De ‘Wow!-factor’ bij woonzorglocaties is zo belangrijk!
Heeft u dat ook wel eens? Dat u ergens een gebouw binnenstapt, of dat nu een woning, kantoor of een zorginstelling is, en dan onmiddellijk het gevoel krijgt ‘Wow! Hier voel ik mij thuis!’. Dat alles klopt en u er volledig op uw gemak bent? Dat u gewoon weet: hier kan ik op een prettige manier wonen, werken of verblijven?
We horen tegenwoordig maar al te vaak dat iets een beleving moet zijn. Van winkelen tot het drinken van een kopje koffie. Zover wil ik niet gaan. Ik beperk mij tot de beleving van en in woon-zorgcomplexen. Maar wat is daar dan die ‘Wow!-factor’? En wie bepaalt dat? Want een gevoel is nu eenmaal subjectief.
Onlangs ontving ik van Feddo Bosveld, Master in Science of Real Estate, zijn masterthesis ‘Markthuur particuliere woonzorgvoorzieningen. De Wow!-factor overtreft theorie en praktijk’. Dat triggerde mij. Mijn persoonlijke drive is om ouderen met dementie een bijzondere woonomgeving te bieden waar ze zich veilig voelen, contact hebben met hun omgeving en waar de familieleden met plezier op bezoek kunnen komen. Is dat dan ‘Wow!’?
Nader onderzoek
Een Wow!-factor is niet vastgelegd in een lijstje met punten, het vergt nader onderzoek. Feddo Bosveld geeft dat in zijn studie ook aan. Gebouwen worden gewaardeerd op basis van objectieve factoren zoals het serviceniveau of de oppervlakte van een kamer. Al deze factoren bepalen het prijskaartje.
Maar heeft een woonzorgcomplex een hoge Wow!-factor, dan heeft dat ook ongetwijfeld gevolgen voor de prijs. Zeker omdat er veel behoefte is aan dergelijke complexen. De markt is nog steeds schaars, alhoewel het aantal kleinschalige woonzorgconcepten hard groeit. Er zijn er nu ongeveer 300 in Nederland en dat aantal gaat de komende tien tot twintig jaar toenemen tot zo’n 1100.
Compleet plaatje
Maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag wat die Wow!-factor is. Het heeft natuurlijk te maken met de uniekheid van een gebouw en de locatie, maar het gaat verder dan dat. Met een mooi gebouw, waar het prettig werken is en dat hoge waarderingen op de Zorgkaart Nederland krijgt, heb je als zorgondernemer iets goeds in handen.
Want goede waarderingen op de zorgkaart zijn naar mijn mening absoluut van invloed. Ook personeel speelt een grote rol bij het creëren van die Wow!-factor. Juist in een tijd van schaarste op de arbeidsmarkt, is het belangrijk om goed personeel aan te trekken.
Een locatie waar alles klopt en waar het voor personeel ook bijzonder prettig is om te werken, kan voor zorgmedewerkers het doorslaggevende argument zijn om juist voor zo’n locatie te kiezen. Personeel dat zich prettig voelt en zich vriendelijk, loyaal en gemotiveerd opstelt, maakt het uiteindelijke plaatje compleet.
Aandacht voor ontwikkeling woonzorgconcept
Elk woonzorgconcept is anders. Dat betekent dat wij veel aandacht aan de ontwikkeling ervan besteden. Bij HD doen we niet aan ‘copy-paste’, wij willen echt iets toevoegen aan een locatie en aan de omgeving om zo die Wow!-factor te creëren.
We beginnen altijd met een leeg vel en gaan vanuit daar brainstormen om iets te maken dat tot de verbeelding spreekt, dat inspirerend is en waar wat te beleven valt. Bij de opzet van een woonzorggebouw verplaats ik mij samen met de architecten in de belevingswereld van ouderen met dementie. Dat vertalen we vervolgens naar een concept dat veel verder gaat dan een gebouw an sich. Ik vraag mij altijd af of ik er mijn vader, moeder, oma of opa zou willen laten wonen. Dan pas is het naar mijn mening goed.
Onderscheidend zijn
Momenteel is HD bezig met de ontwikkeling van een zorgvilla voor Martha Flora in de wijk Hillegersberg in Rotterdam. Onlangs is daarvoor de officiële eerste steen gelegd, we zijn dus nog niet halverwege de bouw.
Maar de exploitant van het in aanbouw zijnde pand vertelde mij dat een groot deel van de appartementen al is verhuurd. Blijkbaar heeft dit complex die zo belangrijke Wow!-factor. Hoe dat komt? Omdat HD in Hillegersberg echt onderscheidend bezig is. Een gebouw moet binding hebben met de omgeving, het moet passen in de buurt. Dat is in Hillegersberg duidelijk het geval.
De toekomstige bewoners krijgen daar contact met de buurt en andersom. Het is voor mensen met dementie belangrijk dat ze prikkels ervaren, zoals de dynamiek van buiten, de vogels in de tuin of het zonlicht dat binnenkomt.
Wonen, voeding, gezondheid
Over ‘Wow!’ gesproken… In Italië doe ik veel inspiratie op een landgoed in het hart van Toscane op, waar voor mijn gevoel alles klopt. Op dit landgoed is men heel intensief en hoogwaardig bezig met biologische voeding. Ze weten kwaliteit en betrokkenheid te vertalen naar onderscheidende producten op het gebied van voeding en gezondheid.
Als je die betrokkenheid in combinatie met de ongedwongen sfeer en de gastvrijheid die je daar aantreft, zou combineren met wonen en ouderenzorg, dan creëer je een bijzondere beleving. Ik denk dat dat ook in Nederland mogelijk is. Er ontstaat dan een totaal andere vorm van ouderenzorg. Voeding is immers ook een belevingswaarde die van invloed is op de Wow!-factor.
Goede klantbeleving levert hoge waarderingen op
Nu is het nog zo dat de eigenaar, verhuurder of belegger via een huurcontract verbonden is met de huurder. Willen exploitanten en zorgondernemers zich echt onderscheiden en binding krijgen met hun huurders en diens familieleden? Dan moeten ze richten op het leveren van kwaliteit en het bieden van een stuk beleving.
Om een (woonzorg)complex ‘Wow!’ te laten zijn, moeten de verwachtingen van de klant worden overtroffen. Dat doe je door een fantastisch product, een geweldige ervaring of uitzonderlijke service te leveren. De klantbeleving moet goed zijn. Want alleen dan krijg je goede waarderingen van gebruikers en van hun familieleden. Klopt het totale plaatje en is de Wow!-factor aanwezig, dan ontstaat er een mooie relatie tussen ondernemer en klant.
Mark Logtenberg is Ontwikkelingsmanager Zorg | HD Groep
Foto: Paula Romein Fotografie
Laatste nieuws
- 31-05-2024 16:50 Regiokantoor BPD Zuid verhuist naar Melkfabriek in De Caai in Eindhoven
- 31-05-2024 16:09 Nieuwe winkel 'Jouw Plekje' opent binnenkort in Zoetermeer
- 31-05-2024 15:46 Van Zeeburg Luimes & Lebbink Makelaars sluit zich aan bij Ten Hag Makelaars
- 31-05-2024 15:30 BPI Vastgoed verkoopt veertien bedrijfsunits in Oud-Beijerland
- 31-05-2024 14:25 Colliers versterkt kantorenteam met drie nieuwe medewerkers
- 31-05-2024 11:56 Ekowood Houses: 'Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar concept perfectioneren'
- 31-05-2024 11:30 Michiel de Bruine wordt nieuwe coo van Vesteda
- 31-05-2024 11:20 Altera contracteert P1 voor parkeerbeheer in Houten
- 31-05-2024 10:58 Na bezwaren aanpassingen aan nieuwbouwproject Horsterhoeve in Ermelo
- 31-05-2024 10:44 Plannen voor 124 nieuwe woningen in Gilze en Rijen
- 31-05-2024 10:21 KCI the Engineers verhuist naar kantoorgebouw in Rotterdam Brainpark II
- 31-05-2024 10:18 Koffiemerk Wakuli opent drie nieuwe winkels
- 31-05-2024 10:16 Bestemmingsplan voormalige Pendorp in Alkmaar klaar voor vaststelling
- 31-05-2024 10:07 Diederick de Vidal de St. Germain naar Kroonenberg Groep
- 31-05-2024 09:44 Trainingscomplex ADO Den Haag verhuist definitief naar Zuiderpark
- 31-05-2024 06:00 Radio VJ: Bart Vink (gemeente Amsterdam): ‘Wij doen ons best om zo min mogelijk regels op te leggen’
- 30-05-2024 18:12 Provincie Zuid-Holland ziet af van betaalbaarheidseis van 40 procent sociaal
- 30-05-2024 16:36 Uitspraak Hoge Raad in box 3-zaken op 6 juni
- 30-05-2024 16:14 7.800 m2 huur verlengd in H-Park Hilversum
- 30-05-2024 15:47 DGBC lanceert handreiking over scope 3-emissies voor bouwsector
- 30-05-2024 14:20 Flexwoningen bieden dé oplossing voor knellende huisvestingsvragen
- 30-05-2024 12:47 Storebox huurt 335 m2 bedrijfsruimte in Rotterdam
- 30-05-2024 12:33 Raad van State geeft groen licht voor 1150 woningen in HiIversum
- 30-05-2024 12:27 Komende twintig jaar 60.000 woningen op grond Rijksvastgoedbedrijf in Flevoland
- 30-05-2024 12:03 D-reizen opent winkel in Marktveldplein in Vught
- 30-05-2024 11:43 Altera's research manager Kees van der Meulen met pensioen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.