VJ Commentaar: Vastgoedsector moet niet wegkijken bij leegstand in autobranche
Als het over auto’s gaat in Nederland, dan gaat het vaak over de dalende verkoopcijfers of de groeiende files. En dat terwijl aan de oppervlakte een reusachtig probleem sluimert die de vastgoedsector stevig zal raken.
Iedereen die met regelmaat langs de snelwegen rijdt, kent de glaspaleizen wel waar autodealers hun glimmende waar uitstallen. De een nog fraaier dan de ander en zelfs de bread-and-butter merken zoals Volkswagen, Opel, Toyota, Renault, Citroën en Peugeot weten op die manier hun modellen een luxe glans mee te geven die vroeger was voorbehouden aan Rolls Royce, Mercedes en BMW.
Maar die glans wordt met het jaar doffer. De grote showrooms worden voor de automerken steeds meer een blok aan het been. Er komen namelijk steeds minder mensen de showrooms binnen om zich te oriënteren. Die oriëntatie gebeurt voornamelijk online, geholpen door modelconfigurators van de automerken waarbij geïnteresseerden hun nieuwe droomauto naar believen kunnen samenstellen. Met een druk op de knop kan de fabriek al op de lopende band het verlangde model met de gewenste opties in elkaar zetten. Alleen de ondertekening van het koopcontract gebeurt nog steeds bij de dealer waar de klant vervolgens met zijn nieuwe bolide kan wegrijden.
Zichtbare leegstand
Niet voor niets kondigde Peugeot net voor het einde van het jaar dat zij het aantal showrooms in Nederland met een derde wil terugbrengen. Het merk beheert nu 150 vestigingen die door 45 contractpartners wordt gerund. Dat moet terug naar 100 waarbij het merk gaat werken met grotere verkooppunten waar klanten ook voor reparaties en tweedehandsmodellen terecht kunnen. Dat betekent dat 50 showrooms overbodig gaan worden. Op de zichtbare plekken betekent dat eveneens zichtbare leegstand. Dat is vervelend voor de eigenaren van dergelijke showrooms waarbij veel particuliere vastgoedbeleggers bij betrokken zijn. Die zien zich geconfronteerd met een toekomstige huuropbrengsten van nul euro en waarbij de alternatieve aanwendingsmogelijkheden niet voor het oprapen liggen.
Het duurt niet lang of klanten hoeven ook niet meer de showroom in voor het ondertekenen van het koopcontract. Dat heeft een hoge functionaris van BMW kort geleden aangekondigd. U kunt het zich al voorstellen: de nieuwe BMW wordt online samengesteld en gekocht waarbij de auto te zijner tijd gewoon aan huis wordt afgeleverd en de inruiler (die online is getaxeerd) wordt meegenomen.
Nieuwe toekomst
Geschat wordt dat door deze ontwikkelingen de helft van de huidige 2200 autodealers de deuren zal moeten sluiten. Een deel daarvan krijgt een nieuwe toekomst als outlets voor de inruilers. Automerken gaan met hun tijd mee en laten hun nieuwe modellen juist zien op plekken waar de loop het hoogst is, zoals in de ‘gewone’ winkelstraten. Tesla en Mini weten handig gebruik te maken van pop-up stores om de aandacht op zich te vestigen in de hoop dat men op de smartphone verder gaat zoeken en het aankoopmoment dichterbij te brengen.
Hoe dan ook: de autosector verandert in een hoog tempo. Wat moeten we doen met al die lege showrooms en welke nieuwe retailkanalen om de auto’s aan de man/vrouw te brengen zijn voorhanden? Daarover organiseert Vastgoedjournaal samen met Automotive Management op 14 februari een interessant congres hierover met zowel partijen uit de vastgoedsector als uit de Automotive-sector. Ook de Amerikaanse belegger WP Carey die in 2015 verschillende showrooms van Stern in belegging nam, geeft er acte de présence. U kunt HIER meer over lezen en u als deelnemer voor opgeven.
Rogier Hentenaar
Hoofdredacteur Vastgoedjournaal
Laatste nieuws
- 12-06-2024 12:00 Achmea Real Estate verduurzaamt 231 woningen voor PME Pensioenfonds
- 12-06-2024 11:22 De Jonge: ‘Ik heb het fundament gelegd en hoop dat mijn opvolger kiest voor continuïteit’
- 12-06-2024 11:20 Corum SCPI sluit huurovereenkomst met New Yorker voor winkelcentrum Hermitage
- 12-06-2024 11:17 Marja Appelman positief over Mona Keijzer als minister
- 12-06-2024 11:14 Retief Viljoen head of finance bij Orion Investment Partners
- 12-06-2024 10:30 Achmea Real Estate koopt 108 woningen in Nijmegen
- 12-06-2024 09:49 Hoop in corporatieland: de tweede en laatste kans overeenkomst en tijdelijke verhuur aan urgentiegevallen toch nog (tijdelijk) bruikbaar
- 12-06-2024 09:43 Twintig minder faillissementen in bouw in mei
- 12-06-2024 09:29 Anji Logistics huurt 22.712 m2 in Tilburg
- 12-06-2024 09:29 Mona Keijzer wordt nieuwe minister van Wonen
- 12-06-2024 09:14 B&W keurt investeringsnota ontwikkeling Buikslotermeerplein Amsterdam Noord goed
- 12-06-2024 09:03 Van der Vorm Vastgoed tekent voor property management door C&W van retailportefeuille
- 12-06-2024 08:55 Door 7,45 miljoen euro rijksbijdrage worden 741 woningen in Rotterdam versneld gebouwd
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
- 11-06-2024 14:32 Cornelissen Transport tekent voor ontwikkeling en realisatie van 30.000 m2 logistiek centrum
- 11-06-2024 14:14 Bun krijgt supermarkt geleverd van Greentree, Greystar koopt woningen
- 11-06-2024 12:59 Opstapeling landelijk en gemeentelijk middenhuurbeleid brengt grote onduidelijkheid
- 11-06-2024 12:46 DG BZK Chris Kuijpers: 'Het fundament is gelegd, nu is het een kwestie van continueren'
- 11-06-2024 12:30 HDO Groep vindt duurzaam bouwen niet zo ingewikkeld
- 11-06-2024 12:29 'Ondanks gemeentebeleid is Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen'
- 11-06-2024 12:29 Marja Appelman (BZK): ‘Nieuwe minister moet saai en voorspelbaar zijn’
- 11-06-2024 12:26 Lonneke Zuijdwijk toegetreden tot landelijke directie Heijmans Vastgoed
- 11-06-2024 12:20 Sander ter Beek treedt toe tot directieteam AM
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.