'Pop-up store is blijvertje'

Het ziet ernaar uit dat pop-up stores niet alleen iets zijn van de recessie, maar dat dit concept ook blijft bestaan als het straks beter gaat. Volgens verschillende marktonderzoekers zal deze trend niet stoppen zo meldt Retailcustomerexperience.com. De pop-up stores slaan goed aan en zijn daarom waarschijnlijk een blijvertje, denkt Mirjam Brinks van Wikistedia.

De afgelopen jaren openden wereldwijd veel pop-up stores hun tijdelijke deuren in leegstaande winkelpanden. De huur is vaak lager dan voor permanente winkels en de verhuurder hoopt dat het een structurele huurder zal aantrekken. De pop-up stores slaan goed aan en zijn daarom waarschijnlijk een blijvertje. De pop-up store is gestart als reactie op lege winkelruimte, maar is uitgegroeid tot een legitieme strategie menen retaildeskundigen. Werd met de pop-up retail in 2003 nog nul dollar omgezet, vandaag de dag is deze industrie goed voor acht miljard dollar (6,1 miljard euro).

Merkintroductie

De strategie kan voor meerdere doeleinden worden gebruikt. Steeds meer etailers gebruiken het concept om een fysieke band met de klanten aan te gaan. Het is een mooie manier voor kleine bedrijven om hun onderneming op te bouwen, producten te tonen en consumenten te ontmoeten. Een pop-up winkel kan ook gebruikt worden om bewustzijn te creëren of een idee te testen. Vooral in dat laatste geval is het prettig als een pand voor korte duur gehuurd kan worden. Planoloog Joop de Boer van Golfstromen zei al eerder op Wikistedia dat het voor bepaalde modemerken een trend is om voor een aantal dagen een ruimte te huren om hun kleding tegen lage prijzen aan te bieden. In de Kalverstraat in Amsterdam is het mogelijk om een pand voor een week te huren. "Wat mij betreft super marketing: een week lang jouw favoriete nieuwe product aanprijzen op een top locatie. Deze winkel verandert iedere week van merk", zegt De Boer.

Webshops in winkelpand

Ook permanente winkels hebben baat bij pop-up stores. In winkelcentra kan het zorgen voor opwinding en daardoor meer traffic veroorzaken. Zo moet de lancering van een pop-up shop in winkelgebied de Gooische Brink in Hilversum het hele winkelgebied nieuw elan geven. Vijf webwinkels trokken eind vorige maand gezamenlijk voor vijftien dagen in een leegstaand winkelpand in het Hilversumse winkelgebied. Het aanbod van de deelnemende webshops varieert van kinderkleding en woonaccessoires tot een etailer die Instagramfoto's afdrukt in fotoalbums.

Met het pop-up project hoopt initiatiefneemster Josine Bolland een 'buzz' te creëren die meer publiek naar het winkelgebied trekt. De Gooische Brink is saai, vindt ze. "Er zitten alleen de standaardketens. Voor bijzondere winkeltjes moet je ergens anders zijn." Bovendien baarde de stijgende leegstand in het winkelcentrum haar zorgen.

Deze blog werd ook gepubliceerd op Wikistedia. Auteur Mirjam Brinks is redacteur bij Scripa Communicatie.

 

 


Reacties


Laatste nieuws