Sociale innovatie integreren in de bouw

Als je mij zou vragen waar ik het voor doe dan is het dat ik geloof in een andere manier van bouwen. Een manier van bouwen die gericht is op klanten en hun gebruikers en waarbij ik samen met een vaste keten van innovatieve bouwpartners de dromen van bewoners waarmaak. En natuurlijk maken we hiervoor gebruik van de laatste technologische ontwikkelingen.

De bouwbranche bestaat vooral uit techneuten, die goed zijn in techniek en het daar graag over hebben. Als gesproken wordt over bekende innovaties als BIM, Lean en Ketensamenwerking wordt door hen voornamelijk gerefereerd aan 3D-modellen, stickers plakken en het aangaan van projectoverstijgende contracten. Maar het is veel meer dan dat! De wèrkelijke innovatie zit hem namelijk in de manier van samenwerken dankzij die technieken.

Sociale en technische innovatie
Ik ben ervan overtuigd dat je het grote verschil maakt door een gezonde mix te creëren van sociale innovatie en technische innovatie. En dat door medewerkers en partners anders te laten kijken, iedereen in staat is elke dag zijn werk een stukje slimmer en beter te doen. 

Door mensen uit te dagen in anders kijken naar hun geëigende manier van werken en scherpte te ontwikkelen in waarom ze doen wat ze doen, wordt samenwerken logisch, wordt maatwerk voor iedere individuele klant mogelijk en hebben we er met elkaar veel meer lol in.

Teamorganisatie
Maar hoe pak je dat aan? De kunst zit hem in het creëren van een omgeving en sfeer die deze insteek mogelijk maakt. Het aanbrengen van meer klant- en waardestroom in het proces doen we bij Waal al jaren. Mede dankzij onze teamorganisatie en de duidelijke richting in wat we wel en vooral ook niet willen bouwen. Het modelleren en het Lean gedachtengoed zijn voor onze medewerkers vanzelfsprekend. En dan bedoel ik het denken in waarde en verspilling vanuit het oogpunt van de klant en het continu verbeteren van de processen. Onze teams werken met vaste combinaties van partijen waardoor innovatie in producten en processen daadwerkelijk plaatsvindt.

We moeten informatiemanagement herontdekken. Elke dag probeer ik mensen uit te dagen tot scherpte in de manier waarop ze hun werk doen. De kostendeskundige in de manier waarop hij zijn prijsvorming maakt en de werkvoorbereider in het afstemmen van verschillende onderdelen en partijen van het gebouw. De bouw zit nog erg vast aan de wijze waarop wordt samengewerkt en welke informatie we dènken nodig te hebben om ons werk te kunnen doen. We halen doel en middel continu door elkaar.

Een voorbeeld: als je aan een tegelzetter vraagt welke informatie hij nodig heeft om zijn werk te kunnen doen, vraagt hij om tekeningen. Terwijl hij in werkelijkheid alleen wil weten welke tegels hij waar moet aanbrengen. En deze informatie kan hij gemakkelijk vinden in het virtuele gebouwmodel waartoe hij toegang heeft. Als je bedenkt dat het maken van tekeningen vanuit een model vaak weken tijd kost en deze informatie direct beschikbaar is in het model is het dus belangrijk om door te vragen: de vraag àchter de vraag te vinden. En het mooie is dat door interesse te tonen in zijn werkwijze, hij zich meer betrokken voelt! Met meer werkplezier en hogere kwaliteit van werk tot gevolg.

Supply Chain Managers 
Bij Waal hebben we een aantal speciaal hiervoor vrijgemaakte Supply Chain Managers die de 5 teams ondersteunen. Wij helpen onze medewerkers en ketenpartners in het anders denken en dagen hen daartoe uit. Door ze enerzijds op te leiden in het gebruik van 3D-modellen en de bijbehorende tools en anderzijds met ons Kennisportaal en Projectenportaal. Dit, in combinatie met de ruime ervaring met BIM en LEAN, is de basis voor het anders samenwerken en het delen van de opgedane kennis en informatie. 

Zonder tekeningen
Ik zie dat we bij Waal binnen een paar jaar zonder tekeningen projecten calculeren, engineeren en voorbereiden en dat wij dan alleen nog op de bouw tekeningen nodig hebben. Maar ook dat zal, weliswaar op de langere termijn, komen te vervallen.

Als laatste wil ik aangeven dat er nog een grote slag te slaan is en dat het de kunst is om vol te houden. We merken met z’n allen dat de crisis achter ons ligt en dat de vraag naar woningen sterk toeneemt, waardoor iedereen het weer druk krijgt. De verleiding bestaat om weer terug te vallen in oud gedrag. Maar juist nu, met de kansen op technologisch vlak en de opkomende generatie in de bouw, ligt er de kans om werken in de bouw leuker te maken en beter en sneller in te kunnen spelen op maatwerkwensen van gebruikers, zonder dat dit grote financiële consequenties heeft. Door slimmer samen te werken behalen we een beter resultaat: voor gebruiker, opdrachtgever, partner én medewerker!

Een bijdrage van Joris Raaijmaakers, Supply Chain manager bij Waal.



Reacties


Laatste nieuws