WPM: Lokale kennis en samenwerking succesfactoren in de nieuwe tijd
Inzicht in wat consumenten beweegt en de drijfveren van partijen, die actief zijn op de ontwikkelings – en herontwikkelingsmarkt van winkelgebieden. Kennisoverdracht is essentieel om de samenwerking tussen de actoren in winkelvastgoed te verbeteren. In een tijd waar de winkelmarkt complexer aan het worden is, is kennis een voorwaarde voor succesvolle winkelconcepten. Zowel bij exploitatie als ontwikkeling zal duidelijkheid over functie, maatschappelijke inbedding en samenwerking de boventoon voeren.
Winkelen blijft
De onzekerheid over de toekomst van winkelgebieden is in korte tijd sterk toegenomen. Er zijn publicaties verschenen die het einde van de fysieke winkel aankondigen. Toenemende leegstand en het vermeende gevaar van internet geven aan deze gedachten voeding. Er wordt veelvuldig gesproken over de transitie van detailhandel. Daaronder verstaan we een structurele verandering die het resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen. Op het gebied van economie, cultuur, technologie, instituties en natuur en milieu. Hoe deze transitie voor de retailvastgoedsector uitwerkt, is een lastig te beantwoorden vraag. Het is duidelijk dat de vraag niet vanuit één discipline kan worden beantwoord.
Het is mijn overtuiging dat het fysieke winkelen verandert. Winkelen is namelijk meer dan andere activiteiten de spiegel van de maatschappij. Onze winkelstructuur is ontstaan in een tijd die voorspelbaar was en die rechtlijnige voorspellingen mogelijk maakte. Die tijd is definitief voorbij. Maar winkelen blijft. ‘Winkelen’ hoort in alle (ook internationale) onderzoeken tot de top 5 van de meest geliefde activiteiten. Mensen willen (blijven) winkelen. Internet kan daar best een rol bij spelen, maar op dit moment bedraagt het aandeel nog slechts een fractie van alle consumentenbestedingen. De malaise in de retail heeft dan ook weinig met internet te maken, maar veel meer en vooral met de langdurige economische recessie.
Spiegel van de maatschappij
Winkelen is de spiegel van de maatschappij. Dit roept de vraag of ons winkellandschap nog voldoet aan de wensen en behoeften van mensen. Daar heb ik wel mijn twijfels bij. Winkelcentra worden weliswaar frequent eufemistisch het ‘hart van de wijk’ genoemd, maar de kwaliteit schiet heel vaak ernstig tekort. Aan basiseisen van branchering, ondernemerschap en ‘schoon, heel en veilig’ wordt in een groot aantal gevallen niet voldaan. In die zin loopt onze sector achter bij het sterk toenemende kwaliteitsbesef bij consumenten; een proces dat door internet nog ’s extra wordt versterkt.
De veranderende markt
De retailsector is maatschappelijk van groot belang. Wat betreft werkgelegenheid, economische relevantie, leefbaarheid en waarde in de ruimtelijke structuur. De maatschappelijke relevantie van de winkelvastgoedsector lijkt thans vele breder te worden gezien dan een aantal jaren geleden. Dat is een goede zaak. Maar het maakt de zaak er niet eenvoudiger op. Bij (her)ontwikkeling van winkelgebieden zijn veel partijen beroepsmatig betrokken. Beleggers, retailers, overheden, woningcorporaties en ontwikkelaars. Inzet is het realiseren van aantrekkelijke en goed functionerende winkelgebieden waar consumenten graag verblijven en vooral ook kopen. Maar er bestaat groot verschil van inzicht over de wijze waarop dit kan worden gerealiseerd. Het gevolg is dat er steeds complexere processen ontstaan die als inzet hebben tot de juiste insteek en afwegingen te komen.
Internet speelt daarbij een toenemende rol. Kennis wordt immers steeds vaker via internet verkregen. Wie wil weten wat de belangrijkste retailtrends zijn, heeft met behulp van internet binnen vijf minuten een aardig lijstje samengesteld. Maar de vraag is wat we daaraan hebben. Weinig, want dit soort ‘handige’ toepassingen leiden niet tot wat de essentie van retailplanning is: het inspelen op de veranderingen die zich maatschappelijk én lokaal voordoen. Kennis is macht. Maar via internet verkregen informatie biedt zelden houvast bij lokale vraagstukken. Daarom ligt de uitdaging van de sector vooral daar.
Kennis en samenhang
Uiteindelijk bepaalt de consument het succes van een winkelgebied. Nu de economie tegenzit en alternatieve aankoopkanalen onderdeel zijn geworden van het fenomeen winkelen, moet de fysieke retail de handen ineen slaan. Vitale wijken en steden zijn gebaat bij gezond winkelaanbod. Gezonde steden zijn steden waar mensen prettig wonen, werken, recreëren én in attractieve en goede functionerende winkelgebieden kunnen winkelen.
Het blijkt in praktijk weerbarstig om integrale kwaliteitsontwikkeling tot stand te brengen. Bijvoorbeeld door het ontbreken van samenhang en gezamenlijke focus. En - niet in het minst - door het kiezen voor eigenbelang. Lokale kennis en informatie moet daarom een brug slaan tussen de belangrijkste actoren. Door lokale kennis en informatie te delen kunnen gezamenlijk oplossingen tot stand komen. ‘Weten wat consumenten beweegt’ en ‘Weten hoe winkelcentra presteren’, zijn voorwaarden voor goede samenwerking. Maar ook op dit punt is nog wel ’t een en ander te winnen. Voor mensen die gewend zijn aan het beoordelen van rendement is het vaak moeilijk te kijken naar consumentenbelangen of kwaliteit van de stad. Traditiegetrouw zijn retailers vooral ingesteld op het nu, op het generen van omzet. Terwijl de kennis van die retailers juist bijzonder waardevol bij het creëren van toekomstgerichte oplossingen. De rol van de overheid is nogal verschillend. Soms is er een zekere onderschatting van het winkelvak, in de trant van ’we doen het er even bij’. Ten aanzien van beleggers is de vaak gehoorde klacht, dat ze te veel sturen op cijfers en te weinig aandacht voor het feitelijke functioneren van de van het winkelcentrum. Daarom is uitwisseling van kennis is in het realiseren van samenhang en samenwerking cruciaal. Maar dan doelen we wel op feitelijke, lokale kennis en niet – zoals het vaak gaat – algemene visies op ‘hoe dingen veranderen’.
WPM Jubileumcongres: Vitale steden en dynamisch vastgoed
In de periode waar we nu voor staan is een gezamenlijke integrale benadering met een heldere focus voor onze sector van het grootste belang. Bijvoorbeeld op het punt van winkelen via internet, vergrijzing in de toekomst, aanwezigheid van nogal wat slechte winkelmeters en de behoefte aan attractieve en verrassende winkelgebieden. Tijdens het 25-jarig jubileumcongres, wat WPM op 8 oktober voor haar relaties organiseert, staat de noodzakelijke transformatie van bestaand en nieuw vastgoed centraal. Vooraanstaande sprekers met verschillende achtergrond schetsen dan de wijze waarop maatschappelijke ontwikkelingen doorwerken in de inrichting van de stad en het vastgoed.
Johan Haringsma – Directeur WPM Research & Consultancy
Laatste nieuws
- 02-05-2024 12:13 BAM: Verliezen in het VK maar relaxte ceo Joosten ziet positieve signalen op Nederlandse woningmarkt
- 02-05-2024 12:11 Omzet Trebbe in 2023 licht gedaald
- 02-05-2024 11:40 Financieringsgilde en nieuwe vastgoedfinancier Vitru zoeken samen naar de best passende oplossing voor de klant
- 02-05-2024 10:42 ING Research: Huizenprijzen provincies buiten Randstad al voorbij piek in 2022
- 02-05-2024 10:23 Erik Roodenburg aan de slag bij Westvast
- 02-05-2024 10:16 Allan van der Ree nieuwe directeur klant & woning bij Stadgenoot
- 02-05-2024 09:35 Garbe verkoopt drietal retailcomplexen in Huizen
- 02-05-2024 08:50 Nieuwe huurder voor ruim 700 m2 bedrijfs- en kantoorruimte in Rotterdam
- 02-05-2024 08:40 Robin Swane wordt head of ESG bij Colliers
- 02-05-2024 07:00 Verra Makelaars: ‘Helft van ons koopaanbod bestaat uit ex-huurwoningen’
- 01-05-2024 16:40 Stichting deltaWonen koopt kantoorgebouw in Zwolle
- 01-05-2024 14:43 Adviesbureau huurt ruim 1.100 m2 in voormalige Noordergasfabriek in Amsterdam
- 01-05-2024 13:41 Hielkema weegt amendementen: ‘Per saldo is Wet betaalbare huur er slechter op geworden’
- 01-05-2024 13:02 Iroko Zen koopt winkels in Venlo van Urban Interest
- 01-05-2024 13:00 Voormalige kerk in Veenendaal getransformeerd en verhuurd
- 01-05-2024 10:40 Hoofdkantoor kledingmerk Atelier Munro naar OKU Office in Amsterdam-West
- 01-05-2024 09:41 CBRE: 'Faillissementen hebben beperkte invloed op winkelleegstand'
- 01-05-2024 09:41 Dunavast koopt hoofdkantoor Centric in Gouda voor 24 miljoen euro
- 01-05-2024 09:25 Communicatieadviesbureau huurt 650 m2 in Arnhem
- 01-05-2024 09:11 MN investeert 90 miljoen euro in Vesteda
- 01-05-2024 09:01 Madeline Buijs: 'Er worden nu te veel te grote woningen gebouwd'
- 01-05-2024 09:00 Themamaand mei: Projectontwikkeling
- 01-05-2024 08:56 Nikki van Horck nieuwe directeur Eefje Voogd Makelaardij
- 01-05-2024 08:43 Hans Hinfelaar en Barzien Khoshbakht starten vastgoedadvieskantoor Brikks
- 01-05-2024 08:02 HDN ziet hoogste aantal starters op hypotheekmarkt in vijf jaar
- 01-05-2024 07:32 JM Corporate Finance huurt kantoorruimte in Breda
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.