Blog: Ontwikkelaars word wakker!
Het gaat goed op de woningmarkt. Vorig jaar zijn meer dan 30.000 nieuwbouwwoningen verkocht en de verwachting is dat we voor dit jaar richting de 35.000 gaan. Kortom, laat de champagnekurken maar knallen. Hier en daar horen we geluiden dat het verkopen van woningen alweer kinderspel is. We zien die houding ook terug in de wijze waarop deze partijen nieuwbouwwoningen op de markt brengen. Er is een aantoonbaar gebrek aan creativiteit en er wordt nauwelijks over het woonproduct nagedacht, laat staan over de gewenste doelgroep.
Te vaak kiezen partijen voor de obligate verkoopbrochures, projectwebsites en advertenties in het plaatselijke ‘sufferdje’. Het is kiezen voor de gemakkelijkste weg. ‘Ach die woningen, ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?’ We hebben het een ontwikkelaar onlangs letterlijk horen zeggen. We hopen dat u nu net zo verbijsterd bent als wij toen we dit uit zijn mond optekenden.
Hypotheekrente stijgt
Want laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk hartstikke kortzichtig. Immers, de enige reden dat het op de woningmarkt op dit moment hosanna gaat, komt door de lage hypotheekrente. Op het moment dat deze maar een paar procenten stijgt, en het is niet de vraag óf maar wannéér dat gaat gebeuren, komt de betaalbaarheid van de nieuwbouwwoningen onder druk te staan. Door alle beleidsmaatregelen kan men dan zomaar €20.000 tot €30.000 minder lenen. En dat scheelt nogal wat. Een coldturkey zoals in 2009 toen de verkopen in één klap terugvielen is daardoor helemaal niet zo ondenkbeeldig. Alleen daarom al is het allesbehalve verstandig om tevreden achterover te leunen. Juist dit moment, dat het dus weer beter gaat, moet de sector aangrijpen om te vernieuwen. Om uiteindelijk klaar te zijn voor de toekomst.
Evenement organiseren
Met het vernieuwen bedoelen we niet alleen op productniveau. Op een andere, frisse manier naar de marketing van de woningen kijken hoort daar in visie zeker bij. Waarom kiezen voor een verkoopbrochure als je een bijzonder evenement rond een nieuwbouwproject kunt organiseren waarmee je regionale mediabelangstelling trekt? Een fluistercampagne of storytelling? Stap eens uit de comfortzone. Denk out of the box. Zo hebben wij bijvoorbeeld met heel veel succes een talentenjacht rond een nieuwbouwproject georganiseerd. Wat te denken van een mysteriehuis op de markt brengen? Of het verkopen van een beleving in plaats van het huis?
Wat ook goed helpt is om al in een zo vroeg mogelijk stadium, het liefst al bij het ontwerp, de marketing van de woningen voor ogen te hebben. Dat levert zowel frisse ideeën op over het vermarkten van de woningen als een, vanuit dat oogpunt, optimalisering van het woonproduct. En dat laat zich uiteindelijk vertalen in gewilde woonproducten. Ook wanneer het straks toch onverhoopt weer wat minder gaat. Dat lijkt ons een veel betere optie dan de ogen sluiten voor de realiteit. Uiteraard willen wij u daar graag bij helpen.
Een blog van Lex Bijl en Hans Ouwerkerk, SOLD Communicatie.
Laatste nieuws
- 07-05-2024 06:00 Geen struisvogelgedrag! Alleen overheid kan het risico voor onrendabele top dragen
- 07-05-2024 00:10 CBS: Kantoorprijzen blijven dalen, nu ook dalende trend bij huurwoningen
- 06-05-2024 15:57 Anoeska Homan nieuwe projectmanager bij Westvast
- 06-05-2024 13:40 Ondanks daling in investeringen, ziet Savills tekenen van herstel in vastgoedmarkt
- 06-05-2024 12:55 Ballast Nedam verliest rechtszaak, Dordrecht mag nieuwe partner zoeken voor bouw 720 woningen
- 06-05-2024 11:52 Twin-Aandrijfassen huurt 270 m2 in Duiven
- 06-05-2024 11:47 Extra waterveiligheidseisen zetten bouw half miljoen woningen op het spel
- 06-05-2024 10:39 Beter Bed opent in Baarn zijn grootste winkel tot nu toe
- 06-05-2024 10:17 Blokker voorlopig veilig door Amerikaanse geldschieter Gordon Brothers
- 06-05-2024 09:36 Hypotheekrente op hoogste punt in 2024
- 06-05-2024 09:22 ABN Amro: Aantal bouwplannen voor seniorenwoningen loopt flink achter op doelstelling
- 03-05-2024 16:51 De Jonge wil meer rijkshubs in de regio
- 03-05-2024 15:06 Heeneman & Partners koopt portefeuille maatschappelijk vastgoed
- 03-05-2024 14:32 Meld je nu aan voor de training ‘Klimaatrisico’s bij woningcorporaties’
- 03-05-2024 14:23 Rijschool huurt 1.945 m2 bedrijfsruimte in Nieuw-Vennep
- 03-05-2024 14:10 Jongerius Invest koopt kantoorpand in Houten voor transformatie
- 03-05-2024 14:02 Welk recht is van toepassing bij bestemmingsplan op aanvraag?
- 03-05-2024 13:29 Regulering van de huurwoningmarkt in deze tijd is uitponddroom voor beleggers
- 03-05-2024 13:23 Schrijf u in bij Solid Public en vervul de vastgoeduitdagingen van de publieke sector!
- 03-05-2024 12:57 RAI Amsterdam wil complex herontwikkelen en richt vennootschappen op
- 03-05-2024 11:52 Topvacature: Medewerker vastgoedsturing bij Woonstad Rotterdam
- 03-05-2024 11:17 Leiden huurt deel van zorgcentrum voor opvang Oekraïense vluchtelingen
- 03-05-2024 11:13 Gemeenteraad Haarlem stelt bestemmingsplan voor Beatrixplein vast
- 03-05-2024 11:00 Bedrijfsgebouw in Almere wisselt van eigenaar via onderhandse verkoop
- 03-05-2024 10:47 Bestemmingsplan voor ontwikkeling Schiedamse bedrijventerreinen 's-Graveland en Spaanse Polder onherroepelijk
- 03-05-2024 10:39 Dodewaard krijgt er zeker 180 woningen bij
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.