Remco van Olst: Er kan zoveel meer met leegstand
Een vergeeld briefje op een potdichte deur: ‘bij onraad onderstaand nummer bellen’. Het oude CBS-kantoor was tot voor kort de broedplaats van nieuw ondernemerschap en grenzeloze creativiteit in Voorburg. Nu heeft afval en oud papier vrij spel rond de betonnen kolos, ooit het grootste kantoorgebouw van Nederland. Leegstandsbeheerder Camelot verzorgde in het gebouw waar ooit honderden statistici de etages bevolkten, tijdelijke huisvesting voor startende bedrijfjes en kunstenaars. “Maar om politieke redenen moesten wij het gebouw na jaren beheer weer leeg opleveren. Nu gebeurt er niets mee. Om zoveel vernietiging van economische waarde en verval kan ik echt een traan laten”, zegt Camelot-directeur Remco Van Olst.
Maar er zijn gelukkig ook zaken waar Van Olst blij van wordt: “Ik ben oprecht beretrots op onze Camelot Academy. Daar werken we aan professionalisering van de sector. Ons bedrijf biedt niet louter anti kraakdiensten. Wij gaan veel verder dan onze concurrenten. Ons doel is om vastgoedeigenaren van leegstand naar volstand te helpen. Daar is gedegen kennis van de markt voor nodig en goede samenwerking met onze partners. Ook de regelgeving is continue aan verandering onderhevig. Ons team is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zij en ik werken bij het leukste bedrijf van Nederland, dat maakt me blij.”
Steeds meer partijen krijgen te maken met leegstand, dat is niet nieuw. Maar ze zoeken nu meer dan ooit richting om het probleem aan te pakken. Transformatie is hot. De wetgeving helaas een koude douche. Mogelijkheden en risico’s dienen goed te worden geanalyseerd, stelt Van Olst. “Vaak wordt gezegd dat een kantoor kansloos is voor herontwikkeling door de locatie. Maar ook de tsunami aan regelgeving schrikt af. Wij laten zien wat wel en niet kan omdat wij niet alleen leegstandsbeheerder zijn, maar ook risicodragende ontwikkelaar”
Jaarsymposium showcase van jewelste
Die berg aan kennis om leegstand op allerlei manieren te bestrijden deelt Camelot met belangstellenden tijdens haar zesde jaarsymposium op 3 oktober in Overhoeks in Amsterdam. Een showcase van jewelste voor het bedrijf. De leegstandbeheerder trof daar ruim een jaar gelden één grote doffe ellende aan. Het beheer en de beveiliging van het markante gebouw aan de IJ-oevers werd eerst door een andere partij gedaan. Medewerkers kwamen af en toe een kijkje nemen, maar werden op een goede dag geconfronteerd met leden van de beruchte Amsterdamse kraakbeweging.
“Van dat soort figuren word je door de bank genomen niet vrolijk, kan ik je zeggen. Het is dan zaak om meteen actie te nemen. Maar met de wet in de hand alleen kom je er niet”, vertelt Van Olst. Er wordt zelden tegen illegale bewoners opgetreden en eigenaren krijgen ondanks de wetgeving de sterke arm niet mee. De lokale overheid heeft al snel zoiets van: Begin maar een zaak en Justitie heeft de neiging om de schuld te leggen bij de vastgoedeigenaren. “Had u maar beter op uw winkel moeten passen. Door meteen leegstandsbeheer in te schakelen, kan veel ellende worden voorkomen. Maar we kunnen ook in een later stadium de schade beperken met de juiste jurisprudentie. Dat bespaart de eigenaar niet alleen kopzorgen maar ook een boel geld.”
Camelot kon snel invulling geven aan Oeverhoeks met bedrijfsmatige anti-kraak. Nieuwe geïnteresseerden trekken nu de kar. Van Olst: “We hebben fors geïnvesteerd in een netwerk van mensen en bedrijven die tijdelijk woon- en of werkruimte nodig hebben. Per maand bezoeken 150.000 geïnteresseerden onze website. Dat aantal neemt rap toe. Studenten, maar ook starters op de woningmarkt vinden steeds moeilijker betaalbare huisvesting. Dat ze regelmatig moeten verkassen, nemen ze op de koop toe.”
De huurder cadeau
Hernieuwde opvoeding hoort er soms bij: “Wij zijn er immers voor de vastgoedeigenaar. Onze taak is om het vastgoed zo mooi mogelijk te houden. Tegelijkertijd bieden we goedkope ruimte aan gebruikers. Dat is tegenstrijdig. Daarom helpen wij onze gebruikers bij het zich houden aan afspraken, we doen fysieke controles, houden orde.”
Ook bij bedrijfsmatig anti-kraak is het doel om die starters goed in de gaten te houden. “Als ze zover zijn dat ze echte huur kunnen betalen, dragen we ze over aan de vastgoedeigenaar. Die krijgt dan de huurder van ons cadeau.”
“Wij onderscheiden ons door de sterke focus op belangrijke elementen van het leegstandbeheer”, zegt Remco van Olst. “Zo wijzen wij eigenaren erop goed na te denken over de verzekeringsportefeuille. De wet schrijft voor dat het onderpand verzekerd is. Dat doen eigenaren ook keurig, maar als een pand in onbruik raakt gaat het mis. De risico’s nemen toe. Ook voor de verzekeraar. Uit onderzoek blijkt dat eigenaren vaak verzuimen om de verzekeraar te bellen als een pand leeg staat. Als je dan schade hebt, krijg je serieus minder geld uitgekeerd.”
Maar problemen zijn er om op te lossen. Zo zijn vastgoedeigenaren die Camelot in de arm nemen om hun leegstand te bestrijden volledig verzekerd tegen schade en inbraak. Ook de opzichtrisico’s zijn verzekerd “Dat is echt uniek”, aldus van Olst. Maar Camelot ontzorgt ook de tijdelijke gebruikers van het vastgoed. “Deze mensen vallen normaliter qua inboedelverzekering buiten de boot. Zij zijn immers huurder noch eigenaar. Verzekeraars keren in de regel niet uit als je anti-kraak woont. Wij bieden ze wel bescherming.”
Samenwerking en kennisoverdracht onontbeerlijk
Bij ontzorging hoort ook een energiescan, vindt van Olst. Vastgoedeigenaren hebben vaak geen benul van de kosten voor gas, water en licht. Rekeningen komen binnen bij de administratie en daar heerst veelal een houding van het-zal-wel. “Onze strategie is om de kosten voor eigenaren te verlagen en rendement te behalen. Daar hoort ook energiebesparing bij. Wij kunnen gemakkelijk de rekening met 25% naar beneden brengen. Verder doen we een legionella check, we zorgen dat de boel schoon en fris blijft en kijken wat de toekomstmogelijkheden van een pand zijn.”
Van Olst is er trots op dat Camelot gecertificeerde diensten levert. “Dienstverlening is ongrijpbaar. Wij zijn in het bezit van keurmerken van Achmea, BSI en hebben als enige leegstandsbeheerder het prestigieuze keurmerk beveiliging. Doel is om uiteindelijk leegstand te bestrijden door risico’s te reduceren en rendement te verhogen. Beheer, renovatie, transformatie? Samenwerkingsverbanden en kennisoverdracht zijn daarbij onontbeerlijk! Ons jaarsymposium brengt al deze elementen samen. Mensen kunnen luisteren naar sprekers en deelnemen aan workshops die heel gedetailleerd op al deze onderwerpen ingaan.”
Barbara Sanders
Laatste nieuws
- 11-06-2024 19:33 AT Capital en 3W real estate sluiten huurovereenkomst met Hema in voormalige V&D Haarlem
- 11-06-2024 15:21 Aarding Thermal Acoustics huurt ruim 1.500 m2 kantoorruimte in Nunspeet
- 11-06-2024 15:02 Geen enkel gebouw 100 procent compliant aan EU-Taxonomy
- 11-06-2024 15:00 Bouwinvest Residential Fund koopt 41 eengezinswoningen van Dura Vermeer
- 11-06-2024 14:32 Cornelissen Transport tekent voor ontwikkeling en realisatie van 30.000 m2 logistiek centrum
- 11-06-2024 14:14 Bun krijgt supermarkt geleverd van Greentree, Greystar koopt woningen
- 11-06-2024 12:59 Opstapeling landelijk en gemeentelijk middenhuurbeleid brengt grote onduidelijkheid
- 11-06-2024 12:46 DG BZK Chris Kuijpers: 'Het fundament is gelegd, nu is het een kwestie van continueren'
- 11-06-2024 12:30 HDO Groep vindt duurzaam bouwen niet zo ingewikkeld
- 11-06-2024 12:29 'Ondanks gemeentebeleid is Amsterdam aantrekkelijkste stad voor hotelinvesteringen'
- 11-06-2024 12:29 Marja Appelman (BZK): ‘Nieuwe minister moet saai en voorspelbaar zijn’
- 11-06-2024 12:26 Lonneke Zuijdwijk toegetreden tot landelijke directie Heijmans Vastgoed
- 11-06-2024 12:20 Sander ter Beek treedt toe tot directieteam AM
- 11-06-2024 12:05 Dierenwinkel Maxi Zoo opent tweede winkel in Nederland
- 11-06-2024 10:49 Naar een klimaatneutrale industrie met de Verordening voor een nettonulindustrie: Europa leider in Cleantech?
- 11-06-2024 10:46 Colliers: 60.000 woningen mogelijk op locaties snelwegkantoren
- 11-06-2024 10:35 Inflatie ook in mei 2,7 procent, deels door prijsontwikkeling bungalowparken
- 11-06-2024 10:35 Handtekening gezet voor 1.325 woningen in Amsterdams Schinkelkwartier
- 11-06-2024 10:30 Mr Marvis opent winkel in Breda
- 11-06-2024 10:20 Dunavast ontwikkelt zorgcomplex voor IrisZorg in Nijmegen
- 11-06-2024 10:16 Twee nieuwe huurders voor C-Avenue in Den Haag
- 11-06-2024 10:10 Loyal Interim huurt 487 m2 bij Campus Hambaken in Den Bosch
- 10-06-2024 17:10 'Over eerlijke verdeling van kosten moet open gesprek worden gevoerd met wederzijds begrip'
- 10-06-2024 16:24 Wat is de ROI op huurderstevredenheid?
- 10-06-2024 13:21 Amvest verkoopt 413 woningen aan Grouwels
- 10-06-2024 13:09 Topvacature: Woonstad Rotterdam zoekt projectleider planmatig onderhoud
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.