Advies: zet vastgoedobjecten individueel in de markt
Als we diverse nieuwsbronnen mogen geloven, staat in elk geval 15% van de kantoren in Nederland leeg. Winkelpanden en woningen rekenen wij dan niet eens mee. Het percentage ligt in werkelijkheid nog veel hoger. Hoe brengen we dit percentage terug? Daar heeft iedereen een eigen mening over. In de praktijk eindigen deze wegen niet in Rome, maar stranden die ergens anders. Het advies luidt daarom: vastgoedobjecten individueel via het online landschap communiceren. Hoe? Dat leggen wij u graag uit.
Makelaarsborden
Hoe brengen we die enorme zee aan lege ruimte op dit moment aan de man/vrouw? We plaatsen fysieke borden. Heel veel borden. Vaak communiceren we maar drie aspecten:
- Naam makelaar
- Naam + eigenschappen pand
- Contactgegevens
Met andere woorden. De communicatie op de borden zegt niets specifieks over het object dat men kan kopen/huren. Wat zijn nu de kernaspecten van het object? Het enige dat men communiceert naar voorbijgangers is dat er veel leegstand is op het bedrijventerrein. Dit suggereert dat het niet goed gaat met dit terrein en is dat nu juist hetgeen dat u niet wilt. Het is daarom verstandig om meer te communiceren dan de bovenstaande gedoodverfde drie aspecten.
Online oriëntatie
De B2B-markt is constant in ontwikkeling. Zo is er een duidelijk verschil te zien in de oriëntatiewijze van bedrijven en de activiteiten op salesgebied. Waar bedrijven voorheen op traditionele wijze (de hierboven genoemde borden) aan informatie kwamen, is dit nu totaal verschoven naar online oriëntatie. 85% van de bedrijven geeft aan zich online te verdiepen in de mogelijke objecten die er beschikbaar zijn (Bron: Egbert Jan van Bel, Onderzoek naar Acceptatie van Digital Marketing in Nederland 2014/2015).
Zo is ook de manier van conversie veranderd. Waar in eerste instantie vrijwel alle sales via salespersonen verliep, gebeurt dat nu nog maar voor 40% van de verkopen. Die andere 60% gaat via digitale marketing. Met dit gegeven ligt het voor de hand om het aanbod online aan te bieden. Het is nu alleen nog de vraag hoe u dit zo effectief mogelijk kunt doen.
Van branding naar individuele aspecten
Van branding naar individuele communicatie per vastgoedobject. Dat is de insteek. In marketingtaal: van awareness creëren naar het activeren van de doelgroep, per object. Men werkt dus eigenlijk in twee fases. In eerste instantie brengt u de doelgroep in een online landschap, door middel van banners, op de hoogte van uw merk. In deze fase staat awareness centraal. Hier gaat u gericht bezoekers van uw website opnieuw opzoeken. Alleen dit keer zeer gericht, met informatie die zij specifiek op de website hebben bekeken. Dit fenomeen draagt de naam ‘dynamic remarketing’. Maar de ervaren internetter zal nu al denken: cookies?
Dynamic remarketing
Met dynamic remarketing is het mogelijk om eerdere bezoekers specifieke vastgoedobjecten aan te bieden die zij daadwerkelijk hebben bekeken op de website. Het voordeel hiervan is dat u zeer relevante advertenties laten zien aan de gebruiker in kwestie, waardoor de kans op een conversie toeneemt.
Hier gaat natuurlijk wel een proces aan vooraf. Op de website wordt een tag geplaatst. Deze remarketingtag moet met een aangepaste parameter voor de object-ID worden toegevoegd aan alle pagina's van de site. Nadat bezoekers landen op de site, voegt de remarketingtag hen toe aan een remarketinglijst en koppelt de tag aan de object-ID van het bezoek.
Wanneer de bezoeker later een website binnen het netwerk bekijkt en de advertentie te zien krijgt, wordt de gegenereerde informatie gebruikt om de afbeelding, naam en de prijs van het object (en eventuele extra informatie die van toepassing is) op te halen en deze in de advertentie op te nemen.
Belangrijk is dat elk object haar eigen landingspagina heeft waarnaar de bezoeker kan worden verwezen. Daarnaast moet elke pagina een apart aanvraagformulier hebben, zodat de aanvragen per object goed bij te houden zijn.
Afbeelding: voorbeeld van dynamic remarketing gebruikt in de ticketbranche.
Zoekmachinemarketing
Een campagne binnen Google AdWords gericht op het zoeknetwerk is de basis van elke online campagne. Hiermee zorgt men ervoor dat zij de doelgroep opvangen die zelf proactief opzoek is naar een vastgoedobject. Ook deze bezoekers van de website worden op een later tijdstip benaderd met een specifieke advertentie.
De online mix kan weergegeven worden in een trechtermodel waarbij, zoals eerder is aangegeven, toe gewerkt wordt van het creëren van awareness naar het activeren van de doelgroep.
Dit is niet de enige effectieve aanpak, maar wel een mix van online tools die snel voor meer conversie kan zorgen.
Auteur: Bob Wolters van www.communicatiemakelaars.nl
Laatste nieuws
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
- 11-06-2024 14:32 Cornelissen Transport tekent voor ontwikkeling en realisatie van 30.000 m2 logistiek centrum
- 11-06-2024 14:14 Bun krijgt supermarkt geleverd van Greentree, Greystar koopt woningen
- 11-06-2024 12:59 Opstapeling landelijk en gemeentelijk middenhuurbeleid brengt grote onduidelijkheid
- 11-06-2024 12:46 DG BZK Chris Kuijpers: 'Het fundament is gelegd, nu is het een kwestie van continueren'
- 11-06-2024 12:30 HDO Groep vindt duurzaam bouwen niet zo ingewikkeld
- 11-06-2024 12:29 'Ondanks gemeentebeleid is Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen'
- 11-06-2024 12:29 Marja Appelman (BZK): ‘Nieuwe minister moet saai en voorspelbaar zijn’
- 11-06-2024 12:26 Lonneke Zuijdwijk toegetreden tot landelijke directie Heijmans Vastgoed
- 11-06-2024 12:20 Sander ter Beek treedt toe tot directieteam AM
- 11-06-2024 12:05 Dierenwinkel Maxi Zoo opent tweede winkel in Nederland
- 11-06-2024 10:49 Naar een klimaatneutrale industrie met de Verordening voor een nettonulindustrie: Europa leider in Cleantech?
- 11-06-2024 10:46 Colliers: 60.000 woningen mogelijk op locaties snelwegkantoren
- 11-06-2024 10:35 Inflatie ook in mei 2,7 procent, deels door prijsontwikkeling bungalowparken
- 11-06-2024 10:35 Handtekening gezet voor 1.325 woningen in Amsterdams Schinkelkwartier
- 11-06-2024 10:30 Mr Marvis opent winkel in Breda
- 11-06-2024 10:20 Dunavast ontwikkelt zorgcomplex voor IrisZorg in Nijmegen
- 11-06-2024 10:16 Twee nieuwe huurders voor C-Avenue in Den Haag
- 11-06-2024 10:10 Loyal Interim huurt 487 m2 bij Campus Hambaken in Den Bosch
- 10-06-2024 17:10 'Over eerlijke verdeling van kosten moet open gesprek worden gevoerd met wederzijds begrip'
- 10-06-2024 16:24 Wat is de ROI op huurderstevredenheid?
- 10-06-2024 13:21 Amvest verkoopt 413 woningen aan Grouwels
- 10-06-2024 13:09 Topvacature: Woonstad Rotterdam zoekt projectleider planmatig onderhoud
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.