Opstaan met Martijn Roordink, SPACES

Koffie, thee of……….?
Koffie…..tot 14:00 uur drink ik Latte dat maak ik thuis zelf ook. Erna drink ik water met bubbels of wijn of pils.

Wie ben je en wat is je bedrijf?
We zijn hier bij Spaces en dan de nieuwe vestiging in Den Haag. Spaces is een prime office brand dat ik in 2006 mede in de markt heb gezet. De filosofie was werken leuker maken middels faciliteren op maat. We richten ons op een specifieke doelgroep die hoogwaardig, professioneel, MKB, assertief, direct en service ingesteld is. Als iemand ooit in Manhattan is geweest dan kent deze persoon de sfeer die wij nastreven en we hopen dat ze dit bij ons herkennen. De panden zijn in onze opzet ondergeschikt maar we zijn wel locatie gedreven en willen dan ook bouwen aan een internationaal netwerk. Zelf heb ik het vak geleerd bij Regus. Daar is ons vak uitgevonden maar wat ik daar miste kan ik nu bij Spaces in de praktijk brengen.

Wat is je ideale werkomgeving?
Die is functioneel en professioneel verder maakt het me niet veel uit. Dat betekent dus dat er betrouwbaar en snel internet moet zijn, goede koffie en een kwalitatieve werkplek. Je ziet dat de kwalitatieve waardering van een werkplek steeds belangrijker wordt in het vestigingsbesluit. Mensen waarderen een goed ontworpen omgeving met hoogwaardig designmeubilair. Daarnaast moet de plek kenmerken hebben van de privé omgeving zoals buitenruimte, prettige mensen en goede faciliteiten. Als mensen blij zijn met hun werkplek laten ze het ook aan opa en oma en de kinderen zien en dat zien we veel bij Spaces dus dat is een mooie ontwikkeling.

Heeft je bedrijf te maken met leegstand?
Momenteel is er in de lopende exploitaties slechts sprake van frictie leegstand. Straks na de opening van Den Haag en de nieuwe vestiging in Amsterdam hebben we 45.000 m2 ruimte in exploitatie, dan wordt het spannender en zal er vast wel eens iets leeg staan.

Wat doen jullie zelf aan leegstandbestrijding?
Niet veel, we managen niet op basis van m2’s maar op basis van cash. We maken een verwachting per exploitatieonderdeel wat de cashflow zou moeten zijn en daar sturen we op, halen we dit dan gaat het goed, zo niet dan grijpen we in. Lege plekken in een gebouw betekent niet persé dat er niet voldoende cashflow uitkomt.

Wat vind je een voorbeeld van een succesvolle upgrade?
Er zijn gelukkig heel veel goede voorbeelden, wat bewijst dat aanpakken werkt. Als ik er een paar moet noemen, ga ik voor: The Bank, PostNL Rotterdam, Apollo House, Het KruisherenHotel en de ontwikkeling van Obidos voor Deutsche Bank. Daarnaast vind ik dat Schiphol ook heel goed bezig is met de aaneenschakeling van de luchthaven, het station, het nieuwe Hilton, The Base en The Outlook.

Wat is jouw idee voor “De Bovenlanden” te Amstelveen (voormalig KPMG)?
Je zou er een eigen stad van kunnen maken binnen een specifieke doelgroep. Mogelijk kan er een combinatie gevonden worden tussen sociale woningbouw, asielzoekers en zorg.

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie organisatie?
Dit moet iets natuurlijks zijn en is dan ook een vast onderdeel  van ons product. Klanten hoeven er niet om te vragen, ze moeten er vanuit kunnen gaan. De Rode Olifant is van G naar B gebracht en verder is dit terug  in al onze producten van koffieboon tot toiletartikelen.

Wie is je favoriete ontwerper?

Ik houd van tijdloos ontwerp. Eames heeft dat heel goed gedaan voor objecten en Le Corbusier voor gebouwen. Daarnaast ben ik heel tevreden over onze samenwerking met Sevil Peach, zij weten altijd een functioneel ontwerp neer te zetten dat eenvoudig en gestructureerd is maar toch tot de verbeelding spreekt.

Johan Buijs stelde jou de vraag hoe je altijd zo enthousiast en energiek kunt overkomen of dat je altijd zo bent?
Heel eerlijk gezegd ben ik zo, mijn zoon is precies het zelfde. We zijn allebei stuiterballen. Ik vind dat je de dingen perfect moet doen of helemaal niet en als je het zo doet blijft alles ook heel leuk. Meermalen per jaar ga ik op een culinaire trip en laat me dan inspireren door de beste wijnmakers en chefs die er zijn. Dat zijn pas echt perfectionisten, iedere dag opnieuw doen ze hetzelfde kunstje tot in perfectie….daar haal ik mijn inspiratie vandaan. 

Welke vraag zou jij aan de volgende vastgoed professional stellen?
Wetende dat Boris Brummelhuis het stokje overneemt zou ik van hem wel willen weten hoe hij Marcel Boekhoorn weer het vastgoed in heeft gekregen.

----------------------------------------------------------------------

Mattijs Kaak (35) is directeur en mede-eigenaar van PropertyUpgrade, onderdeel van SKEPP.
 PropertyUpgrade ontwikkelt, middels design&build, concepten op basis waarvan kantoren identiteit en een ziel krijgen. Een voorbeeld hiervan is HetNieuweKantoor dat nu samen met NSI landelijk wordt uitgebouwd. Op dit moment staat er een nieuw landelijk kantoorconcept aan de vooravond van haar introductie. De 'nieuwe kantoormarkt' vraagt om constante vernieuwing en deze noviteit zal dat niet alleen etaleren in esthetische vorm maar ook op het gebied van flexibele abonnementen in plaats van huurcontracten. Met Upstaan hoopt Mattijs een tegengeluid te laten horen tegen het negatieve sentiment dat nu veelal klinkt uit diverse vastgoed hoeken.

www.propertyupgrade.nl




Reacties


Laatste nieuws