Column: 'Je ergens thuis voelen wordt steeds belangrijker'

Wanneer je professioneel met wonen bezig bent, ben je elke dag bezig met trends in de maatschappij en wat dat betekent voor het wonen anno nu. Hoe integreren we duurzaamheid zodat we onze milieudoelstellingen halen, maar mensen ook nog prettig wonen? Welke zaken maken van een huis een fijn thuis en aantrekkelijke buurt? 

Zelf werk ik 20 jaar in de vastgoedsector en in die tijd is veel veranderd. Ik startte eind 20e eeuw bij een beursgenoteerd bedrijf met weliswaar een desktop computer en mobiele telefoon, maar nog zonder internetaansluiting, e-mailadres of social media. Werken deed je op kantoor, voor statistieken schafte je jaarboeken aan of ging je bij het CBS langs. Woningkopers waren mensen op afstand die bij de makelaar een handtekening mochten zetten. Wonen deed je thuis, winkelen deed je in fysieke winkels en vriendschappen bestonden bij de gratie van elkaar ergens treffen of bellen.

Technologie
Sindsdien heeft de technologie ons enorm geholpen onafhankelijk van plaats of tijd informatie te vergaren, contacten te leggen en 24/7 bereikbaar te zijn. Toch lopen we nog steeds met enorme sleutelbossen in onze zakken; voelen we ons eerder onveiliger dan veiliger en waarderen we echt contact uiteindelijk hoger dan wat extra ‘likes’. Buurtinitiatieven bloeien als nooit tevoren; de deeleconomie wordt opnieuw uitgevonden en digitalisering en robotisering ‘vermenselijken’.

Globalisering
Wat betekenen deze ontwikkelingen voor ons professionals? In mijn optiek vraagt de opkomst van steeds meer kleinere huishoudens, evenals de verdergaande globalisering steeds meer om buurten waar je je thuis voelt, waar je je buren groet en ontmoet. Of dat nu in de grote stad of in een dorp is. Community-vorming en het ‘samen delen’ van zaken die je nauwelijks gebruikt, te duur zijn voor individueel gebruik ofwel te veel ruimte in beslag nemen.

Sleutelbossen
Technologie gaat ons hier een handje bij helpen: geen sleutelbossen meer, maar wel ruimtes die – afhankelijk van wie er binnen willen – warmer of kouder zijn, verlicht worden, je al dan niet binnen laten en wellicht ook wel van inrichting wisselen. Spannend, maar niet onmogelijk! In plaats van grootschalige ruimtereservering voor parkeren, reserveren we ruimte voor ontmoeting, buurtzaken als moestuinen, energie-opslag en flex-werkplekken. 

Ik heb hierbij enkele van mijn ideeën verwoord. Sommige klein, andere disruptiever. Maar ik ben ook benieuwd naar jouw visie! Geef je reactie op onze website!


Een bijdrage van Tineke Groenewegen, marketing manager bij Blauwhoed en dagelijks bezig met trends en ontwikkelingen in projectontwikkeling. 

Hoofdfoto: designed door Freepik



Reacties


Laatste nieuws