Bouwers komen van Mars en huizenbezitters van Venus

Vastgoedprofessionals denken dat zij goed bezig zijn met het promoten van energiebesparing en duurzaamheid.  Liefst 86% van hen geeft aan klanten ongevraagd bewust te maken van energiebesparing. Maar als 78% van de consumenten aangeeft dat dit wel wat meer had mogen gebeuren, dan is er op z’n minst toch sprake van een perceptieverschil. 

Deze cijfers komen uit onderzoeken van het actieteam ‘klantgerichte oplossingen voor duurzame woningverbetering’. “Het is hoog tijd om deze mars-venus situatie te doorbreken”, aldus trekker van het team Marjet Rutten. “We zijn nu bezig om te kijken hoe we bedrijven hierbij kunnen ondersteunen. Zeker in deze tijd is het zonde om een kansrijke markt links te laten liggen. Een derde van de woningbezitters geeft aan de komende jaren in energiebesparing te willen investeren.” 

De conclusies worden getrokken op basis van twee onderzoeken die het Actieteam heeft laten uitvoeren. In het eerste onderzoek werd onderzocht wat particuliere huiseigenaren met een woning van boven de €300.000 willen als het om energiebesparing gaat. In het tweede onderzoek werden

245 professionals uit de bouw en installatie, die minstens 25% van de omzet halen uit de directe verkoop van dienstverlening aan consumenten, bevraagd naar hun visie ten aanzien van duurzame woningverbetering van consumenten. 

Uit het onderzoek onder woningeigenaren bleek dat ze met name behoefte hebben aan meer financiële informatie, zoals over beschikbare subsidies (42%), welke besparingsmogelijkheden er zijn (40%) en de investeringskosten (38%) die daarmee gemoeid zijn. Als de professionals gevraagd wordt op welke vlakken men nog onvoldoende kennis heeft betreffende energiebesparende maatregelen, dan luiden de topantwoorden vrijwel precies hetzelfde: subsidies (71%), consequenties waarde woning (64%), investeringskosten (33%) en mogelijke besparingen (31%).

 



Reacties


Laatste nieuws