Column: Authenticiteit, wat is dat eigenlijk?


De derde dag van PROVADA stond in het thema van authenticiteit. Een thema als authenticiteit koppelen aan een beurs die vooral om netwerken draait, voelt voor Klaartje Molthof als een paradox. Molthof is hoofd commercie BAM Woningbouw Amsterdam en schreef een column over haar ervaring op de derde dag van de PROVADA. Een opvallende zinsnede in haar betoog was: “Ik zou zelfs nog een stapje verder durven gaan en de beursorganisatie willen uitdagen de PROVADA te combineren met een beurs uit een totaal andere branche.”

Wilt u nog even terugblikken op de PROVADA, klik dan hier voor onze fotoreeks. 

Kennis delen is macht
Voor mij is authenticiteit vooral: wees wie je bent, en doe wat je zegt. Dat is goed genoeg. Ik ervaar de PROVADA voornamelijk als een plek om te netwerken. En daar ben ik niet de enige in. Slechts een enkeling die ik sprak wist dat de PROVADA dagthema’s heeft. Dat netwerken is heel waardevol. Doordat je met elkaar in gesprek raakt, ontstaan er nieuwe ideeën en initiatieven. De bouwbranche heeft daar behoefte aan. Meer delen met elkaar, want “kennis delen is macht”.

Ik zou zelfs nog een stapje verder durven gaan en de beursorganisatie willen uitdagen de PROVADA te combineren met een beurs uit een totaal andere branche. De huishoudbeurs, bijvoorbeeld. De bouwbranche is een enorm naar binnen gekeerde wereld. Een onverwachte combinatie kan tot echte nieuwe inzichten lijden.

Het moet kloppen
We zijn het er met zijn allen over eens dat authenticiteit iets goeds is. Iets wat we willen nastreven, willen zijn. Als ik nadenk over wat authenticiteit is, kom ik uit bij: het moet kloppen. Voor mij is iets kloppend wanneer het oprecht en transparant is. Ratio en gevoel liggen dan met elkaar op één lijn. Eerlijk zijn over je drijfveren, over hoe je ergens écht over denkt. Wat dat betreft kunnen kinderen heel authentiek zijn. Zij zeggen gewoon wat ze denken, wij als volwassenen vragen ons altijd af: “Wat zou die ander ervan vinden als ik dit zeg?” 

Een ander goed voorbeeld van authenticiteit kwam ik laatst in de Volkskrant tegen, in een artikel over de burgerbars die overal opduiken. Deze bars werken veelal met eerlijke producten en daar zijn ze ook heel duidelijk over. De foto van het rund dat op je bord ligt, zie je voor je aan de muur hangen. Eet smakelijk! Daarbij zorgt oprechtheid en transparantie er ook voor dat je goed te begrijpen bent, en minder snel langs elkaar heen praat. Ik zie overigens dat authenticiteit vaak verward wordt met eigenzinnigheid. Als iemand het afwijkende pad kiest, valt dat op. Maar je kunt in jouw authenticiteit ook heel mainstream zijn, omdat jouw keuzes toevallig wel binnen een trend vallen. 

Het andere uiterste
Ik vind het leuk om af en toe af te wijken van de geijkte onderwerpen en vragen waardoor er hele andere, authentieke gesprekken ontstaan. Op de PROVADA heb ik bijvoorbeeld in plaats van “Hoe gaat het?” te vragen, soms juist gevraagd “Wat gaat er niet goed?”. Daar kwamen de interessantste gesprekken uit, doordat je niet een standaard mooiweerpraatje houdt. Daarnaast is het belangrijk om door te vragen. Waarom loopt het niet zoals gepland? Waarom is dat eigenlijk vervelend? 

Authentieke gesprekken met waarom-vragen zijn ook belangrijk in onze aanpak bij de BAM Wooncollectie. Als onze woonadviseurs voor het eerst met toekomstige bewoners gaan zitten, is dat altijd een heel open gesprek. De woonadviseur verkent niet alleen wat bewoners willen, maar vooral ook waarom ze dat willen. Het is de onmisbare basis voor woonoplossingen die werkelijk aan de wensen van de bewoners voldoen. 

Authenticiteit, op het eerste gezicht een abstract begrip, maar zo ongrijpbaar is het eigenlijk helemaal niet. Het begint met dicht bij jezelf blijven staan – als persoon en als bedrijf. De tweede stap is dit ook durven delen. Daarom vraagt het van ons als branche, maar vooral ook als mens om het aangaan van een open, eerlijk en helder gesprek.

Klaartje Molthof



Reacties


Laatste nieuws