Productiever en creatiever dankzij geur in de werkomgeving
Geur heeft een belangrijk effect op de beleving van een plek of herinnering aan een gebeurtenis. De neus is namelijk het enige zintuig dat direct in verbinding staat met het limbisch systeem, het gedeelte van de hersenen waar onder andere motivatie, emotie en het langetermijngeheugen worden gehuisvest. Niet voor niets wordt geurmarketing steeds meer toegepast, ook in de kantooromgeving. Geur kan zelfs productiviteit en creativiteit verhogen en ziekteverzuim verlagen.
Nynke de Jong gaat in de nieuwste aflevering van Het Nieuwe Kantoor in gesprek met Sander Schaap van ScentAir. Dit is een geurmarketingorganisatie met bijna 30 jaar ervaring op dit gebied. ScentAir helpt bedrijven met het kiezen van hun eigen unieke geur, die past bij de ruimte en de situatie. De aflevering staat nu op Spotify en Apple Podcasts.
De kracht van geur
Met geurmarketing kun je belevingen verbeteren dankzij de kracht van geur. Dit kan op allerlei manieren en in verschillende branches. ScentAir doet dit onder andere voor winkels, hotels, ziekenhuizen, bioscopen, kantoren en evenementenlocaties. Het kwam op Sanders pad doordat hij eerder werkzaam was in de casinobranche. ‘In Las Vegas en Macau wordt al decennialang geurmarketing toegepast’, vertelt hij. ‘Dat vond ik razend interessant en zo ging er een wereld voor me open.’
ScentAir begon in de jaren ’90 met een project voor Disney. Zij besteedden veel aandacht aan hoe attracties eruit zien, hoe ze voelen en klinken, maar misten daarmee nog een belangrijk zintuig. Daar kwam verandering in toen er voor een dinosauriërattractie werd gezocht naar een bijpassende geurbeleving. ScentAir ontwikkelde daarvoor een speciale ‘dinosauriëradem’, niet zo zeer een lekkere maar wel een prikkelende geur.
Onderzoek naar de effecten
Het effect van geur is veelvuldig onderzocht. Bepaalde geuren hebben over het algemeen dezelfde werking op mensen. Van de verkwikkende geur van citrusvruchten als sinaasappel, limoen en citroen word je wakker en creatief. Wil je ontspannen, dan is sandelhout, lavendel of vanille geschikt. Voor een huiselijke sfeer kun je bijvoorbeeld de geur van verse appeltaart verspreiden.
ScentAir verrichtte zelf ook onderzoek voor een hotelketen en vergeleek de beleving met en zonder geur. ‘Daaruit bleek de beleving mét geur 20% beter te zijn’, zegt Sander. ‘Geur heeft dus invloed op hoe mensen een plek of merk beleven. Als keten kun je eenvoudig overal ter wereld dezelfde, vertrouwde geur toepassen.’
‘Scent library’
Wanneer ScentAir een geurbeleving ontwikkelt voor een kantooromgeving, dan wordt dit geheel afgestemd op de locatie: de tekeningen, de materialen, de kleuren, het licht, de muziek, de mensen en de werkzaamheden. Bij dat beeld wordt een passende geur gezocht in de ‘scent library’, waarin op dit moment 3.000 geuren zitten.
Ook voor HNK is een uniek geurconcept ontwikkeld in samenwerking met ScentAir. Robin Senne, Consultant Workplace Solutions bij HNK licht toe: ‘We hebben ervoor gekozen om geur een belangrijke plek te geven in ons concept. Zo hebben we voor de lobby gekozen voor een combinatie van sandelhout en vanille. De toptonen, de eerste indruk, worden gekenmerkt door honing, mandarijn, limoen en suiker en daarna volgen patchoeli, bladeren en pure chocolade. De afdronk, het deel van de geur dat echt blijft hangen, bestaat uit sandelhout, muskus en vanille. Het belangrijkste voor ons is dat je het gevoel van ‘welkom zijn’ ruikt, dat je gekoesterd wordt en dat jouw creativiteit wordt gestimuleerd.’
Next up
De volgende aflevering van Het Nieuwe Kantoor komt online op 5 juni en gaat over business cases. In deze aflevering spreekt Nynke de Jong met Michiel Brouwer van Re:Invent. Dit bedrijf optimaliseert de gebruikerservaring en inkomstenstromen van commercieel vastgoed.
Laatste nieuws
- 17-05-2024 16:32 DGBC over regeerakkoord 2024: ‘Duurzame ambitie zal van de markt moeten komen’
- 17-05-2024 15:45 Rotterdams college stuurt bestemmingsplannen voor ruim 800 woningen naar gemeenteraad
- 17-05-2024 15:28 Hoofdlijnennotitie Circulaire Economie-wet: mogelijke implicaties voor de vastgoedpraktijk
- 17-05-2024 15:06 Topvacature: Taxateur commercieel vastgoed bij KRK
- 17-05-2024 15:02 Hugo de Jonge opent nieuwe fabriek voor modulaire woningen van Daiwa House Modular Europe
- 17-05-2024 15:00 Nieuwe huurder voor Retailpark Sittard-Geleen
- 17-05-2024 14:40 Van Rhijn Bouw en Stek realiseren 39 woningen in Hillegom
- 17-05-2024 14:31 Monitor Koopwoningmarkt: Nieuwbouwmarkt lijkt dieptepunt voorbij
- 17-05-2024 14:30 Jildou van der Sluis per 1 juni directeur Vastgoed NS Stations
- 17-05-2024 14:20 Het Horeca Kantoor koopt horecagelegenheid in Zwolle
- 17-05-2024 14:10 PEERpoint huurt kantoorruimte in Gorinchem
- 17-05-2024 14:00 Utrecht kijkt per geval naar maatregelen om woningbouwproject door te laten gaan
- 17-05-2024 13:27 Radio VJ: ‘Parallel plannen voor woningbouw moet standaard worden’
- 17-05-2024 11:18 Dit zijn de genomineerden voor de Amsterdamse Nieuwbouwprijs
- 17-05-2024 10:09 SCPI Upêka koopt twee panden in Breda via sale-and-leaseback constructie
- 17-05-2024 09:58 Particuliere belegger koopt woningen van Stebru
- 17-05-2024 09:04 Huib Boissevain: Vijf suggesties voor een nieuw kabinet
- 17-05-2024 08:52 Reinier Walta (Vastned): 'In België kunnen we gemakkelijker financieren'
- 17-05-2024 08:20 Welke lessen zijn er te trekken uit het faillissement van Big Bazar?
- 17-05-2024 00:00 Detailhandel zet 3,7 procent meer om in eerste kwartaal
- 16-05-2024 16:28 Fihad Minhas (Neprom): 'Veel te weinig geld voor woningbouw in coalitieakkoord'
- 16-05-2024 16:23 Pets Place opent flagshipstore in voormalige BCC in The Wall
- 16-05-2024 15:46 Achmea Real Estate koopt wijkwinkelcentrum van Van der Vorm Vastgoed
- 16-05-2024 15:35 Dit is de winnaar van de Neprom-prijs 2024
- 16-05-2024 15:10 Flink tekent langjarig voor bedrijfshal bij Amsterdam Amstel
- 16-05-2024 15:00 Amsterdam trekt 15 miljoen uit voor lerarencampus met 80 woningen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.