‘AM realiseert niet alleen een huis, maar ook een thuis’
Woningen en woonomgevingen bedenken en ontwikkelen zonder toekomstige bewoners daarbij actief te betrekken is niet meer van deze tijd. Daarom heeft gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM enkele jaren geleden het businessmodel I AM YOU in het leven geroepen en werkt zij samen met belanghebbenden op basis van conceptuele kracht, innovatie en co-creatie. VJ sprak uitgebreid met Sander ter Beek, directeur marketing en verkoop van AM, naar aanleiding van de recent gehouden Friends & Family Dag.
Duidelijke communicatie vindt Sander ter Beek belangrijk. “Veel mensen weten niet wat de rol van ontwikkelaar inhoudt. Zijn we verantwoordelijk voor het ontwerp of juist de bouw?”. Daarom heeft AM op 4 juni een Friends & Family Dag georganiseerd om meer inzicht te geven in wat AM doet. Ter Beek: “Meer dan 1000 mensen waren op 3 locaties in Nederland aanwezig en we hebben zo een inkijkje kunnen geven in onze wereld. Bij onze projecten op de Zuidas Amsterdam, Enka Ede en Villapark Eikelenburg Rijswijk hebben we mensen uitgenodigd zodat ze rond konden lopen op de bouwlocatie en achtergrondinformatie konden krijgen over het project. Maar daarnaast was er ook ruimte voor bewoners en geïnteresseerden om elkaar te ontmoeten.”
Idee, concept, huis en thuis
De Friends & Family Dag past in de strategie van AM om de toekomstige bewoner centraal te stellen, namelijk met haar co-creatiemodel I AM YOU. Maar wat houdt dat in? Ter Beek: “Er zijn vier onderdelen van het model, namelijk idee, concept, huis en thuis. In iedere fase staat interactie met de klant centraal, want we willen in samenspraak met die klanten de juiste woningen en woonomgevingen creëren die passen bij hun wensen.” Het eerste onderdeel van het concept begint met marktonderzoek. “Door middel van crowdsourcing en het stellen van doelgerichte vragen, komen wij erachter wat klanten willen. Hoeveel slaapkamers moet het huis hebben? Hoe groot moet de tuin zijn? En wat willen ze ervoor betalen?”. Met deze concrete informatie gaat AM aan de slag en is het tijd voor stap twee, het concept. “We vertalen deze wensen naar een ontwerp. Van belang is dat we dit ontwerp toetsen zodat het blijft aansluiten op de wensen van de toekomstige bewoners.” Het derde stap is het overgaan tot het bouwen van het huis. “Door onze klanten constant op de hoogte te houden van alle stappen en duidelijk te communiceren, voelen ze zich gehoord en serieus genomen.”
En nadat het huis gebouwd is, is het tijd voor thuis. Ter Beek: “De doe-het-zelf-markt loopt terug, mensen willen minder klussen en geven de voorkeur aan een product dat al af is. Daarom willen wij een complete beleving bieden, niet alleen een casco huis.” Hoe gaat dat in z’n werk? “We werken samen met vtwonen om het huis verder aan te kleden, zodat het opleveren van een huis veel leuker wordt. In plaats van dat je een huis hebt, krijg je meteen een thuis.” Bij alle AM-woningen bestaat de mogelijkheid een interieurpakket te nemen, dat bestaat uit een keuken, wand- en vloerafwerking en raamdecoratie. Daar blijft het niet bij, zegt Ter Beek. “We blijven contact houden na de verkoop. We willen graag feedback zodat wij ons processen kunnen verbeteren. Maar we zijn ook een ‘voor later’ optie aan het ontwikkelen. Als klanten bijvoorbeeld één jaar na oplevering nog een dakkapel of een uitbouw willen toevoegen, dan is dit mogelijk via ons.”
Gemeenten profiteren
Waarom betrekt AM de klant bij alle stappen? “De reden dat we dit doen is omdat we onze klanten goed willen informeren en ze een huis willen bieden dat naadloos past bij hun wensen en eisen. Maar het creëert ook vertrouwen. Als bijvoorbeeld de planning uitloopt van een project, dan snappen klanten die doorlopend worden geïnformeerd beter waarom dat zo is, dan wanneer ze niets horen over het proces.” Klanttevredenheid is dus van belang. “We willen dat klanten positief praten over de aankoop van een huis bij AM. Een huis kopen moet als een feestje worden gezien.”
Niet alleen de eindgebruiker heeft er voordelen aan, ook gemeenten profiteren. Ter Beek: “I AM YOU zorgt ervoor dat het proces van A tot Z sneller gaat. Tevens is er een lager afzetrisico en kunnen we daarbij de fasegrootte beter bepalen. Ook is de kans op herontwikkeling nihil.”
Benaderbaar
Ter Beek kijkt tevreden terug op de Friends & Family Dag. “Het was een geslaagde dag, mogelijk maken we er een jaarlijks evenement van. De feedback was positief, mensen vonden het leuk om meer info over het project te krijgen en rond te lopen op de bouwplaats.” Toch voegt Ter Beek tot slot eraan toe: “De dag is niet een doel op zich. Het doel is juist de band met de bewoner op te bouwen en te versterken. Onze wereld kan ingewikkeld overkomen, maar de klant wil geen complex verhaal. We willen benaderbaar zijn en inzicht bieden op een leuke manier.”
Laatste nieuws
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
- 11-06-2024 14:32 Cornelissen Transport tekent voor ontwikkeling en realisatie van 30.000 m2 logistiek centrum
- 11-06-2024 14:14 Bun krijgt supermarkt geleverd van Greentree, Greystar koopt woningen
- 11-06-2024 12:59 Opstapeling landelijk en gemeentelijk middenhuurbeleid brengt grote onduidelijkheid
- 11-06-2024 12:46 DG BZK Chris Kuijpers: 'Het fundament is gelegd, nu is het een kwestie van continueren'
- 11-06-2024 12:30 HDO Groep vindt duurzaam bouwen niet zo ingewikkeld
- 11-06-2024 12:29 'Ondanks gemeentebeleid is Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen'
- 11-06-2024 12:29 Marja Appelman (BZK): ‘Nieuwe minister moet saai en voorspelbaar zijn’
- 11-06-2024 12:26 Lonneke Zuijdwijk toegetreden tot landelijke directie Heijmans Vastgoed
- 11-06-2024 12:20 Sander ter Beek treedt toe tot directieteam AM
- 11-06-2024 12:05 Dierenwinkel Maxi Zoo opent tweede winkel in Nederland
- 11-06-2024 10:49 Naar een klimaatneutrale industrie met de Verordening voor een nettonulindustrie: Europa leider in Cleantech?
- 11-06-2024 10:46 Colliers: 60.000 woningen mogelijk op locaties snelwegkantoren
- 11-06-2024 10:35 Inflatie ook in mei 2,7 procent, deels door prijsontwikkeling bungalowparken
- 11-06-2024 10:35 Handtekening gezet voor 1.325 woningen in Amsterdams Schinkelkwartier
- 11-06-2024 10:30 Mr Marvis opent winkel in Breda
- 11-06-2024 10:20 Dunavast ontwikkelt zorgcomplex voor IrisZorg in Nijmegen
- 11-06-2024 10:16 Twee nieuwe huurders voor C-Avenue in Den Haag
- 11-06-2024 10:10 Loyal Interim huurt 487 m2 bij Campus Hambaken in Den Bosch
- 10-06-2024 17:10 'Over eerlijke verdeling van kosten moet open gesprek worden gevoerd met wederzijds begrip'
- 10-06-2024 16:24 Wat is de ROI op huurderstevredenheid?
- 10-06-2024 13:21 Amvest verkoopt 413 woningen aan Grouwels
- 10-06-2024 13:09 Topvacature: Woonstad Rotterdam zoekt projectleider planmatig onderhoud
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.