Dringen op de vierkante meter bij bouw nHow Amsterdam RAI Hotel
Het wordt een nieuw icoon in de Amsterdamse skyline en tevens het grootste hotel van de Benelux: het nhow Amsterdam RAI Hotel. VJ kreeg op de bouwplaats een rondleiding van Bas van Dam, medeoprichter van ontwikkelaar Being Development.
De toren is een samenwerking van Being met COD, een ontwikkeling van maar liefst 43.000 m2 BVO die heel wat voeten in de aarde heeft. Zo was een voorwaarde bij de tenderprocedure dat er 650 hotelkamers moesten komen - ondanks de relatief kleine kavel. Dat betekent de hoogte in. ‘’Het gebouw krijgt 25 verdiepingen en wordt 91 meter hoog’’, vertelt Van Dam. ‘’Daarnaast komen er twee ondergrondse verdiepingen waarin 200 parkeerplaatsen zullen komen.’’
Spectaculair uitzicht
Op dit moment staan er pas een paar verdiepingen overeind, maar al op slechts de vijfde verdieping wordt duidelijk dat het uitzicht spectaculair zal worden. Het gebouw torent uit boven de Zuidas, de A10 en talloze spoorlijnen aan de zuidkant - en de RAI, het Okura Hotel (en de rest van Amsterdam) aan de noordkant.
Uitzicht op de Zuidas.
Bouwkundige uitdagingen
De kavel wordt ingesloten door grote wegen, fietspaden, trein- en metrosporen. De tunnel van de binnenkort te openen Noord/Zuidlijn ligt slechts één meter van het fundament van het gebouw. Ruimtegebrek is bij de bouw daarom een grote uitdaging. ''Door het kleine kavel en de vele vormen van transport die rondom plaatsvinden moet er telkens goed nagedacht worden over logistiek.''
Doordat - afgezien van de onderste twee (cirkelvormige) verdiepingen - alle verdiepingen driehoekig zijn, betekent dit dat er creatief moet worden omgegaan met de kamerindeling. De kamers op de hoeken hebben bijvoorbeeld een sterk afwijkende vorm en op de 21e verdieping zal één hoekkamer zelfs over twee verdiepingen met elkaar verbonden zijn: de ‘presidential suite’.
Plattegrond van de tweede verdieping die in een van de bouwketen op locatie hangt.
Stalen hoekpunten
Het ontwerp, afkomstig van wereldberoemd architect Rem Koolhaas (oprichter van architectenbureau OMA), vraagt om innovatieve oplossingen. Het gebouw krijgt een kern die van beneden tot boven door het pand loopt en die de drie driehoekige (losstaande) delen met elkaar verbindt. In die kern bevinden zich onder andere tien liften en het trappenhuis. ‘’Om het zwaartepunt zo dicht mogelijk bij die kern te houden worden de punten van de driehoekige bouwdelen gemaakt van staal in plaats van beton.’’
Elke verdieping krijgt stalen hoekpunten.
Publieke functies
Naast een hotelfunctie, krijgt het gebouw verschillende publieke functies, waaronder een skybar, restaurant en een spa/wellnesscenter. Bezoekers van die faciliteiten zullen gebruikmaken van dezelfde liften als de hotelbezoekers, met het verschil dat alleen hotelbezoekers met hun pasje naar de verdieping kunnen waar hun eigen kamer is. Overige bezoekers kunnen alleen direct naar de bovenste verdiepingen waar de publieke functies gevestigd zijn.
RAI
Gezien de betrokkenheid van de RAI bij deze ontwikkeling, komen er tevens diverse congresfaciliteiten in het gebouw. Het gaat om kleine ruimten voor vergaderingen en presentaties - ruimten waarvan de RAI er nu nog weinig heeft. De hotelexploitant zal ook een bepaald percentage van de kamers met voorrang verhuren aan bezoekers van de RAI.
Oplevering
Volgens Van Dam gaat de bouw naar behoren, wat betekent dat de geplande oplevering eind 2019 naar alle waarschijnlijkheid gehaald gaat worden.
Laatste nieuws
- 31-05-2024 16:50 Regiokantoor BPD Zuid verhuist naar Melkfabriek in De Caai in Eindhoven
- 31-05-2024 16:09 Nieuwe winkel 'Jouw Plekje' opent binnenkort in Zoetermeer
- 31-05-2024 15:46 Van Zeeburg Luimes & Lebbink Makelaars sluit zich aan bij Ten Hag Makelaars
- 31-05-2024 15:30 BPI Vastgoed verkoopt veertien bedrijfsunits in Oud-Beijerland
- 31-05-2024 14:25 Colliers versterkt kantorenteam met drie nieuwe medewerkers
- 31-05-2024 11:56 Ekowood Houses: 'Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar concept perfectioneren'
- 31-05-2024 11:30 Michiel de Bruine wordt nieuwe coo van Vesteda
- 31-05-2024 11:20 Altera contracteert P1 voor parkeerbeheer in Houten
- 31-05-2024 10:58 Na bezwaren aanpassingen aan nieuwbouwproject Horsterhoeve in Ermelo
- 31-05-2024 10:44 Plannen voor 124 nieuwe woningen in Gilze en Rijen
- 31-05-2024 10:21 KCI the Engineers verhuist naar kantoorgebouw in Rotterdam Brainpark II
- 31-05-2024 10:18 Koffiemerk Wakuli opent drie nieuwe winkels
- 31-05-2024 10:16 Bestemmingsplan voormalige Pendorp in Alkmaar klaar voor vaststelling
- 31-05-2024 10:07 Diederick de Vidal de St. Germain naar Kroonenberg Groep
- 31-05-2024 09:44 Trainingscomplex ADO Den Haag verhuist definitief naar Zuiderpark
- 31-05-2024 06:00 Radio VJ: Bart Vink (gemeente Amsterdam): ‘Wij doen ons best om zo min mogelijk regels op te leggen’
- 30-05-2024 18:12 Provincie Zuid-Holland ziet af van betaalbaarheidseis van 40 procent sociaal
- 30-05-2024 16:36 Uitspraak Hoge Raad in box 3-zaken op 6 juni
- 30-05-2024 16:14 7.800 m2 huur verlengd in H-Park Hilversum
- 30-05-2024 15:47 DGBC lanceert handreiking over scope 3-emissies voor bouwsector
- 30-05-2024 14:20 Flexwoningen bieden dé oplossing voor knellende huisvestingsvragen
- 30-05-2024 12:47 Storebox huurt 335 m2 bedrijfsruimte in Rotterdam
- 30-05-2024 12:33 Raad van State geeft groen licht voor 1150 woningen in HiIversum
- 30-05-2024 12:27 Komende twintig jaar 60.000 woningen op grond Rijksvastgoedbedrijf in Flevoland
- 30-05-2024 12:03 D-reizen opent winkel in Marktveldplein in Vught
- 30-05-2024 11:43 Altera's research manager Kees van der Meulen met pensioen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.