Beelen zet nieuwe technieken in voor optimale efficiëntie en duurzaamheid
Dankzij een intensieve samenwerking met Groeneveld ICT Solutions heeft Beelen gloednieuwe boordcomputers kunnen installeren in al haar wagens. VJ sprak met Gerard den Hertog over de stappen die Beelen zet om voorop te (blijven) lopen als het gaat om innovatie.
Beelen is de grootste aannemer in de sloopsector en richt zich op integraal afvalmanagement en recycling. Het bedrijf is koploper in de branche waar het gaat om toepassing van nieuwe, innovatieve technieken en systemen - en wil dat blijven.
Boordcomputer
Volgende stap is dat het volledige wagenpark van Beelen dit jaar wordt uitgerust met de gloednieuwe ‘headless’ ATX boordcomputer van Groeneveld ICT Solutions. Al sinds half 2017 rijden de 18 nieuwste wagens met deze apparatuur. Na een succesvolle testperiode wordt het systeem dit jaar verder uitgerold: alle 94 wagens krijgen deze boordcomputer.
Tablet als drager van het systeem
Track & Trace
Daarnaast wordt het dankzij het nieuwe systeem mogelijk om middels een ‘Track & Trace’-functie te zien waar de wagens in Nederland rijden. ‘’Onze planners hebben hierdoor altijd inzichtelijk wie waar is, wanneer ze ongeveer terug zijn en wat er eventueel in de route nog bij gepland kan worden. Kortom, we kunnen een stuk efficiënter gaan plannen.’’
>> Peter van Gils (directeur Beelen Groep) vertelde in een eerder interview al hoe Beelen duurzaamheid in het transport nastreeft: ‘’Al het afval zoveel mogelijk bij elkaar en zo min mogelijk transportbewegingen.’’ Lees hier het hele interview. <<
Testklant
Vijf jaar geleden startte Beelen met de inbouw van de (voorgaande) boordcomputers van Groeneveld ICT Solutions in haar wagenpark. Den Hertog heeft dit project destijds opgepakt en voert nog altijd het contact. ‘’We zijn een soort testklant voor Groeneveld. Nieuwe ontwikkelingen testen wij al voordat ze door hen op de markt worden gezet. De afgelopen jaren heeft Beelen in samenwerking met Groeneveld haar verloning en orderverwerking gedigitaliseerd; met deze nieuwe ATX wordt nu een volgende efficiëntieslag gemaakt tussen front- en backoffice. Het afgelopen jaar hebben we een testfase doorlopen en enkele verbeteringen doorgevoerd. Nu zijn we klaar voor de volledige uitrol.”
Alle orders worden vanaf nu volledig gedigitaliseerd. Dat scheelt veel tijd, maar ook veel papier. ‘’Het nieuwe systeem maakt het niet alleen eenvoudiger voor de chauffeurs, maar ook voor de planners en de administratie. Iedereen werkt in hetzelfde systeem, waarin alle informatie op ordernummer wordt gesorteerd.’’
Weeg-app
Eind vorig jaar heeft Beelen tevens een weeg-app geïntroduceerd. Het wegen van de vrachtwagens is belangrijk, want het gewicht wordt (onder andere) gebruikt als basis voor de facturatie en voor afvalstoffenheffingen. ‘’Voorheen moest een chauffeur de weegbrug oprijden, zijn ordernummer doorgeven en dan woog de weegmeester de wagen voor en na het legen. Nu kunnen de chauffeurs de wagen zelf wegen. Dat scheelt veel tijd, want soms is zo’n weegmeester aan de andere kant van de weegbrug bezig en dan sta je zo maar een paar minuten te wachten. Nu drukken de chauffeurs op een knop en kunnen ze snel weer door.’’
Het nieuwste van het nieuwste
Keerzijde van de voorloper in innovatie willen zijn, is dat collega’s vaak met het nieuwste van het nieuwste worden ‘geconfronteerd’. Niet iedereen heeft die nieuwe apparatuur direct onder de knie. “We begeleiden iedereen daar zo goed mogelijk in, leggen helder uit hoe het systeem werkt – net zo lang als nodig blijkt. Als ze vervolgens de voordelen ervan zien, dan zijn ze er hartstikke blij mee.’’
Laatste nieuws
- 03-05-2024 14:23 Rijschool huurt 1.945 m2 bedrijfsruimte in Nieuw-Vennep
- 03-05-2024 14:10 Jongerius Invest koopt kantoorpand in Houten voor transformatie
- 03-05-2024 14:02 Welk recht is van toepassing bij bestemmingsplan op aanvraag?
- 03-05-2024 13:29 Regulering van de huurwoningmarkt in deze tijd is uitponddroom voor beleggers
- 03-05-2024 13:23 Schrijf u in bij Solid Public en vervul de vastgoeduitdagingen van de publieke sector!
- 03-05-2024 12:57 RAI Amsterdam wil complex herontwikkelen en richt vennootschappen op
- 03-05-2024 11:52 Topvacature: Medewerker vastgoedsturing bij Woonstad Rotterdam
- 03-05-2024 11:17 Leiden huurt deel van zorgcentrum voor opvang Oekraïense vluchtelingen
- 03-05-2024 11:13 Gemeenteraad Haarlem stelt bestemmingsplan voor Beatrixplein vast
- 03-05-2024 11:00 Bedrijfsgebouw in Almere wisselt van eigenaar via onderhandse verkoop
- 03-05-2024 10:47 Bestemmingsplan voor ontwikkeling Schiedamse bedrijventerreinen 's-Graveland en Spaanse Polder onherroepelijk
- 03-05-2024 10:39 Dodewaard krijgt er zeker 180 woningen bij
- 03-05-2024 10:12 Reales koopt bedrijfsgebouw aan de Groningenhaven 1 in Nieuwegein
- 03-05-2024 08:45 Bedrijfscomplex in Deventer verkocht
- 03-05-2024 08:37 Co-working concept De Stadstuin huurt ruim 5.000 m2 in Dalton Office Park
- 02-05-2024 16:40 Bouwkavels tussen de landerijen te koop voor ontwikkeling of belegging
- 02-05-2024 16:39 ComfortZone Offices koopt en renoveert kantoor in Den Bosch
- 02-05-2024 14:55 Nobian huurt 1.280 m2 in The Gallery op de campus van de Universiteit Twente
- 02-05-2024 14:29 Conscious Hotels opent in voormalig Tivoli aan Oudegracht Utrecht
- 02-05-2024 14:20 4 politiebureaus onder de veilinghamer!
- 02-05-2024 12:13 BAM: Verliezen in het VK maar relaxte ceo Joosten ziet positieve signalen op Nederlandse woningmarkt
- 02-05-2024 12:11 Omzet Trebbe in 2023 licht gedaald
- 02-05-2024 11:40 Financieringsgilde en nieuwe vastgoedfinancier Vitru zoeken samen naar de best passende oplossing voor de klant
- 02-05-2024 10:42 ING Research: Huizenprijzen provincies buiten Randstad al voorbij piek in 2022
- 02-05-2024 10:23 Erik Roodenburg aan de slag bij Westvast
- 02-05-2024 10:16 Allan van der Ree nieuwe directeur klant & woning bij Stadgenoot
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.