Reco ziet aanvragen voor batterijen, door ontwikkelaars met te weinig netstroom, verdubbelen
In het tweede kwartaal van 2023 is het aantal aanvragen voor batterij-opslag verdubbeld. Dit blijkt uit cijfers Reco. ‘Door netcongestie komen veel vastgoedprojecten in de knel doordat veel netbeheerders geen nieuwe grootverbruikersafsluiting geven’, aldus Edwin Verpoort, commercieel directeur van Reco.
Het elektriciteitsnet is op dit moment in vrijwel alle provincies grotendeels vol, wat ertoe leidt dat bedrijven niet hoeven te rekenen op een zware aansluiting. Netbeheerders waarschuwen dat nieuwbouw en verduurzaming van bestaande bouw in gevaar komen. Volgens Verpoort komt het ook voor dat er wel een netaansluiting beschikbaar is, maar dat deze niet het juiste vermogen kan leveren tijdens piekmomenten.
Oplossing voor stroomtekort: batterijen en hybride aggregaten
Uit de cijfers van Reco blijkt dat er drie veelvoorkomende situaties zijn: er is geen tijdelijke netaansluiting voor de bouw, er is geen netaansluiting voor het nieuwe bedrijfspand of de bestaande netaansluiting levert niet voldoende stroom voor energiebehoefte.
De huidige of nieuwe netaansluiting levert onvoldoende stroom
Reco ziet hierin een toename in de aanvragen voor batterijcontainers die worden ingezet als energieopslag van netstroom en/of zonnepanelen. ’s Nachts laden de batterijen op en overdag springt de batterij bij met extra capaciteit als er meer stroom wordt gevraagd dan de netaansluiting aan kan. Dit is de markt ook bekend als peakshaving.
Er is geen aansluiting
Volgens Verpoort is er een verschuiving van het diesel aggregaat naar het hybride aggregaat. ‘Hybride aggregaten leveren stroom uit meerdere bronnen zoals zonnepanelen, accu’s en andere hernieuwbare bronnen. Dit wordt opgeslagen in batterijen om de continuïteit van de stroombehoefte te waarborgen’.
Duurzaamheidseisen
Volgens Verpoort is de aanjager van de verdubbeling niet alleen de netcongestie, maar spelen duurzaamheidsoverwegingen ook een grote rol. 'Waar voorheen nog traditioneel werd gekozen om tijdelijk een dieselaggregaat toe te passen tijdens piekmomenten, past dat niet meer in de hedendaags duurzaamheidsstrategie van de vastgoedbedrijven. Het is ironisch te noemen dat er diesel-aggregaten worden gebruikt om netcongestie op te lossen, wat weer veroorzaakt is door de energietransitie. Door de grote batterijcontainers is die duurzame oplossing er wél. Ze zijn zelfs te combineren met zelf-opgewekte zonnestroom.'
Impact
De batterijcontainers en hybride aggregaten van Reco hebben momenteel gezorgd voor continuïteit op 175 projecten waarmee meer dan 6.125.000 kg Co2 en 2.2275.000 liter brandstof is bespaard.
Contactinformatie
Bij Reco geloven we sinds 1953: dat succesvolle projecten samen worden gemaakt. Daarom werken en denken we mee als partner, voor een passende materieelinzet. Met 380 collega’s werken we iedere dag met veel trots bij het derde generatie familiebedrijf. We leren van de projecten van gisteren, luisteren naar uw ambities van vandaag en innoveren voor het materieel van morgen. Van een patent op onze tijdelijke personenliften tot peakshaving-batterijen.
Reco heeft twee vestigingen in Nederland en drie in het Verenigd Koninkrijk, is VCA**-gecertificeerd en voldoet aan niveau 3 van de SKAO CO2-Prestatieladder.
Contactpersoon: Edwin Verpoort, commercieel directeur.
Telefoon: 071-3419120.
Laatste nieuws
- 31-05-2024 16:50 Regiokantoor BPD Zuid verhuist naar Melkfabriek in De Caai in Eindhoven
- 31-05-2024 16:09 Nieuwe winkel 'Jouw Plekje' opent binnenkort in Zoetermeer
- 31-05-2024 15:46 Van Zeeburg Luimes & Lebbink Makelaars sluit zich aan bij Ten Hag Makelaars
- 31-05-2024 15:30 BPI Vastgoed verkoopt veertien bedrijfsunits in Oud-Beijerland
- 31-05-2024 14:25 Colliers versterkt kantorenteam met drie nieuwe medewerkers
- 31-05-2024 11:56 Ekowood Houses: 'Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar concept perfectioneren'
- 31-05-2024 11:30 Michiel de Bruine wordt nieuwe coo van Vesteda
- 31-05-2024 11:20 Altera contracteert P1 voor parkeerbeheer in Houten
- 31-05-2024 10:58 Na bezwaren aanpassingen aan nieuwbouwproject Horsterhoeve in Ermelo
- 31-05-2024 10:44 Plannen voor 124 nieuwe woningen in Gilze en Rijen
- 31-05-2024 10:21 KCI the Engineers verhuist naar kantoorgebouw in Rotterdam Brainpark II
- 31-05-2024 10:18 Koffiemerk Wakuli opent drie nieuwe winkels
- 31-05-2024 10:16 Bestemmingsplan voormalige Pendorp in Alkmaar klaar voor vaststelling
- 31-05-2024 10:07 Diederick de Vidal de St. Germain naar Kroonenberg Groep
- 31-05-2024 09:44 Trainingscomplex ADO Den Haag verhuist definitief naar Zuiderpark
- 31-05-2024 06:00 Radio VJ: Bart Vink (gemeente Amsterdam): ‘Wij doen ons best om zo min mogelijk regels op te leggen’
- 30-05-2024 18:12 Provincie Zuid-Holland ziet af van betaalbaarheidseis van 40 procent sociaal
- 30-05-2024 16:36 Uitspraak Hoge Raad in box 3-zaken op 6 juni
- 30-05-2024 16:14 7.800 m2 huur verlengd in H-Park Hilversum
- 30-05-2024 15:47 DGBC lanceert handreiking over scope 3-emissies voor bouwsector
- 30-05-2024 14:20 Flexwoningen bieden dé oplossing voor knellende huisvestingsvragen
- 30-05-2024 12:47 Storebox huurt 335 m2 bedrijfsruimte in Rotterdam
- 30-05-2024 12:33 Raad van State geeft groen licht voor 1150 woningen in HiIversum
- 30-05-2024 12:27 Komende twintig jaar 60.000 woningen op grond Rijksvastgoedbedrijf in Flevoland
- 30-05-2024 12:03 D-reizen opent winkel in Marktveldplein in Vught
- 30-05-2024 11:43 Altera's research manager Kees van der Meulen met pensioen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.