‘Een nieuwe impuls aan duurzaamheid is nodig; het DGBC Future Leaders Program helpt daarbij’

Ambitieuze Young Professionals zullen op termijn de nieuwe (groene) leiders zijn. DGBC wil deze generatie stimuleren. Daarom heeft DGBC het Future Leaders Program ontwikkeld; een vierdaags programma waarin jonge en ervaren leiders kennis en ervaring met elkaar uitwisselen, kennis opdoen en kunnen netwerken. Age Vermeer, Divisiedirecteur Dura Vermeer Divisie Infra, doet mee als coach voor de jongere generatie leiders, bijvoorbeeld voor Tijs Cuppen, Manager Energieza-ken bij Lidl Nederland.

"Verduurzaming is een beetje in rustiger vaarwater gekomen", merkt Vermeer op. "We halen allemaal keurig onze certificaten, oneerbiedig gezegd, maar er is meer nodig. We moeten weer een stap zetten. Een nieuwe impuls is nodig. Daarom is een programma dat de jongere generatie leiders stimuleert zeer waardevol." Tijs Cuppen van Lidl deelt de mening van Vermeer: "Het huidige tempo van innovatie en verduurzaming gaat in Nederland gewoon niet snel genoeg. We werken nog steeds met bestaande technieken en zienswijzen die we schoner en efficiënter proberen te maken. Het wordt tijd voor een nieuwe generatie die anders denkt en de benodigde versnelling wel gerealiseerd krijgt."

Elkaar inspireren
Cuppen verwacht dat een ontmoeting tussen de 'oude' en de 'nieuwe' generatie die impuls kan helpen geven. "Uiteindelijk hoop je elkaar te inspireren, verder te helpen om anders te gaan denken en samen tot nieuwe ideeën te komen. Kennis is er meer dan genoeg aanwezig in Nederland, maar de uitdaging ligt bij het samenbrengen van deze kennis om zo tot nieuwe zienswijzen te komen."

Kennis en ervaring
Met meer dan 35 jaar geschiedenis bij Dura Vermeer brengt Age Vermeer veel kennis en ervaring mee. "Ik weet wat er leeft in de markt, heb inmiddels een groot netwerk opgebouwd en probeer altijd mensen te verbinden", vertelt Vermeer. "Ik hoop dat de deelnemers iets kunnen opsteken van mijn kennis en ervaring." Daarnaast kan Vermeer deuren openen en goede ideeën naar de markt brengen. "Vaak is het een combinatie van ideeën die samen iets moois kunnen opleveren. Met Dura Vermeer proberen we innovaties de ruimte te bieden en te stimuleren."

Ideeën naar de markt
Dit sluit precies aan op de wensen van Cuppen: "Ideeën, innovaties en interessante start-ups zijn er voldoende in Nederland, maar ik denk dat veel jongeren stranden bij het 'verkopen' van hun idee in de markt. Om het slagingspercentage te vergroten kan politiek, bedrijven en mensen bij elkaar brengen belangrijk zijn."

Mogelijkheden zijn grenzeloos
Aan de andere kant wil Cuppen de ervaren groene leiders meegeven dat de mogelijkheden op het gebied van verduurzaming grenzeloos zijn. "Door niet altijd maar te denken, maar vooral ook te doen", stelt Cuppen. "Binnen Lidl zijn wij hier heel erg sterk in en zoeken continu naar mogelijkheden om ons te verbeteren. Onze ambitie gaat veel verder dan we nu kunnen waarmaken."

Verrassen
Vermeer kijkt uit naar het Future Leaders Program: "Juist ook om zelf geïnspireerd te worden door de jongere generatie." Waarmee? "Daar kan ik nog niets over zeggen. Ik laat me graag verrassen."

Meer informatie? Deze vindt u hier



Reacties


Laatste nieuws