Vijf redenen waarom co-creatie toekomstproof is

Co-creatie is niet meer weg te denken uit de ontwikkelpraktijk. De ontwikkelmethode komt in verschillende smaken: vanaf het begin van het ontwikkelproces of als instrument om een al klaarliggend ontwerp zo aan te passen dat het de toekomstige gebruikers écht als een maatpak past. Op initiatief van inwoners (een goed voorbeeld van burgerparticipatie), gemeente of ontwikkelaar en in de vorm van korte, elkaar opvolgende digitale polls tot intensieve en soms verhitte interactieve bijeenkomsten.

Door: Eltjo Bouwman, directeur wonen Blauwhoed

Blauwhoed houdt van ontwikkelen in co-creatie. Het zit in ons DNA en past bij wat we willen ontwikkelen: plekken waar mensen graag willen zijn, verbonden buurten en huizen die bij hun bewoners passen.

Nu de verkopen aantrekken, zou je kunnen redeneren dat co-creatie en co-design niet meer zo nodig zijn. Onze huizen verkopen immers toch wel weer. Maar daar zijn wij het niet mee eens. Vijf redenen waarom co-creatie wat Blauwhoed betreft een blijvertje is:

1)   Co-creatie maakt ontwikkelen voor niche-doelgroepen mogelijk

Ontwikkelen in co-creatie brengt je in contact met je klanten. Niet pas tijdens de start verkoop van je project, maar al in het begin, wanneer je echt iets kunt doen met de ideeën en wensen die ze met je delen. Én de wensen die ze niet met je delen, maar die je zelf ontdekt in gesprek met hen: hun latente behoeften. Dit stelt je als projectontwikkelaar in staat om huizen en gebouwen te ontwikkelen die net even anders zijn en daarmee specifieke nichedoelgroepen te bedienen. En dat versterkt je meerwaarde als projectontwikkelaar. In De Zwanenbloem, door Blauwhoed op initiatief van en samen met de bewoners ontwikkeld, zijn bijvoorbeeld geen twee appartementen hetzelfde.

2)   Co-creatie zorgt voor tevreden en betrokken bewoners

Co-creatie brengt niet alleen jou als ontwikkelaar in contact met je klanten, maar brengt je klanten ook in contact met elkaar! En dat leidt tot verbondenheid en een buurtgevoel, al voordat de buurt is gerealiseerd. Een sterke basis voor een tevreden buurt met blije bewoners. Het is erg leuk om te zien hoe dat buurtgevoel al ontstaat tijdens co-creatiesessies. Lees bijvoorbeeld hoe woonworkshopdeelnemers van het eerste uur toeleefden naar de oplevering van hun nieuwe huis op Defensie-eiland

3)   Co-creatie vermindert je afzetrisico

Door co-creatie heb je beter zicht op de belangstelling voor je product. Je kunt je afzetmarkt beter inschatten, simpelweg omdat je al contact hebt met de potentiële afnemers van je product. Hierdoor kun je ook je verkooptijd verkorten en kun je het ontwikkelproces versnellen. Dit ondervond Blauwhoed in Paradijs in Arnhem: in dit project werd 50% van de woningen gekocht door deelnemers aan één of meerdere co-creatieworkshops.

4)   Co-creatie is leuk!

Contact met je klanten is erg leuk én erg leerzaam. Klanten kunnen je bijvoorbeeld wijzen op hoe simpel het kan zijn om ze blij te maken. Gevraagd naar wat hij graag wilde in zijn nieuwe huis, gaf een ambassadeur van het project ParkEntree ons een verrassend simpel antwoord. Projectontwikkeling draait om mensen en het daadwerkelijke contact met die mensen enthousiasmeert en inspireert. Dat ervaren de Blauwhoeders in iedere co-creatiesessie weer. 

5)   Co-creatie vergroot je succes

Door te ontwikkelen in co-creatie vergroot je het succes van je projecten. Dat zit in meerdere dingen. Zo nemen je ontwikkelkosten af: omdat je je woning in één keer optimaal kunt afstemmen op je doelgroep heb je minder faalkosten. Ook zorgt het dat je een project sneller kunt realiseren. De verkoop van de woningen in je project begint immers al bij de start van de ontwikkeling en als je het goed doet, zal een aanzienlijk deel van de woningen worden gekocht door de al in de ontwikkeling betrokken co-creatiedeelnemers. Doordat ze latente behoeften aanspreken vallen ze daarnaast ook in de smaak bij andere geïnteresseerden. Je ontwikkelt dus marktconforme woningen en bereikt het maximale resultaat.

 



Reacties


Laatste nieuws