Charge&Ride kan laadcapaciteit op kantoren verdrievoudigen
Maar liefst 74% van de zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto geeft aan dat er onvoldoende laadpunten aanwezig zijn op kantoor. En dat leidt bij veel zakelijke rijders tot stress: haal ik de volgende laadpaal wel? Iedere rit moet gepland worden en voor een deel van de leaserijders heeft dat een negatieve invloed op de productiviteit en de tevredenheid over het kantoor.
De Duurzame Mobiliteitsmonitor van Panelwizard heeft in opdracht van EVBox een onderzoek gedaan onder meer dan duizend zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto. Uit het onderzoek blijkt dat bij 27% van de ondervraagden geen laadcapaciteit aanwezig is op het werk en 46% geeft aan dat er wel laadpunten aanwezig zijn, maar de capaciteit onvoldoende is om iedereen te bedienen. Slechts 26% van de ondervraagden ervaart voldoende laadcapaciteit op het kantoor.
'Actieradiusstress'
Het nerveuze gevoel dat menig elektrische rijder ervaart op meerdere momenten per dag heeft een naam: 'actieradiusstress'. Iedere rit moet gepland worden en des te kouder het is des te minder ver je komt. Ook het rekening houden met files of onvoorziene omleidingen ten gevolge van wegwerkzaamheden of een verkeersongeval dragen bij aan het stressgevoel en leiden tot een verminderd concentratievermogen en verlaagde productiviteit.
Laadpalen efficiënter gebruiken door auto's vaker te wisselen
Filip Cwiklinski van parkeer- en vervoersbedrijf D&B The Mobility Group geeft aan dat de actieradiusstress voor elektrische leaserijders met te weinig laadpunten op kantoor op te lossen is. “In de praktijk blijkt dat er inefficiënt gebruik wordt gemaakt van de beschikbare laadcapaciteit. Een laadplaats wordt nog vaak gedurende de gehele dag gebruikt, zelfs als is afgesproken dat er maximaal 3 of 4 uur mag worden geladen. Het gevolg hiervan is dat elektrische voertuigen die ‘te laat’ komen, niet geladen kunnen worden. Bovendien is er geen laadcapaciteit meer beschikbaar voor bezoekers en gasten van het kantoor.”
Dat probleem wordt in de nabije toekomst nog groter nu de aanwezigheid van laadpalen vanaf 2020 verplicht wordt bij nieuwe en gerenoveerde bedrijfspanden met meer dan tien parkeerplekken. Dit is besloten door het Europees Parlement met als doel het elektrisch rijden te stimuleren.
Charge&Ride levert 'wisselservice'
De oplossing schijnt vrij eenvoudig te zijn. “Sinds enige tijd bieden wij een Charge&Ride service aan in kantoorgebouwen. Deze service komt erop neer dat wij één of meerdere studentenchauffeurs leveren die de capaciteit van de laadpunten optimaliseren door elektrische voertuigen te wisselen zodra een auto geladen is of een bepaalde actieradius heeft bereikt,” aldus Cwiklinski. “Daarmee zijn wij in staat om gedurende een dag twee tot driemaal zoveel voertuigen opgeladen af te leveren dan voorheen het geval was. De gebruikers van de service kunnen via een app toegang krijgen tot de parkeerlocatie van de auto, de actuele status van het laden en historische laadgegevens.”
Geen extra investering nodig
Bovendien blijkt dat er niet additioneel geïnvesteerd dient te worden in extra laadpalen en wordt de mobiliteit van kantoorgebruikers beter. Er treedt stressreductie op bij personen en de tevredenheid van zakelijke rijders over de werkomgeving neemt toe. Tevens ziet men een positief effect ontstaan voor wat betreft de productiviteit van die gebruikers die een elektrische leaseauto gebruiken. En wanneer een gebouweigenaar verdiensten heeft aan de laadpalen dan nemen die eveneens toe. Een bijkomend gegeven is dat het laden bij kantoren vaak goedkoper is dan wanneer leaserijders gebruik maken van een laadpaal op straat of thuislader.
Laatste nieuws
- 17-05-2024 16:32 DGBC over regeerakkoord 2024: ‘Duurzame ambitie zal van de markt moeten komen’
- 17-05-2024 15:45 Rotterdams college stuurt bestemmingsplannen voor ruim 800 woningen naar gemeenteraad
- 17-05-2024 15:28 Hoofdlijnennotitie Circulaire Economie-wet: mogelijke implicaties voor de vastgoedpraktijk
- 17-05-2024 15:06 Topvacature: Taxateur commercieel vastgoed bij KRK
- 17-05-2024 15:02 Hugo de Jonge opent nieuwe fabriek voor modulaire woningen van Daiwa House Modular Europe
- 17-05-2024 15:00 Nieuwe huurder voor Retailpark Sittard-Geleen
- 17-05-2024 14:40 Van Rhijn Bouw en Stek realiseren 39 woningen in Hillegom
- 17-05-2024 14:31 Monitor Koopwoningmarkt: Nieuwbouwmarkt lijkt dieptepunt voorbij
- 17-05-2024 14:30 Jildou van der Sluis per 1 juni directeur Vastgoed NS Stations
- 17-05-2024 14:20 Het Horeca Kantoor koopt horecagelegenheid in Zwolle
- 17-05-2024 14:10 PEERpoint huurt kantoorruimte in Gorinchem
- 17-05-2024 14:00 Utrecht kijkt per geval naar maatregelen om woningbouwproject door te laten gaan
- 17-05-2024 13:27 Radio VJ: ‘Parallel plannen voor woningbouw moet standaard worden’
- 17-05-2024 11:18 Dit zijn de genomineerden voor de Amsterdamse Nieuwbouwprijs
- 17-05-2024 10:09 SCPI Upêka koopt twee panden in Breda via sale-and-leaseback constructie
- 17-05-2024 09:58 Particuliere belegger koopt woningen van Stebru
- 17-05-2024 09:04 Huib Boissevain: Vijf suggesties voor een nieuw kabinet
- 17-05-2024 08:52 Reinier Walta (Vastned): 'In België kunnen we gemakkelijker financieren'
- 17-05-2024 08:20 Welke lessen zijn er te trekken uit het faillissement van Big Bazar?
- 17-05-2024 00:00 Detailhandel zet 3,7 procent meer om in eerste kwartaal
- 16-05-2024 16:28 Fihad Minhas (Neprom): 'Veel te weinig geld voor woningbouw in coalitieakkoord'
- 16-05-2024 16:23 Pets Place opent flagshipstore in voormalige BCC in The Wall
- 16-05-2024 15:46 Achmea Real Estate koopt wijkwinkelcentrum van Van der Vorm Vastgoed
- 16-05-2024 15:35 Dit is de winnaar van de Neprom-prijs 2024
- 16-05-2024 15:10 Flink tekent langjarig voor bedrijfshal bij Amsterdam Amstel
- 16-05-2024 15:00 Amsterdam trekt 15 miljoen uit voor lerarencampus met 80 woningen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.