Kunnen kiezen: altijd en overal

We leven in een wereld waarin we te maken hebben met een onophoudende - en voortdurend groeiende - informatiestroom. In talloze vormen komt die informatie onze kant op en in veel gevallen gaan wij zelf actief op zoek. Zo hebben de meeste mensen tegenwoordig de beschikking over een smartphone, waarmee op ieder moment nieuws kan worden bekeken en beluisterd en vragen kunnen worden gesteld en beantwoord.

Critici wijzen graag en frequent op het gevaar van een ‘overkill’ aan informatie. Het zou mensen geen goed doen voortdurend met nieuwe indrukken te worden geconfronteerd, los van het feit of hier vrijwillig voor wordt gekozen. Ik heb echter het vermoeden dat het de meeste mensen vandaag de dag juist erg onrustig zou maken als de hoeveelheid beschikbare informatie zou worden beperkt. Zij zouden nog onrustiger worden wanneer er niet meer zou kunnen worden gekozen. Er is namelijk een toenemende behoefte aan transparantie.

De onophoudende en voortdurende beschikbaarheid van informatie heeft er namelijk ook voor gezorgd dat keuzevrijheid belangrijker is geworden. Voor aanbieders van producten en diensten betekent dit onder meer dat er, nog meer dan ooit, moet worden geïnnoveerd en moet worden gewerkt aan uitbreiding en vernieuwing van het assortiment. Vervolgens moeten innovaties en een nieuw aanbod op een handige, overzichtelijke en bovendien snelle wijze onder de aandacht van de afnemer worden gebracht. Die wil er daarna op ieder moment de beschikking over hebben.

Wij zijn ons bij Desso zeer bewust van het feit dat onze (potentiële) klanten behoefte hebben aan een zo groot mogelijk keuzeaanbod, zeker waar het gaat om de aanschaf van een tamelijk specifiek product als tapijt. Juist de keuze voor een bepaalde kleur, stof en patroon is in veel gevallen sterk bepalend voor de sfeer en uitstraling van een ruimte. Los van de functionele eigenschappen van tapijt die een positieve bijdragen leveren aan het welzijn van de mens, zoals een verbetering van de binnenluchtkwaliteit. Geen eenvoudige keuze dus, maar wel een belangrijke. Dit inzicht hebben wij gecombineerd met het besef dat de gemiddelde zakelijke consument weinig tijd heeft en het moment van verdiepen en kiezen zelf wil kunnen bepalen. Het resultaat is de DESSO Dialogue App, bestemd voor de projectmarkt.

Deze splinternieuwe applicatie maakt het mogelijk om via een iPhone of iPad op basis van kleur of specifieke zoekcriteria maar liefst duizend Desso tapijtstalen - en technische specificaties -  uit meer dan 60 collecties te kunnen bekijken, vergelijken en binnen een minuut online te bestellen. Zo kan er worden gezocht op ‘harde’ criteria door middel van de zoekmachinefunctie, of men kan zich laten inspireren door kleur in de kleurenflow. De app zorgt voor ruimte om te kiezen. Altijd en overal. Kijkt u zelf op http://itunes.apple.com/us/app/desso/id448170716?mt=8


Alexander Collot d’Escury is CCO van Desso



Reacties


Laatste nieuws