Kantoorruimte huren ga je met chatbots doen!
Je mag het gerust de marketingtrend van 2017 noemen: chatbots. Al eens een pizzaatje besteld of een vliegticket geboekt met behulp van een chatbot? Het kan ‘gewoon’ al. Ook in de vastgoedwereld gaan chatbots een vlucht nemen. Bij het beantwoorden van vragen, het plannen van rondleidingen op locaties maar uiteindelijk ook bij het huren van kantoorruimte. Een bijdrage van SKEPP voor VJ.
Uit een onderzoek van Business Insider blijkt dat een aanzienlijk aantal bedrijfsleiders in de VS de verwachting hebben uitgesproken dat chatbots een cruciale rol gaan spelen in klantbeleving op gebieden als marketing, klantenservice en sales. Toch staan we nog maar aan het begin van het ‘chatbot-tijdperk’. In deze editie van ‘SKEPP tech’ zoomen we in op de werkwijze, de voordelen en de toekomst van chatbots.
Chatbots hip door ontwikkeling kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie, beter bekend als Artificial Intelligence (AI) heeft een vlucht genomen, hierdoor zijn chatbots hip geworden. Chatbots werkten in het verleden op basis van een set regels, tegenwoordig is draait het voornamelijk om AI. Multinationals als Apple, Google, Microsoft, Philips, Facebook en Amazon investeerden al miljoenen in deze ontwikkeling. AI zorgt ervoor dat de chatbot antwoorden geeft op gestelde vragen, daarnaast leert het van de gesprekken en wordt het zodoende intelligenter. Echt waar! Chatbots zijn dus in staat om op eigen houtje opdrachten uit te voeren, NOS en Eneco experimenteren er al mee.
In de toekomst praat je met een chatbot net alsof je met een vriend praat
De chathype bereikt zijn top in 2016 met de aankondiging van Facebook om een eigen botplatform te starten. Bedrijven kunnen een eigen chatbot bouwen in Facebook Messenger. Tegenwoordig is het zo dat consumenten minder verschillende applicaties downloaden en dat de populariteit van de chatapps steeds meer toeneemt, blijkt uit een artikel van AG Connect. Snapchat, Whatsapp, Facebook Messenger, wie maakt er geen gebruik van minimaal één van deze chatapps?
Deze huidige ontwikkeling zorgt voor een nieuwe interface, namelijk de conversational interface. En juist daar spelen de nieuwe chatbots op in. De toekomst? Een gesprek met een chatbot is alsof je in real life met een vriend praat. Gaaf toch? Chatbots worden tegenwoordig voornamelijk nog gebruikt als een vorm van klantenservice, zo geeft KLM informatie en beantwoordt het vragen via Facebook Messenger.
Chatbots versus klantenservicemedewerkers
Wat onderscheidt chatbots van de menselijke klantenservice? Simpel, chatbots kunnen op ieder moment van de dag, of het nu ’s nachts of laat in de middag is, antwoord geven op vragen. Bijkomend voordeel is de besparing op de personeelskosten van klantenservicemedewerkers. En niet te vergeten: je hoeft bij chatbots niet ellenlang aan de telefoon te wachten totdat je eindelijk wordt geholpen door een beschikbare klantenservicemedewerker. We gaan bovendien naar een situatie dat chatbots slimmer zijn dan klantenservicemedewerkers. Nadeel? Het gaat banen kosten…
Chatbots in de vastgoedwereld
Op zoek naar een kantoorruimte in Rotterdam bijvoorbeeld? In de toekomst vind je deze ruimte via een chatbot. Hoe? Bijvoorbeeld door een geautomatiseerd boekingssysteem. De reisbranche loopt al voorop in deze ontwikkeling, online reisbureau Expedia is namelijk al gestart met een chatbot voor het boeken van hotelovernachtingen.
Een artikel van Jari Wesselink van SKEPP
Laatste nieuws
- 17-05-2024 16:32 DGBC over regeerakkoord 2024: ‘Duurzame ambitie zal van de markt moeten komen’
- 17-05-2024 15:45 Rotterdams college stuurt bestemmingsplannen voor ruim 800 woningen naar gemeenteraad
- 17-05-2024 15:28 Hoofdlijnennotitie Circulaire Economie-wet: mogelijke implicaties voor de vastgoedpraktijk
- 17-05-2024 15:06 Topvacature: Taxateur commercieel vastgoed bij KRK
- 17-05-2024 15:02 Hugo de Jonge opent nieuwe fabriek voor modulaire woningen van Daiwa House Modular Europe
- 17-05-2024 15:00 Nieuwe huurder voor Retailpark Sittard-Geleen
- 17-05-2024 14:40 Van Rhijn Bouw en Stek realiseren 39 woningen in Hillegom
- 17-05-2024 14:31 Monitor Koopwoningmarkt: Nieuwbouwmarkt lijkt dieptepunt voorbij
- 17-05-2024 14:30 Jildou van der Sluis per 1 juni directeur Vastgoed NS Stations
- 17-05-2024 14:20 Het Horeca Kantoor koopt horecagelegenheid in Zwolle
- 17-05-2024 14:10 PEERpoint huurt kantoorruimte in Gorinchem
- 17-05-2024 14:00 Utrecht kijkt per geval naar maatregelen om woningbouwproject door te laten gaan
- 17-05-2024 13:27 Radio VJ: ‘Parallel plannen voor woningbouw moet standaard worden’
- 17-05-2024 11:18 Dit zijn de genomineerden voor de Amsterdamse Nieuwbouwprijs
- 17-05-2024 10:09 SCPI Upêka koopt twee panden in Breda via sale-and-leaseback constructie
- 17-05-2024 09:58 Particuliere belegger koopt woningen van Stebru
- 17-05-2024 09:04 Huib Boissevain: Vijf suggesties voor een nieuw kabinet
- 17-05-2024 08:52 Reinier Walta (Vastned): 'In België kunnen we gemakkelijker financieren'
- 17-05-2024 08:20 Welke lessen zijn er te trekken uit het faillissement van Big Bazar?
- 17-05-2024 00:00 Detailhandel zet 3,7 procent meer om in eerste kwartaal
- 16-05-2024 16:28 Fihad Minhas (Neprom): 'Veel te weinig geld voor woningbouw in coalitieakkoord'
- 16-05-2024 16:23 Pets Place opent flagshipstore in voormalige BCC in The Wall
- 16-05-2024 15:46 Achmea Real Estate koopt wijkwinkelcentrum van Van der Vorm Vastgoed
- 16-05-2024 15:35 Dit is de winnaar van de Neprom-prijs 2024
- 16-05-2024 15:10 Flink tekent langjarig voor bedrijfshal bij Amsterdam Amstel
- 16-05-2024 15:00 Amsterdam trekt 15 miljoen uit voor lerarencampus met 80 woningen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.