'In moeilijke tijden maakt innovatie je sterker'

In tijden van economische tegenslag hebben veel ondernemingen de neiging wat voorzichtiger te opereren waar het gaat om investeringen. De hand gaat op de knip en in sommige gevallen is dat zeker verstandig, of zelfs een noodzaak. Toch is het risicovol wanneer teveel ondernemingen te conservatief gaan opereren. Een wat obligate uitdrukking, maar wel waar: stilstand is achteruitgang.

Waar het gaat om uitgaven kan ik een conservatief beleid in het algemeen alleen maar toejuichen. Of het economisch tij nu meezit of niet, op kosten moet worden gelet. Maar wat nooit mag gebeuren - en dat geldt voor ondernemingen in iedere sector - is dat een voorzichtige houding ten koste gaat van innovatie. Een onderneming, klein of groot, moet in beweging blijven, durven vernieuwen, waar mogelijk differentiëren en er in ieder geval voor zorgen dat de markt voortdurend wordt voorzien van nieuwe oplossingen.

Voor Desso is innovatie de key driver van ons succes geweest de afgelopen jaren. Ondanks de lastige economische omstandigheden hebben wij ieder boekjaar betere resultaten laten zien en dat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan onze ambitie om te blijven innoveren. En uiteraard aan de wijze waarop wij daar vorm aan hebben gegeven. Wij hebben drie innovatiepijlers: creativiteit, functionaliteit en Cradle to Cradle. Deze drie aspecten zijn terug te vinden in een groot deel van ons productportfolio. De markt reageert vrijwel zonder uitzondering positief op de baanbrekende productontwikkeling van onze kant. Zo hebben wij een tapijt op de markt gebracht, ‘AirMaster’, wat de fijnstofconcentratie in de lucht aanzienlijk reduceert. Met behulp van dit product leveren wij een significante bijdrage aan de oplossing voor een probleem - een ongezond binnenklimaat. Een gegeven dat wel wordt erkend, maar waar onvoldoende aan wordt gedaan. De markt reageerde in dit geval zeer enthousiast en het product is een groot succes.

Voor de vastgoedsector geldt ook dat er blijvend moet worden geïnvesteerd in innovatie. Een aantal partijen begrijpt dit overigens uitstekend. Zo kijkt bijvoorbeeld een wereldwijde verhuurder van flexibele kantoorruimte, net als wij, voortdurend naar de veranderende behoeften van de markt en speelt daar slim op in met nieuwe oplossingen. Cruciaal wat betreft ook onze eigen activiteiten, is dat er nauwlettend wordt gekeken naar wat de markt wil. Innoveren is zinloos als er oplossingen worden bedacht waar niemand op zit te wachten.

Kortom, een belangrijke voorwaarde voor een succesvol innovatiebeleid is om de blik naar buiten te richten en de klant centraal te stellen. Economische tegenslag betekent niet dat de markt geen behoefte heeft aan vernieuwing, integendeel. Juist in dergelijke tijden is het nodig klanten te blijven verrassen en optimaal te bedienen door te kijken naar wat de behoeften zijn en door oplossingen ervoor aan te dragen. Wederom een pleidooi voor nog meer innovatie in 2012. Wij gaan er tegenaan!

Alexander Collot d’Escury is CCO van Desso.

www.desso.com

 

Follow us on Twitter:     http://twitter.com/dessogroup

Follow us on Linkedin: http://www.linkedin.com/company/5969?trk=tyah

Youtube:                      www.youtube.com/dessogroup




Reacties


Laatste nieuws