Zo creëer je een succesvolle businesscase voor gebouwen

Een gebouw is in de basis niet meer dan vier muren, een vloer en een plafond. Het is moeilijk om je hier als eigenaar op te onderscheiden. Dat kan wel met alles wat daar extra bijkomt. Denk aan lekkere koffie, meeting rooms met goede audiovisuele middelen en flexibele huurcontracten. Cruciaal is de vraag waarom iemand naar je gebouw toe zou willen komen.

Nynke de Jong gaat in de elfde aflevering van Het Nieuwe Kantoor, een podcast van HNK, in gesprek met Michiel Brouwer van Re:Invent. Dit bedrijf optimaliseert de gebruikerservaring en inkomstenstromen van commercieel vastgoed. De aflevering heet ‘business cases’ en staat nu op Spotify en Apple Podcasts.

Betere oplossingen
De oprichters van Re:Invent zagen een sterke vraag naar betere oplossingen voor kantoorgebouwen. ‘Een groeiende groep gebruikers wil meer flexibiliteit, maar ook betere dienstverlening en alles digitaler’, vertelt Michiel. ‘Die behoefte zie je overal ter wereld ontstaan en zal alleen maar groter worden.’ Re:Invent vindt elk gebouw opnieuw uit met een op maat gemaakt business plan door te kijken naar de doelgroep, de sterkte- en zwaktepunten en de kansen en uitdagingen. ‘Elk gebouw is in feite een onderneming.’

De vastgoedsector is volgens Michiel erg traditioneel en wordt vooral gedomineerd door grote partijen en veel geld. Eigenaren willen een huurder het liefst voor de lange termijn aan zich binden. ‘Tegelijkertijd zien we dat de gebruiker - vaak nieuwe bedrijven die snel groeien - niet vijf, tien of vijftien jaar vooruit kan kijken. Ze willen een huurcontract makkelijk kunnen opzeggen én betere service. Wij verkleinen de afstand tussen de eigenaar en de eindgebruiker door alles in het gebouw optimaal te organiseren.’

Verborgen leegstand
Een kantoor wordt slechts 30 procent van de tijd benut. De resterende tijd is er sprake van verborgen leegstand: de ruimtes zijn verhuurd, maar er maakt ’s avonds en in de weekenden niemand gebruik van. Gebouwen kunnen volgens Re:Invent slimmer benut worden door er meerdere functies een plek te geven. Zo zijn er verschillende doelgroepen op verschillende momenten aanwezig.

‘Wij spreken van het spekkoekmodel’, legt Michiel uit. ‘Dat is voor ons de essentie van een modern gebouw. Je zou elke laag van het gebouw anders kunnen invullen. De ene doelgroep wil een groot kantoor voor tien jaar of meer, de andere wil alleen een meeting room voor een paar uur huren. Daartussenin heb je allerlei diensten die je kunt aanbieden, waarmee je een brede groep gebruikers aanspreekt. Zo creëer je een succesvolle business case.’

Bijzondere positie
Ook HNK hanteert deze filosofie over het moderne kantoor. Robert Sparreboom, Head of Customer Excellence: ‘Bij HNK nemen we veel zaken voor onze huurders uit handen en bieden we flexibiliteit op verschillende manieren. Zo verhuren we met onze managed offices ‘turn key’ kantoorruimten voor bedrijven en bieden we gedeelde voorzieningen zoals meeting rooms, event spaces, coworking plekken, een hospitality team en ons eigen horecaconcept The Social. Wij hebben een bijzondere positie ten opzichte van veel andere operators. We zijn eigenaar én operator van onze gebouwen. We kunnen hierdoor op een duurzame manier ondernemen en de hoogste kwaliteit bieden.’

Next up
De volgende aflevering van Het Nieuwe Kantoor komt online op 26 juni en gaat over design. In deze aflevering spreekt Nynke de Jong met Helge van Leeuwen van HD+VK en Sanne Schenk van TANK.



Reacties


Laatste nieuws