'Met digitaliseren en automatiseren zorgen we voor tevreden kopers en huurders'

Het vermarkten van woningen en kantoren is een vak apart. Realmark-OSRE Group heeft zich hierin verdiept. VJ wilde hier graag meer over weten en interviewde Jurjen Thomas, Online Real Estate Consultant bij OSRE. Het komende jaar verschijnen er regelmatig verdiepende onderwerpen van OSRE (Online Specialist in Real Estate) op onze website. Maar eerst is het tijd voor een kennismaking.

“De Realmark-OSRE Group heeft twee labels: OSRE voor de woningmarkt en Realmark voor de kantorenmarkt (bedrijfs onroerend goed)”, begint Thomas. In 2012 startte hij OSRE samen met Robbert Buijs. Dit label richt zich op woningcorporaties, ontwikkelaars en beleggers van nieuwbouwprojecten en bestaande woningen. Realmark ontstond een jaar later door Thomas Zwart en richt zich op het vermarkten van kantoren en bedrijfspanden.

WoningDossier
“Het afgelopen jaar hebben we softwarebedrijf VJP Diensten overgenomen en hiermee het WoningDossier geïntegreerd in ons bedrijf", vertelt Thomas. “Met het WoningDossier hebben wij onze dienstverlening uitgebreid en verlengd. Wij kunnen hierdoor een volledig pakket van diensten aanbieden van A tot en met Z; van het maken van een projectwebsite en het onder de aandacht brengen van een project, tot en met het ondertekenen van de koopcontracten. Voorheen richtten wij ons met name op het zichtbaar maken van een project, door middel van bijvoorbeeld campagnes, marketingactiviteiten en rapportages, en zodra een geïnteresseerde zich had ingeschreven, was het werk voor ons eigenlijk klaar. Nu komt deze lead in het WoningDossier terecht en pakken we ook het onderliggende proces op. We begeleiden en ontzorgen de opdrachtgever dus in het volledige traject. Dat is in mijn ogen uniek in Nederland.”

Communicatieboom
Met het WoningDossier houdt OSRE de geïnteresseerden voor een project als het ware ‘aan de hand’. Thomas: “Als geïnteresseerden na de inschrijving niets horen, raak je ze kwijt. Wij starten daarom na inschrijving van een kandidaat een communicatieboom op. Hiermee sturen we automatisch diverse persoonlijke berichten via de mail om de kandidaten op de hoogte te houden van het project. Zo houd je hen geïnteresseerd, maar zorg je tenslotte ook voor tevreden huurders en kopers. Wij denken vanuit de kandidaat, maar uiteindelijk wil je beide partijen (verkoper en koper) optimaal bedienen en dat kan met deze volledige procesbewaking.”

Wachtlijst opbouwen
Naast het informeren van de geïnteresseerden en het inzichtelijk maken van de interesse in het project voor de opdrachtgever, kan er meer met het WoningDossier. “Als het ware wordt er een wachtlijst opgebouwd, waar binnen we kandidaatprofielen verrijken”, legt Thomas uit. “Een geïnteresseerde komt op een bepaalde projectsite terecht, geeft aan welke punten hij of zij belangrijk vindt en schrijft zich in. Geïnteresseerden kunnen op elk gewenst moment hun profiel uitbreiden. Deze profielen blijven bewaard, ook voor andere projecten. Wanneer de opdrachtgever een ander soortgelijk project gaat starten, kunnen zij gebruik maken van de eerder aangemelde kandidaten. Zo kan een project of object al onder de aandacht gebracht worden voordat het openbaar op de markt komt. Een soort matchingmodule dus. Dit is niet alleen gunstig voor de opdrachtgever, maar zeker ook voor kandidaten.”

Woningcorporaties
Het WoningDossier is daarnaast ook interessant voor woningcorporaties. “Er draait bijvoorbeeld een softwarepakket voor corporaties die bezit gaan verkopen. Voorheen gebruikten zij allerlei losse onderdelen en duurde het tussen de 60 en 90 dagen voordat een woning na de huuropzegging op de markt werd gezet. Doordat we dat hele systeem hebben gedigitaliseerd, en waar mogelijk geautomatiseerd, realiseren we een efficiencyslag door deze termijn te verkorten naar 10-14 dagen”, aldus Thomas.

Ook KantoorDossier
Toen het hele proces gedigitaliseerd en geautomatiseerd was voor woningen, was de volgende stap voor Realmark het KantoorDossier te ontwikkelen. “Het proces van opzeggen en weer verhuren is namelijk niet zoveel anders als bij de woningmarkt”, zegt Thomas. “Dus we kunnen nu ook met bedrijfs onroerend goed op die manier aan de slag. Vanuit het systeem kunnen we automatisch mails versturen aan geïnteresseerden, zodat er een constante communicatiestroom ontstaat en zij hun interesse vasthouden op nieuw aanbod.”

Meer dan de markt vraagt
Volgens Thomas kunnen OSRE en Realmark veel meer dan de markt nu vraagt: “Wij bouwen de technologie door en kunnen dit voor allerlei facetten inzetten. We hebben bijvoorbeeld ook al het ParkeerDossier ingericht. Als je het mij vraagt is de toekomst om alles nog veel meer te digitaliseren, zoals de ID-check en de kredietcontrole. Maar veel bedrijven zijn nog niet zover, dus deze trend moet nog even op zich laten wachten.”

Rol van de makelaar
Op de vraag van VJ of makelaars in de toekomst zullen blijven bestaan, antwoordt Thomas: “Ja, maar wel in een andere vorm. Er is momenteel sprake van een andere situatie, dus de makelaar moet hier op inspelen waardoor hij of zij andere activiteiten moet gaan doen en ook een ander verdienmodel krijgt. Maar de persoonlijke touch blijft bij een project altijd heel belangrijk en bij het verkoopproces is dat toch de makelaar. Ik merk wel dat projectontwikkelaars en vastgoedeigenaren zich meer gaan bemoeien met het communicatieproces. Zij willen het wat meer in de hand houden, zodat zij zelf een wachtlijst kunnen opbouwen van geïnteresseerden voor verschillende projecten (bijvoorbeeld via WoningDossier) en deze leads niet aan de makelaars kwijt zijn.”



Reacties


Laatste nieuws