Hoe hou je de onderhoudskosten in de hand en de huurder tevreden?
Als vastgoedeigenaar streeft u ernaar de juiste balans te vinden tussen exploitatiekosten en opbrengsten. En wilt u ook dat uw huurders comfortabel, betaalbaar en met ruimte voor eigen keuzes kunnen wonen. Volgens de vereniging van woningcorporaties Aedes bedroegen de gemiddelde ‘instandhoudingskosten’ per verhuureenheid in 2015 €1.765 per jaar. Dit zijn onderhoudskosten inclusief aan onderhoud toegerekende personeelskosten en investeringen.
Deze instandhoudingskosten bestaan uit planmatig onderhoud, reparatie en onderhoud bij verhuizing van huurders en zijn nodig om het bestaande bezit kwalitatief op peil te houden. Opvallend daarbij is dat corporaties aanzienlijk meer investeren in onderhoud dan commerciële verhuurders. Toch streven ook corporaties naar een goede balans tussen de exploitatiekosten en opbrengsten. En, niet onbelangrijk, er daarbij voor te zorgen dat de gebruiker, in casu de huurder, tevreden is en blijft. De gemiddelde vastgoedeigenaar, zeker een doorsnee corporatie, bevindt zich dus in een spagaat tussen de gewenste bouw-, woontechnische en energetische staat van de woningen en de kwaliteit van de woonomgeving. Investeringen moeten worden afgestemd op de bijdrage aan waardecreatie voor de huurders en de financiële positie van de corporatie.
Onderhoudskosten beheersbaar
Of je nou een corporatie bent of een commerciële vastgoedeigenaar; feit blijft dat het belangrijk is de onderhoudskosten van je vastgoed te beheersen. En deze het liefst zo laag mogelijk te houden. Technisch dienstverlener Koers Groep met haar hoofdkantoor in Barendrecht is de partij die daar veel ervaring mee heeft. Zo verzorgt Koers al sinds de oplevering van New Orleans, een zeer luxe wooncomplex in hartje Rotterdam, de dagelijkse onderhoudswerkzaamheden en biedt ze een 24-uurs servicedienst voor de bewoners van dit complex. Hetzelfde doet ze voor het Rotterdamse wooncomplex de Hoge Heren.
Edwin de Kruijff, Operationeel Manager Beheer, Onderhoud & Calamiteiten van Koers Groep legt uit dat de organisatie van Koers geheel ingericht is op efficiënt en prestatiegericht vastgoedonderhoud, waarbij optimaal tegemoet wordt gekomen aan de wensen van de opdrachtgever èn de gebruiker van het vastgoed. “Meldingen zoals calamiteiten of servicevragen komen binnen bij ons eigen Klant Contact Centrum, KCC. Dat kan telefonisch, via de mail of via een app. Wij maken daarbij gebruik van een prioriteitenschema en zijn, afhankelijk van de klacht/situatie binnen 2 tot 4 uur ter plekke om actie te ondernemen. Wij nemen de zorg voor de professionele intake geheel op ons, maar bieden desgewenst onze opdrachtgever de mogelijkheid om van ons systeem gebruik te maken en de intake zelf te verzorgen.”
Tevredenheid is kwaliteit
Bij Koers speelt de tevredenheid van de gebruiker van het vastgoed een cruciale rol. “Is de gebruiker tevreden dan is er goede kwaliteit geleverd”, aldus De Kruijff. “Om te zorgen voor de grootst mogelijke klanttevredenheid, is voor iedere individuele opdracht van begin tot eind één en dezelfde projectleider verantwoordelijk. Deze zorgt voor de (voor)opname van de klacht of het reparatieverzoek, de voorbereiding, het bestellen van de materialen, de uitvoering en de uiteindelijke oplevering. Dankzij onze geheel geautomatiseerde rapportage kunnen wij vrij eenvoudig trends, bijvoorbeeld terugkerende of soortgelijke verzoeken in een bepaald woongebied, signaleren. Waardoor we er pro-actief actie op kunnen ondernemen, zodat we reparatieverzoeken kunnen terugdringen. En dat is dan weer plezierig voor onze opdrachtgever.”
Meer weten?
‘Happy buidings, happy people’ is het devies van Koers, waar ze dag en nacht hard aan werkt. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met Edwin de Kruijff. U kunt hem bereiken op 088-0990220 of via de mail op: edwindekruijff@koers.com.
Laatste nieuws
- 17-05-2024 16:32 DGBC over regeerakkoord 2024: ‘Duurzame ambitie zal van de markt moeten komen’
- 17-05-2024 15:45 Rotterdams college stuurt bestemmingsplannen voor ruim 800 woningen naar gemeenteraad
- 17-05-2024 15:28 Hoofdlijnennotitie Circulaire Economie-wet: mogelijke implicaties voor de vastgoedpraktijk
- 17-05-2024 15:06 Topvacature: Taxateur commercieel vastgoed bij KRK
- 17-05-2024 15:02 Hugo de Jonge opent nieuwe fabriek voor modulaire woningen van Daiwa House Modular Europe
- 17-05-2024 15:00 Nieuwe huurder voor Retailpark Sittard-Geleen
- 17-05-2024 14:40 Van Rhijn Bouw en Stek realiseren 39 woningen in Hillegom
- 17-05-2024 14:31 Monitor Koopwoningmarkt: Nieuwbouwmarkt lijkt dieptepunt voorbij
- 17-05-2024 14:30 Jildou van der Sluis per 1 juni directeur Vastgoed NS Stations
- 17-05-2024 14:20 Het Horeca Kantoor koopt horecagelegenheid in Zwolle
- 17-05-2024 14:10 PEERpoint huurt kantoorruimte in Gorinchem
- 17-05-2024 14:00 Utrecht kijkt per geval naar maatregelen om woningbouwproject door te laten gaan
- 17-05-2024 13:27 Radio VJ: ‘Parallel plannen voor woningbouw moet standaard worden’
- 17-05-2024 11:18 Dit zijn de genomineerden voor de Amsterdamse Nieuwbouwprijs
- 17-05-2024 10:09 SCPI Upêka koopt twee panden in Breda via sale-and-leaseback constructie
- 17-05-2024 09:58 Particuliere belegger koopt woningen van Stebru
- 17-05-2024 09:04 Huib Boissevain: Vijf suggesties voor een nieuw kabinet
- 17-05-2024 08:52 Reinier Walta (Vastned): 'In België kunnen we gemakkelijker financieren'
- 17-05-2024 08:20 Welke lessen zijn er te trekken uit het faillissement van Big Bazar?
- 17-05-2024 00:00 Detailhandel zet 3,7 procent meer om in eerste kwartaal
- 16-05-2024 16:28 Fihad Minhas (Neprom): 'Veel te weinig geld voor woningbouw in coalitieakkoord'
- 16-05-2024 16:23 Pets Place opent flagshipstore in voormalige BCC in The Wall
- 16-05-2024 15:46 Achmea Real Estate koopt wijkwinkelcentrum van Van der Vorm Vastgoed
- 16-05-2024 15:35 Dit is de winnaar van de Neprom-prijs 2024
- 16-05-2024 15:10 Flink tekent langjarig voor bedrijfshal bij Amsterdam Amstel
- 16-05-2024 15:00 Amsterdam trekt 15 miljoen uit voor lerarencampus met 80 woningen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.