BOAG: Feestelijke opening Amsterdam Centraal

Maandag 1 juni jl. heeft om 8.00 uur de feestelijke opening plaatsgevonden van de IJ-Passage en het Westelijk deel van de IJ-hal op Amsterdam Centraal. De IJ-passage ligt tussen de West- en Middentunnel van het station en is een passage zonder toegangspoortjes tussen stationsplein en het IJ. Aan de IJ-zijde van het station is het Westelijk deel van de IJ-hal geopend. Deze nieuwe IJ-hal vormt feitelijk de hoofdingang van het station aan het IJ. Met de opening van de IJ-passage en het Westelijk deel van de IJ-hal hebben gelijktijdig ook diverse nieuwe winkels hun deuren geopend. Binnenkort zullen daar nog winkels bij komen die nu nog aan het afbouwen zijn

Naast de IJ-passage en het Westelijk deel van de IJ-hal is ook het deels monumentale IJ-gebouw, de grotendeels logistieke back-office van het station, gerestaureerd. Voor het publiek is ter plaatse van de toegang tot de IJ-passage vanuit de IJ-hal een deel van de monumentale en gerestaureerde gevel van het IJ-gebouw goed te zien.

Met de opening van de IJ-passage en het Westelijk deel van de IJ-hal heeft het station een ware metamorfose ondergaan en is er een aanzienlijk oppervlak aan het station toegevoegd waarbinnen reizigers zich kunnen bewegen. Gedurende anderhalf jaar heeft BOAG in de rol van directievoering en toezicht met een heel team onderdeel mogen uitmaken van dit unieke project. Naast opdrachtgever NS Stations heeft BOAG intensief samengewerkt met Benthem Crouwel i.s.m. Powerhouse Company en Merk-X voor de IJ-passage, Wiel Arets Architects voor de IJ-hal en TAK Architecten voor het IJ-gebouw en de monumentale delen van het station. Verder zijn Arcadis en Movares als constructeur en Deerns installatie/bouwfysisch adviseur bij het project betrokken.

Nu de IJ-passage en het Westelijk deel van de IJ-hal geopend zijn, is tevens een start gemaakt met de afbouw van de Amstelpassage en het Oostelijk deel van de IJ-hal. De Amstelpassage, waarvan het casco gereed is, ligt tussen de Midden- en Oosttunnel in en zal straks eveneens een poortvrije passage zijn tussen stationsplein en het IJ. In deze fase van het project wordt ook het Oostelijk deel van het IJ-gebouw gerestaureerd. Dit deel van het project zal medio 2016 gereed zijn. BOAG is er trots op ook daarbij betrokken te zijn.



Reacties


Laatste nieuws