MAAQ Building Identity voegt waarde toe aan vastgoed

Het kan bijna niet anders dan dat u wel eens een eindproduct van MAAQ bent tegengekomen. Onder de rook van Rotterdam bedenkt en realiseert het innovatieve bedrijf al meer dan 35 jaar creatieve concepten voor vastgoed. Tijd voor een gesprek met directeur en oprichter André Mol.

Bij de start van het bedrijf, in 1985, wilde André Mol gebouwen een eigen identiteit geven en zichtbaar maken voor gebruikers en bezoekers. En dat is in 2020 niet anders. Of het nu een gebouw betreft voor werken, wonen of winkelen, MAAQ Building Identity ontwerpt én bouwt meerwaarde voor vastgoed. Van het logo-ontwerp op de gevel tot en met de complete renovatie in en om het gebouw. En dat MAAQ meegaat met zijn tijd, dat wordt al snel duidelijk tijdens het gesprek. “We werken onze ontwerpen met 3D-software uit. Met name onze video-animaties werken verhelderend en geven een goed beeld van wat men van ons mag verwachten. Ook geeft onze manier van werken snel inzicht in de financiële haalbaarheid van een project.

Create, Control, Construct
MAAQ ontzorgt eigenaren en beheerders van vastgoed. “Create, control en construct. Dat is waar het om draait bij ons. En dat is ook wat we doen”, geeft Mol aan. “Juist vanwege de combinatie van deze drie C’s kloppen mensen bij ons aan. We merkten dat voor kleine tot middelgrote transformaties, het klassieke drietrapsmodel van architect, projectmanagementbureau naar aannemer vaak tot hogere kosten en een onnodige doorlooptijd leidde. Bij ons heb je één aanspreekpunt voor het hele project, van ontwerp tot oplevering."

"De combinatie van create, control en construct vormt de basis in de integrale 360°aanpak van MAAQ. Het Ridderkerks bedrijf levert een totaalconcept. “We doen zowel de ontwerpfase als de bouwfase voor onze klanten. En het totale proces beheren we ook. Dus ook in projectmanagement ontzorgen wij de klanten. Ons projectteam ziet erop toe dat alles volgens afspraak verloopt. Dat de kwaliteit gewaarborgd blijft, de deadlines gehaald worden en de totale kosten binnen het budget blijven. Doordat MAAQ de bedenkers én de uitvoerders onder één dak heeft, zijn de lijnen kort en worden onduidelijkheden snel opgelost. Dat voorkomt onnodig meerwerk en daar profiteert onze klant van.”

3D-ontwerpvideo’s
Ook binnen de verschillende fases van een project is de expertise van MAAQ breed. Zo beperkt de ontwerpfase zich bij MAAQ niet tot renovaties en inrichtingsplannen. “Ook grafische vormgeving is een onderdeel van onze ontwerpexpertise. Denk daarbij aan branding, logo’s of huisstijl- en way-finding plannen. Een ontwerpboekje in de vorm van een PDF is leuk, maar om het echt tot de verbeelding te laten spreken maken wij 3D animaties voor onze klanten.” Mol beschrijft hier een mooi praktijkvoorbeeld van. ”Een vastgoedeigenaar belde op vrijdag met de mededeling dat de huurder van zijn kantoorpand twijfelde aan door te gaan huren of op zoek gaan naar een andere locatie. Het pand voldeed niet meer aan de eisen. De eigenaar wilde uiteraard de huurder behouden en wij hielpen hem daarmee. Na het weekend kon hij zijn huurder overtuigen met een 3D-ontwerpvideo van ons. De onderhandelingen lagen weer open en het bedrijf besloot uiteindelijk in het pand te blijven. Huurder blij, verhuurder blij.”


Duurzaam bouwen
Mol merkt dat duurzaamheid en circulariteit bij de projecten steeds belangrijker worden. ”Er is veel bewustzijn bij mensen om op een verantwoorde manier te bouwen. Ook op dat gebied is er veel veranderd in 35 jaar. We hebben intussen aan meerdere BREEAM-projecten mogen meewerken en recent realiseerden we bijvoorbeeld nog de entree van een appartementen complex waarbij een gold label WELL-certificaat werd behaald. Duurzaamheid speelde trouwens ook een grote rol bij een recent ontwerpvoorstel inzake een revitalisering van een kantoorgebouw aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag. Met relatief simpele ingrepen hebben onze ontwerpers de gevels geïsoleerd en zo’n 300 m2 verhuurbaar vloeroppervlak aan het gebouw weten toe te voegen. Mooi, duurzaam én rendabel zijn hier dus verenigd. En ook bij onszelf staat duurzaamheid hoog op de agenda. Zo ontwierp ons creatie team, de bedrijfskantine van MAAQ. Het realisatie team ging vervolgens met dat ontwerp aan de slag en bouwde de kantine met alleen maar eigen restmaterialen. Een knap staaltje circulariteit."

De specialisten van MAAQ luisteren niet alleen naar wat de klant wil, ze komen vooral zelf met oplossingen. “Laatst wilde de eigenaar van een iconisch object, in het kader van de multi-tenant transformatie, signing laten toevoegen aan het gebouw met 14 verdiepingen en zicht op de ring van Rotterdam. De gemeente gaf daar geen toestemming voor. Ons team heeft toen de situatie bekeken en kwam na wat omdenken met het idee om de signing dan maar heel groot op de begane grond vóór het gebouw te plaatsen in plaats van er bovenop. En dat mocht wél van de gemeente. Een voorbeeld van dat we proactief te werk gaan en meedenken met de klant”, geeft Mol aan.

Nieuwe naam, zelfde vakmanschap en service
Mol vertelt met enige trots dat zijn bedrijf 32 jaar zonder verkoopafdeling werkte. Zelfs tijdens de crisis van 2008 kon het nog rekenen op trouwe opdrachtgevers en de kracht van mond-tot-mondreclame. Maar de bescheiden directeur beseft dat hij na 3 decennia, inmiddels zakendoet met een nieuwe generatie die aan een andere manier van werken gewend is. De afgelopen jaren heeft Mol met zijn inmiddels medeaandeelhouders Rob Hornman en Peter van de Merwe een profielschets van het bedrijf gemaakt en een duidelijke propositie; het totaalconcept voor de markt, naar buiten gebracht. “Daar waar het gaat om de 'look and feel' van hun vastgoed, nemen wij de klant alles uit handen. En voegen echt waarde toe aan het vastgoed.” Om dat nog extra te benadrukken luidt de volledige naam van het bedrijf voortaan MAAQ Building Identity. Daarmee dekt het bedrijf waar het voor staat. MAAQ is klaar voor de toekomst!

Bekijk hier enkele
succesvolle vastgoedprojecten of bezoek onze vernieuwde website www.maaq.nl voor meer informatie.
Voor mogelijke interesse, maak geheel vrijblijvend een kennismakingsafspraak. 



Reacties


Laatste nieuws