Het Primark-effect: meer shoppers ondanks teruglopende markt

Er komen steeds minder shoppers in de grote Nederlandse winkelgebieden, aldus Locatus. Het winkelend publiek verminderd al sinds 2005. Toch zijn er ook ferme stijgers. Almere heeft baat bij de komst van Primark.

Het aantal winkelpassanten in de grote Nederlandse winkelgebieden loopt nog steeds terug. Tussen najaar 2012 en najaar 2013 daalde het aantal met ruim 2 procent. Dat blijkt uit winkelpassantentellingen van Locatus in 33 winkelgebieden met minimaal honderd winkels.

Extreme daling gevolg van slecht weer

De afname is veel beperkter dan in het voorjaar, toen een afname van 10 procent werd geconstateerd ten opzichte van voorjaar 2012. Locatus noemt deze extreme daling echter een incident, veroorzaakt door het uitermate slechte voorjaarsweer. De terugloop is niet alleen het gevolg van de economische crisis. Sinds medio 2005 daalt het aantal winkelpassanten tussen de 1 à 2 procent op jaarbasis. Op dit moment ligt het aantal passanten op ongeveer hetzelfde niveau als voorjaar 2012. Of de opgaande lijn tussen het voor- en najaar doorzet, durft Locatus niet te voorspellen. ‘Dat weten we pas na de komende voorjaarstellingen’, aldus een van de onderzoekers.

Niet over de hele linie dalen de bezoekersaantallen. De sterkste stijger dit najaar is Almere, waar het bezoekersaantal met 14 procent steeg. Ongetwijfeld is dat een gevolg van de opening van de Primark eind vorig jaar. Overigens blijkt in de andere plaatsen met een Primark, dat de bezoekersaantallen op de langere termijn weer iets teruglopen ten opzichte van de piek kort na opening, zoals bijvoorbeeld in Zaandam gebeurde. Het totaal aantal bezoekers daar ligt echter nog ruim boven het aantal dat geteld werd voor de opening, aldus Locatus, dat marktleider is op het gebied van winkelinformatie in de Benelux.



Reacties


Laatste nieuws