Betaalt uw opdrachtgever nog tijdig? En wat u ertegen kunt doen
De Nederlandse bouwsector heeft het door de wereldwijde economische crisis zeer zwaar. Nieuwbouwprojecten worden uitgesteld of zelfs afgelast. Bij de projecten die wel worden uitgevoerd, loopt de termijn waarbinnen uw opdrachtgevers betalen behoorlijk op. Voor uw bedrijf veelal een onwenselijke situatie! Op deze manier bent u immers uw opdrachtgever (gratis) aan het voorfinancieren. Bouwrechtadvocate Annerieke van der Linde van Poelmann van den Broek advocaten schrijft in een artikel hoe u dit kunt voorkomen.
Een goed debiteurenbeleid begint natuurlijk met het tijdig factureren. Vaak is in de overeenkomst vermeld wanneer welk deel van de totale prijs kan worden gefactureerd. Houdt u daar ook aan. Op moment dat u meer factureert dan volgens de overeenkomst is toegestaan, mag uw opdrachtgever terecht weigeren het meerdere te betalen. Spreek duidelijk af wat de betalingstermijn is en vermeld deze ook op de factuur.
Op moment dat de betalingstermijn verstrijkt, kunt u een aanmaning versturen. Op moment dat u de betalingstermijn al op de factuur heeft vermeld, is uw (professionele) opdrachtgever van rechtswege in verzuim en u kunt dan vanaf het moment dat u de aanmaning verstuurt aanspraak maken op vergoeding van wettelijke rente. Indien uw opdrachtgever een particulier is, is het versturen van een aanmaning verplicht.
Vaak is met een opdrachtgever betaling in termijnen overeengekomen. Indien de eerste termijnen niet op tijd worden betaald, is dit vaak een aanwijziging dat ook de andere termijnen niet of in ieder geval niet op tijd worden betaald. De wet biedt u hier een handreiking. Volgens de wet is een schuldeiser namelijk bevoegd de nakoming van zijn verbintenis op te schorten indien de wederpartij in gebreke blijft zijn verplichting na te komen. Vertaald naar de praktijk betekent dit dat op moment dat uw opdrachtgever niet of niet tijdig betaald, u bevoegd bent uw eigen werkzaamheden op te schorten tot het moment dat u betaling heeft ontvangen van hetgeen op dat moment aan u betaald moet worden. Omgekeerd geldt hetzelfde: op moment dat u niet aan uw verplichtingen heeft voldaan waaraan op dat moment voldaan had moeten worden, mag uw opdrachtgever betaling van (een deel van) de factuur opschorten. De wet biedt ook de mogelijkheid om gebruik te maken van het opschortingsrecht op moment dat u gegronde vrees heeft dat uw opdrachtgever u niet (tijdig) betaald. Wanneer precies sprake is van die vereiste gegronde vrees, hangt af van de specifieke situatie waarin u zich bevindt.
Door gebruik te maken van dit opschortingsrecht, is het mogelijk om betaling door uw opdrachtgever af te dwingen. Immers de opdrachtgever is er bij gebaat, dat u de werkzaamheden voortzet en dat doet u pas op moment dat u betaald heeft gekregen. Het is van belang dat uw recht tot opschorting voordat u daartoe over gaat, goed wordt beoordeeld. Indien u namelijk ten onrechte overgaat tot het opschorten van verplichtingen, voldoet u zelf niet aan uw (contractuele) verplichtingen en bent u verplicht de daardoor veroorzaakte schade te vergoeden. Op moment dat uw beroep op het opschortingsrecht terecht is, dan is de eventuele schade door het niet uitvoeren van uw verplichtingen voor rekening van uw opdrachtgever. Het is immers door het niet betalen van uw opdrachtgever, dat u uw verplichtingen niet hoeft uit te voeren.
In de praktijk blijkt de nodige energie, tijd en kosten te zitten in het achter de broek aan zitten van uw opdrachtgevers. Voordat u daadwerkelijk betaling ontvangt, is vaak een uitvoerige correspondentie nodig. De wet biedt u de mogelijkheid om (een deel van) de kosten die u maakt om betaling te verkrijgen, bij uw opdrachtgever in rekening te brengen. Welke bedrag u vergoed krijgt, hangt af van de werkzaamheden die zijn verricht en het in de staffel buitengerechtelijke incassokosten genoemde maximumbedrag. Vaak wordt dit onderwerp ook geregeld in algemene voorwaarden. Daarin is veelal de hoogte van de incassokosten in een percentage van het totaal verschuldigde bedrag bepaald. De regelgeving omtrent de incassokosten is recentelijk gewijzigd. Het loont daarom de moeite om te laten beoordelen of uw incassobeleid en eventuele algemene voorwaarden nog aan de laatste regelgeving voldoen.
U hebt als opdrachtgever dus een aantal mogelijkheden om tijdige betaling af te dwingen bij uw opdrachtgevers en de door u daarvoor gemaakte kosten vergoed te krijgen. De regelgeving omtrent de incassokosten is recentelijk gewijzigd, zijn uw algemene voorwaarden nog in lijn met de nieuwste regelgeving? Daarnaast is het van belang dat u zeker weet dat u terecht van een opschortingsbevoegdheid gebruik maakt. Laat u hierover dus tijdig adviseren. Vanzelfsprekend kunt u hiervoor bij ons terecht.
Annerieke van der Linde is advocaat Bouwrecht bij Poelmann van den Broek advocaten in Nijmegen. Voor vragen of opmerkingen is zij bereikbaar op a.vanderlinde@poelmannvandenbroek.nl of 024 -381 14 57. Vanuit ons cluster Vastgoed adviseren we u over alles wat u op het juridische vastgoedpad tegenkomt. We mogen architecten, aannemers, projectontwikkelaars, woningbouwcorporaties, overheden, makelaars, vastgoedbedrijven en beleggingsfondsen tot onze klanten rekenen. Ook voor u maken we het graag in orde. Kijk voor meer informatie op www.poelmannvandenbroek.nl .
Laatste nieuws
- 31-05-2024 16:50 Regiokantoor BPD Zuid verhuist naar Melkfabriek in De Caai in Eindhoven
- 31-05-2024 16:09 Nieuwe winkel 'Jouw Plekje' opent binnenkort in Zoetermeer
- 31-05-2024 15:46 Van Zeeburg Luimes & Lebbink Makelaars sluit zich aan bij Ten Hag Makelaars
- 31-05-2024 15:30 BPI Vastgoed verkoopt veertien bedrijfsunits in Oud-Beijerland
- 31-05-2024 14:25 Colliers versterkt kantorenteam met drie nieuwe medewerkers
- 31-05-2024 11:56 Ekowood Houses: 'Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar concept perfectioneren'
- 31-05-2024 11:30 Michiel de Bruine wordt nieuwe coo van Vesteda
- 31-05-2024 11:20 Altera contracteert P1 voor parkeerbeheer in Houten
- 31-05-2024 10:58 Na bezwaren aanpassingen aan nieuwbouwproject Horsterhoeve in Ermelo
- 31-05-2024 10:44 Plannen voor 124 nieuwe woningen in Gilze en Rijen
- 31-05-2024 10:21 KCI the Engineers verhuist naar kantoorgebouw in Rotterdam Brainpark II
- 31-05-2024 10:18 Koffiemerk Wakuli opent drie nieuwe winkels
- 31-05-2024 10:16 Bestemmingsplan voormalige Pendorp in Alkmaar klaar voor vaststelling
- 31-05-2024 10:07 Diederick de Vidal de St. Germain naar Kroonenberg Groep
- 31-05-2024 09:44 Trainingscomplex ADO Den Haag verhuist definitief naar Zuiderpark
- 31-05-2024 06:00 Radio VJ: Bart Vink (gemeente Amsterdam): ‘Wij doen ons best om zo min mogelijk regels op te leggen’
- 30-05-2024 18:12 Provincie Zuid-Holland ziet af van betaalbaarheidseis van 40 procent sociaal
- 30-05-2024 16:36 Uitspraak Hoge Raad in box 3-zaken op 6 juni
- 30-05-2024 16:14 7.800 m2 huur verlengd in H-Park Hilversum
- 30-05-2024 15:47 DGBC lanceert handreiking over scope 3-emissies voor bouwsector
- 30-05-2024 14:20 Flexwoningen bieden dé oplossing voor knellende huisvestingsvragen
- 30-05-2024 12:47 Storebox huurt 335 m2 bedrijfsruimte in Rotterdam
- 30-05-2024 12:33 Raad van State geeft groen licht voor 1150 woningen in HiIversum
- 30-05-2024 12:27 Komende twintig jaar 60.000 woningen op grond Rijksvastgoedbedrijf in Flevoland
- 30-05-2024 12:03 D-reizen opent winkel in Marktveldplein in Vught
- 30-05-2024 11:43 Altera's research manager Kees van der Meulen met pensioen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.