“We benutten elkaars expertise optimaal” Intensieve samenwerking tussen bouwer en ontwikkelaar

Het probleem van veel bouwprocessen is dat ontwikkelaar en bouwer elkaar in de basis niet vertrouwen, waardoor partijen vaak lange tijd bezig zijn om alle afspraken in contracten dicht te timmeren. Daar gaat veel energie en tijd in zitten, waardoor er minder gefocust kan worden op het échte werk: het ontwikkelen en realiseren van waardevolle producten. Zo niet bij Blauwhoed en Korteweg Bouw (onderdeel van de TBI groep). De ontwikkelaar en bouwer werken samen aan diverse projecten, naar volle tevredenheid van beide partijen. Stephen de Wit, directeur bij Korteweg en Eltjo Bouwman, directeur wonen bij Blauwhoed, vertellen over de ingrediënten voor hun succesvolle samenwerking.

Naast bouwmaterialen draait een bouwproces ook om het bouwen met mensen, vertelt Stephen de Wit: "Het bouwproces is als een trein en ik zie mezelf als de locomotief die aan zijn trein verschillende wagons koppelt. Je vertrekt vanuit station A, je moet naar station Z en de rit gaat via stations B-C-D.... Tijdens deze rit koppel ik steeds weer een partij aan de trein, totdat er een economische waarde ontstaat en de trein naar zijn einddoel kan rijden. Blauwhoed en Korteweg weten elkaar tijdens een rit te vinden, ongeacht welk proces nodig is voor een ontwikkeling. De manier waarop we samenwerken is altijd gebaseerd op transparantie: elkaar open vertellen wat kan en vooral wat niet kan, of anders zou moeten. We zijn daarin eerlijk naar elkaar, vanuit onze eigen expertise. Het feit dat we elkaar precies aanvullen, zorgt ervoor dat we samen echt meerwaarde kunnen realiseren in een plan."

Vertrouwen op elkaars expertise als vanzelfsprekendheid

Eltjo Bouwman: "Elkaar echt kunnen aanvullen is erg belangrijk voor een samenwerking. Korteweg is een pur sang bouwer, Blauwhoed een pur sang ontwikkelaar. We hebben allebei onze eigen expertise en wat belangrijker is, het vertrouwen op elkaars expertise is een vanzelfsprekendheid voor ons." Het is dus essentieel om van elkaar te weten wat je kunt en elkaar te zien als toegevoegde waarde in plaats van concurrent. "Dit is de reden waarom Blauwhoed en Korteweg de druk van onzekerheid, het elkaar controleren, de competitie aangaan om slimmer te zijn en meer te verdienen dan de ander niet met elkaar hebben" vult Stephen de Wit aan. "En dat maakt dat we ons voor de volle 100% kunnen focussen op de materie en onze energie en dat we onze inventiviteit kunnen inzetten om voor een alle partijen goed en rendabel product op de markt te zetten." Kennis delen met elkaar Transparantie richting elkaar is ook een belangrijke succesfactor.

Eltjo Bouwman: "We vertrouwen niet alleen op elkaars kennis, we delen die ook. Korteweg beschikt bijvoorbeeld over grote kennis van lokale markten en locaties. Wij hebben de conceptuele kracht om van een locatie een project te maken. Om die gecombineerde kennis in te zetten, moet je hem wel delen. Dat doen we allebei en dat levert alleen maar voordelen op. Afschermen is inefficiënt. Een andere kracht van Korteweg is hun veelomvattende kennis van enerzijds nieuwbouw en anderzijds het renoveren van oud, bestaand vastgoed. Dat is ideaal in combinatieprojecten, waarin de transformatie van een leegstaand pand wordt gecombineerd met nieuwbouw in de nabij gelegen omgeving. We werken momenteel samen aan zo'n project: de transformatie van een monumentaal voormalig schoolgebouw in Alphen aan den Rijn. Samen met de toekomstige bewoners hebben we een plan gemaakt waarin het monumentale pand wordt gerenoveerd en daarnaast nieuwbouw op de locatie wordt toegevoegd. Hier maakt onze gecombineerde expertise van een initiatief een project."

Gemende delers: klantgericht denken en volhardendheid

Daarnaast is een gemeenschappelijke visie en mentaliteit belangrijk, zo geven beide heren aan. "Net als Blauwhoed denkt Korteweg heel erg vanuit de klant en daar willen ze ver in gaan", vertelt Eltjo Bouwman. "We delen onze visie op klantgerichtheid. Korteweg denkt niet alleen na over het bouwen, maar ook over de afwerking en inrichting, waarbij ze kopers comfort, gemak en voordeel geven. Er wordt niet alleen vanuit de bouwbaarheid geredeneerd, maar ook vanuit de verkoopbaarheid. Korteweg heeft daarbij de creativiteit en de gedrevenheid om voor alle partijen maximale kwaliteit te realiseren. Dat past uitstekend bij de visie van Blauwhoed; daarin herkennen we elkaar en dat zorgt ervoor dat we ook scherp zijn naar elkaar."

Kenmerkend voor de samenwerking tussen Blauwhoed en Korteweg is ook de gezamenlijke instelling van vasthoudendheid, aldus Stephen de Wit: "Nee is geen antwoord voor Blauwhoed en er is altijd wel een slimmere oplossing. Ook Korteweg is vastberaden om ieder project gezamenlijk tot een succes te maken en zetten ons tot het maximum in om dat doel te bereiken. Daarin zijn we allebei volhardend. Onze instelling komt tot uiting in onze ontwerpen en benadering. We blijven kijken naar verbetermogelijkheden en zoeken daarin steeds weer de scherpte op. Het feit dat we dit allebei doen, zorgt voor een gevoel van herkenning."

Geïnspireerde mensen

Net zo belangrijk als gemene delers in de visie en manier van werken is een klik tussen de samenwerkingspartners: "Een van de grootste krachten van Blauwhoed is hun team", geeft Stephen de Wit op zijn beurt aan: "Een club geïnspireerde mensen, die met hun eigen enthousiasme, creativiteit en dynamiek samen willen werken om projecten zodanig aan te jagen zodat er iets moois op gang gebracht wordt. Zo heeft Korteweg Bouw bijvoorbeeld een locatie in Breda aangedragen en heeft het team van Blauwhoed daar de 'Tuin van de Baron' op bedacht. Een kleiner binnenstedelijk gebied waar een mooi product voor is gecreëerd dat zo goed is aangeslagen, dat bij de allereerste informatiebijeenkomst 200 mensen aanwezig waren, waarvan ruim 80 gelijk hun interesse in het plan kenbaar hebben gemaakt. Zo'n overweldigende interesse, daar word je toch enthousiast van?!"



Reacties


Laatste nieuws