Retailspecialisten zien goede toekomst voor Blokker na grondige herpositionering
Vorige week meldde Blokker Holding dat het €200 miljoen gaat investeren in het upgraden en herpositioneren van de negen eigen winkelformules om de jarenlange omzetdaling en verliezen te stoppen. Is dat genoeg of is er meer nodig? Vier retailspecialisten gaven op verzoek van VJ hun visie op de toekomst van deze retailer en wat er in ieder geval zou moeten veranderen.
De tien winkelformules van Blokker Holding (waaronder Blokker, Marskramer, Xenos, Bart Smit en Intertoys) zijn zeer belangrijk voor de vastgoedsector. In Nederland exploiteert de keten circa 1400 winkels (inclusief de franchisers) op de belangrijkste A1-locaties in de Nederlandse binnensteden. Maar een faillissement zoals onlangs bij V&D, is volstrekt niet aan de orde. “Het Blokker-concern heeft extreem diepe zakken. Een faillissement, zoals sommigen denken, is geenszins aan de orde. Het komt wel goed. Blokker zelf wordt premium brand, net als Cook & Co”, zo verwachten Hans van Tellingen en Jeroen Verwaaijen, eigenaren van bureau Strabo in Amsterdam dat talloze winkelstudies heeft uitgevoerd.
Teveel Blokkermerken?
Van Tellingen: “Blokker start rijkelijk laat met de upgrading en/of herpositionering, maar ik denk dat het uiteindelijk gaat lukken. Blokker verdient lof met de herpositionering van de hoofdformule ‘Blokker’, zoals je deze nu ziet in Amsterdam. Deze dient ook uitgerold te worden in de rest van Nederland. De Blokker op het vernieuwde Gelderlandplein is een erg goede winkel. Discounters zijn dan Big Bazar en Xenos. Die kunnen heel succesvol worden." Verwaaijen vult aan: "Maar het profiel van Marskramer is onduidelijk. Vraag is of er niet teveel merken zijn. Hetzelfde geldt voor Bart Smit en Intertoys: onduidelijk hoe die ten opzichte van elkaar gepositioneerd zijn. Die moeten maar samen denken wij. En juist bij speelgoed moet het ‘speelse karakter’ benadrukt worden. ‘Kids experience’ worden dé toverwoorden. Want alleen dan ben je opgewassen tegen de onlinebestellingen. Kinderen moeten hun ouders die winkel als het ware ‘intrekken’. ‘Hier moet ik zijn’, moet zo’n kind denken. Heet de kinderen welkom. Met een clown. Met een gadget. Met speeltoestellen.”
‘Blokker kan leren van Flying Tiger’
Ook winkelexpert Gerard Zandbergen, sinds 2007 eigenaar van onderzoeksbureau Locatus, ziet een goede toekomst. “De Blokker-formules zitten op de beste locaties. Daar valt niet veel aan te verbeteren. Blokker Holding wil €200 miljoen investeren, omgerekend zo’n €120.000 per winkel. Dat is een substantieel bedrag waar je echt iets mee kunt. Als ze de winkelbeleving en de servicegerichtheid van het personeel hiermee verbeteren, dan kunnen ze grote stappen maken om weer in de gunst van de consument te komen. Ik vrees dan ook niet voor hun toekomst”, zegt Zandbergen.
Wel merkt hij op dat verandering hard nodig is. “De afgelopen 20-30 jaar zijn de winkels, die van Blokker zelf voorop, weinig veranderd. De winkelinrichting, evenals de folders zijn al jaren hetzelfde. De consument wordt niet meer verrast. Een goed voorbeeld van een winkelketen die continu haar klanten weet te verleiden is Flying Tiger. Deze keten komt elke maand met 500 nieuwe producten. Iedere keer dat je hun winkel binnenloopt, zie je andere dingen liggen. Consumenten worden dus verleid om een Flying Tiger winkel binnen te lopen om te zien wat ze nu in het assortiment hebben. Zo blijf je consumenten verrassen en maak je winkelbezoek leuker. Die kant moet Blokker op.”
Focus op personeelsbeleid
Zandbergen vindt dat Blokker meer moet werken aan het personeelsbeleid. “Dat schiet tekort. Personeel is vaak jong en de servicegerichtheid is niet wat het wezen moet. Dat is niet het schuld van het personeel zelf maar van de directie die hiervoor gekozen heeft. Er zal ook in het personeel moeten worden geïnvesteerd. Dat betekent beter opleiden en aansturen. Zo kom je tot betere service.”
Kansen grijpen
Ten slotte een reactie gevraagd aan Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing. Ook hij heeft het volste vertrouwen dat Blokker Holding de weg weer omhoog zal vinden. “Blokker Holding is een echte ondernemer. Ze zullen moeten kijken wat er gebeurt in de markt, hoe en waarom kopen klanten en hoe ze daarop moeten inspelen. Blokker zal verschillende veranderingen of concepten moeten testen om te zien wat wel succesvol is en welke niet. Ondertussen dienen ze de bestaande concepten aan te passen aan de wensen van de klant. Dit is ondernemen, kansen zien en kansen grijpen. Ik heb het volste vertrouwen dat deze strategie van het Blokker-concern succesvol zal zijn op langere termijn”, aldus Molenaar.
Laatste nieuws
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
- 11-06-2024 14:32 Cornelissen Transport tekent voor ontwikkeling en realisatie van 30.000 m2 logistiek centrum
- 11-06-2024 14:14 Bun krijgt supermarkt geleverd van Greentree, Greystar koopt woningen
- 11-06-2024 12:59 Opstapeling landelijk en gemeentelijk middenhuurbeleid brengt grote onduidelijkheid
- 11-06-2024 12:46 DG BZK Chris Kuijpers: 'Het fundament is gelegd, nu is het een kwestie van continueren'
- 11-06-2024 12:30 HDO Groep vindt duurzaam bouwen niet zo ingewikkeld
- 11-06-2024 12:29 'Ondanks gemeentebeleid is Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen'
- 11-06-2024 12:29 Marja Appelman (BZK): ‘Nieuwe minister moet saai en voorspelbaar zijn’
- 11-06-2024 12:26 Lonneke Zuijdwijk toegetreden tot landelijke directie Heijmans Vastgoed
- 11-06-2024 12:20 Sander ter Beek treedt toe tot directieteam AM
- 11-06-2024 12:05 Dierenwinkel Maxi Zoo opent tweede winkel in Nederland
- 11-06-2024 10:49 Naar een klimaatneutrale industrie met de Verordening voor een nettonulindustrie: Europa leider in Cleantech?
- 11-06-2024 10:46 Colliers: 60.000 woningen mogelijk op locaties snelwegkantoren
- 11-06-2024 10:35 Inflatie ook in mei 2,7 procent, deels door prijsontwikkeling bungalowparken
- 11-06-2024 10:35 Handtekening gezet voor 1.325 woningen in Amsterdams Schinkelkwartier
- 11-06-2024 10:30 Mr Marvis opent winkel in Breda
- 11-06-2024 10:20 Dunavast ontwikkelt zorgcomplex voor IrisZorg in Nijmegen
- 11-06-2024 10:16 Twee nieuwe huurders voor C-Avenue in Den Haag
- 11-06-2024 10:10 Loyal Interim huurt 487 m2 bij Campus Hambaken in Den Bosch
- 10-06-2024 17:10 'Over eerlijke verdeling van kosten moet open gesprek worden gevoerd met wederzijds begrip'
- 10-06-2024 16:24 Wat is de ROI op huurderstevredenheid?
- 10-06-2024 13:21 Amvest verkoopt 413 woningen aan Grouwels
- 10-06-2024 13:09 Topvacature: Woonstad Rotterdam zoekt projectleider planmatig onderhoud
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.