Opmerkelijk: Huurders geven vastgoedbeheerders een mager zesje
Huurders van commercieel vastgoed zijn verre van tevreden over hun beheerders. Uit onderzoek van huisvestingsspecialist Solved blijkt dat vastgoedmanagers slechts een 5,7 als rapportcijfer krijgen. Vooral als het gaat om (tijdig) inzicht in servicekosten en reactietijd scoren zij slecht.
Dat concludeert huisvestingsspecialist Solved naar aanleiding van haar Beheerdersonderzoek 2013. Uit dit onderzoek onder 85 huurders van commercieel vastgoed - waaronder partijen als TNO, Achmea, AFM, Vitens, PostNL, ANWB en Rabobank- waarbij in totaal 710.000 vierkante meter vastgoed is onderzocht, blijkt dat vooral eindgebruikers in multi-tenant gebouwen ontevreden zijn."
"Ze hebben niet of nauwelijks inspraak op het budget en de omvang van de leveringen en diensten door de beheerder. Kleinere huurders worden minder gehoord en hebben weinig gespreksmomenten met hun beheerder. Bijna de helft van de ondervraagde multi-tenant huurders zegt zelfs nooit een huurdersoverleg te hebben. In totaal heeft 20% procent van de huurders nooit contact met hun beheerders."
Huurders vooral ontevreden over intransparantie servicekosten
De meeste aspecten waarop slecht gescoord wordt, hebben te maken met de servicekosten. Olivier van Gool, directeur van Solved: “De servicekosten zijn nog altijd ondoorzichtig. Het budget wordt van tevoren vaak niet vastgesteld en aan het eind van het jaar komt de huurder daardoor veelal voor verrassingen te staan.”
Meer dan 60% van de deelnemers aan het onderzoek, ontvangt geen servicekostenafrekening ter goedkeuring, maar krijgt simpelweg te horen dat hij moet bijbetalen. Dit verklaart de slechte reputatie van beheerders op het gebied van servicekosten. “De perceptie van de beheerder is bij veel huurders verschillend. Huurders moeten begrijpen en weten waarvoor ze betalen en welke diensten ze van de beheerder mogen verwachten. Dat is nu nog te vaak onduidelijk”, aldus Van Gool.
Ilse Kaandorp, directeur Vastgoedmanagement NL, geeft toe dat er beheerders zijn die er een potje van maken maar kan zich niet vinden in het algehele negatieve beeld dat Solved schetst. "De dienstverlening aan de huurder was inderdaad bij veel eigenaren een ondergeschoven kindje. Die is echter door stijgende leegstand sterk verbeterd. Maar een aantal andere uitkomsten, zoals ‘dat klachten van eindgebruikers niet worden nagekomen' en dat ‘een vijfde van de eindgebruikers nooit contact heeft met de property manager’ stroken echt niet met onze eigen ervaringen in het veld."
Huurders moeten ook zelf initiatief nemen
Uit het Solved-onderzoek blijkt dat 30% van de respondenten geen meerwaarde ziet in de rol van een beheerder. Solved wil graag iets doen aan deze lage uitkomst. Volgens de huisvestingsspecialist is het opstellen van SLA’s (service level agreements) een goede manier om meer transparantie te bewerkstelligen. “Er moet meer transparantie komen in gemaakte afspraken, zodat duidelijkheid ontstaat over de verwachtingen en verplichtingen”, meent Van Gool.
Een duidelijke meerjarenbegroting met heldere door de branche gesteunde uniforme opbouw van kosten en een aangepaste beloningsstructuur kunnen uitkomst bieden, aldus Solves, Een tripartiete overeenkomst tussen verhuurder, beheerder en huurder kan de relatie tussen de verschillende partijen verbeteren, maar ook een huurderscollectief voor multi-tenant gebouwen kan helpen, zo stelt Solved. “Ons doel is bewustwording te creëren bij gebouweigenaren en beheerders dat de huurder zorgt voor brood op de plank."
Maar niet alle problemen kunnen in de schoenen van gebouweigenaren en beheerders worden geschoven, geeft Van Gool toe. Het zijn de vastgoedeigenaren die de beheerders inhuren en hen een bepaalde opdracht meegeven. "De huurders zelf moeten ook initiatief nemen om zaken beter te regelen.”
Propertymanagement te vaak sluitpost
Juist om de activiteiten van asset- en propertymangers beter te kunnen beoordelen, te vergelijken en te verbeteren is VGM NL het initiatief gestart om, in nauwe samenwerking met de Tias Nimbas Business School een benchmark op te zetten, waarvan de eerste resultaten het komende jaar worden verwacht.
Ilse Kaandorp: ‘Wij hechten groot belang aan beter onderzoek en nemen elk signaal uit de markt serieus om tot een beter product te komen en onze klanten tevreden te stellen. Service gericht zijn en transparantie zijn daarbij voor ons kernzaken. Maar het verbeteren van het property- en assetmanagement-product zoals onze leden dat voorstaan, heeft ook alles te maken met het belang die de beleggers en eigenaren daaraan hechten. Dat zijn onze opdrachtgevers. Voor veel beleggers en eigenaren behoren property- en assetmanagement niet tot de kern van hun activiteiten maar vormen slechts de sluitpost. Als eigenaren en beleggers zich realiseren hoe belangrijk een transparant en professioneel vastgoedmanagement van hun gebouwen en portefeuilles is voor een beter rendement, dan zijn onze leden beslist in staat die verwachtingen waar te maken."
Kaandorp weet dat de problematiek van de split-incentive steevast een remmende factor is bij het nemen van bijvoorbeeld verduurzamings- of energiebesparende maatregelen door de eigenaar. In een traditioneel contract neemt de eigenaar de kosten van de investering voor zijn rekening, terwijl de lagere energierekening terechtkomt bij de huurder. Hierdoor is een eigenaar minder snel geneigd verregaande maatregelen te nemen. "In een greenlease kunnen afspraken worden gemaakt om opbrengsten eerlijker te verdelen, waardoor zowel huurder als verhuurder profiteert van de genomen maatregelen."
Lees ook:
- Vastgoedbeheer is een proces van komma's zetten
- Huurdersmarkt is nog ver te zoeken
- Vraag naar onafhankelijke expertise groeit
- Een beheerder kan een pand maken of breken
Laatste nieuws
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
- 11-06-2024 14:32 Cornelissen Transport tekent voor ontwikkeling en realisatie van 30.000 m2 logistiek centrum
- 11-06-2024 14:14 Bun krijgt supermarkt geleverd van Greentree, Greystar koopt woningen
- 11-06-2024 12:59 Opstapeling landelijk en gemeentelijk middenhuurbeleid brengt grote onduidelijkheid
- 11-06-2024 12:46 DG BZK Chris Kuijpers: 'Het fundament is gelegd, nu is het een kwestie van continueren'
- 11-06-2024 12:30 HDO Groep vindt duurzaam bouwen niet zo ingewikkeld
- 11-06-2024 12:29 'Ondanks gemeentebeleid is Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen'
- 11-06-2024 12:29 Marja Appelman (BZK): ‘Nieuwe minister moet saai en voorspelbaar zijn’
- 11-06-2024 12:26 Lonneke Zuijdwijk toegetreden tot landelijke directie Heijmans Vastgoed
- 11-06-2024 12:20 Sander ter Beek treedt toe tot directieteam AM
- 11-06-2024 12:05 Dierenwinkel Maxi Zoo opent tweede winkel in Nederland
- 11-06-2024 10:49 Naar een klimaatneutrale industrie met de Verordening voor een nettonulindustrie: Europa leider in Cleantech?
- 11-06-2024 10:46 Colliers: 60.000 woningen mogelijk op locaties snelwegkantoren
- 11-06-2024 10:35 Inflatie ook in mei 2,7 procent, deels door prijsontwikkeling bungalowparken
- 11-06-2024 10:35 Handtekening gezet voor 1.325 woningen in Amsterdams Schinkelkwartier
- 11-06-2024 10:30 Mr Marvis opent winkel in Breda
- 11-06-2024 10:20 Dunavast ontwikkelt zorgcomplex voor IrisZorg in Nijmegen
- 11-06-2024 10:16 Twee nieuwe huurders voor C-Avenue in Den Haag
- 11-06-2024 10:10 Loyal Interim huurt 487 m2 bij Campus Hambaken in Den Bosch
- 10-06-2024 17:10 'Over eerlijke verdeling van kosten moet open gesprek worden gevoerd met wederzijds begrip'
- 10-06-2024 16:24 Wat is de ROI op huurderstevredenheid?
- 10-06-2024 13:21 Amvest verkoopt 413 woningen aan Grouwels
- 10-06-2024 13:09 Topvacature: Woonstad Rotterdam zoekt projectleider planmatig onderhoud
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.