ARRA: ‘Waar anderen uitdagingen uit de weg gaan, gaan wij die juist aan’

ARRA Management vindt vastgoedbeheer een mensen-business en vooral geen stenen-business. “We willen het bedrijf, ons werk, een gezicht geven bij de projecten en ook onze eigen organisatie”, zegt Arnoud van Raak, algemeen directeur ARRA Management. VJ wilde hier graag meer over weten en sprak uitgebreid met Van Raak over de werkzaamheden van de organisatie en het feit dat zij problemen graag ombuigen naar uitdagingen en kansen.

In de columns die Van Raak met regelmaat schrijft op Vastgoedjournaal gaat het met name over de vier onderdelen waar het vastgoedbeheerprogramma van ARRA Management op gebaseerd is: commercieel, financieel, technisch en juridisch. Wat is de gedachte achter het persoonlijker maken van de diensten?

Vastgoedmanager krijgt een gezicht 
Van Raak: “ARRA staat voor ARnoud van RAak, heel persoonlijk dus. Ik wil graag de organisatie een gezicht geven, zodat partijen weten met wie ze om de tafel gaan. Vastgoedbeheer gaat over mensen, niet over stenen zoals sommigen vinden. Het moet persoonlijk gemaakt worden, dat is één van de hoekstenen van ons bedrijf. Je moet mensen kenbaar maken op projecten en ook in je eigen organisatie. Het is zoveel belangrijker om een vastgoedmanager een gezicht te geven en niet alleen maar een informatiebriefje in bijvoorbeeld de lift te laten zijn.”

Eigenwijs Beheer
In de retailmarkt verandert de komende jaren enorm veel, zowel in winkelcentra als in winkelstraten en hier moet op ingespeeld worden. Je moet als eigenaar en gebruiker het vastgoed goed onder de loep hebben en met nieuwe initiatieven beheren, anders wordt het probleem nog groter. Er zijn in het land al zo’n 40 winkelcentra zwaar in de problemen omdat ze niet functioneren en ook winkelstraten kampen met leegstand en andere problematiek. Met een goede projectmanager die de problemen analyseert en een reorganisatieplan ontwikkelt, zijn er nog volop kansen.”

Nieuw leven inblazen
Hij vervolgt: “Aan de hand van een concept, een lange termijnvisie, kan er vaak nog veel gehaald worden uit vastgoed dat op het eerste oog problematisch lijkt. Waar veel mensen uitdagingen laten liggen, gaan wij die juist aan. We buigen problemen om naar uitdagingen en kansen om het vastgoed weer nieuw leven in te blazen. Voor retail is het belangrijk dat de eigenaren kijken of zij op het juiste spoor zitten op dit moment en ook voor de toekomst. Ook grote ketens met meerdere vestigingen in het land kunnen we daarin begeleiden.”

Naast retail houdt ARRA Management zich ook bezig met de kantorenmarkt. “Wanneer een kantoorpand al lang leegstaat is het van groot belang dat er goed onderzoek gedaan wordt naar de opties voor de toekomst. We bekijken bijvoorbeeld de mogelijkheden tot transformatie en alles wat daarbij komt kijken. Wij zijn betrokken bij de hele cyclus, dus van probleemanalyse tot en met oplevering aan nieuwe huurders en zelfs nazorg. Vaak willen eigenaren het vastgoed verkopen, wij zorgen dan min of meer voor het verkoopklaar maken van het pand. Door een concept voor projecten te bedenken voeg je waarde toe en wordt het weer aantrekkelijk voor een nieuwe koper”, zegt Van Raak.

Leegstand ombuigen tot gewild kantoorconcept 
Op dit moment beheert ARRA Management zo'n tien projecten. Van Raak zegt hierover: “Veel van dit vastgoed wordt verkocht in de nabije toekomst. We hebben hier een begeleidende rol in en maken het vastgoed klaar voor de verkoop. We hebben recent een mooi transformatieproject afgerond: De Hofclub in Woerden. Op dit leegstaande pand hebben we een concept losgelaten voor transformatie tot flexibele kantoor- en vergaderruimte van zo’n 1000 m2. In 6-8 maanden hebben we de leegstand omgebogen tot een gewild kantoorconcept. Het is geen standaard ‘lowbudget’ kantoor met een wit bureau en blauwe vloerbedekking, maar juist één met luxe en extra voorzieningen. Hier was behoefte aan, ook bij flexibele huurders, en dat blijkt wel uit het feit dat binnen de kortste keren al de helft van de ruimte verhuurd was.”

Een dergelijke concept van flexibele kantoorruimte zien we vaker in Nederland, maar dan vooral in grotere steden. Volgens Van Raak komt het eigenlijk niet voor in steden met zo’n 50.000 inwoners, zoals Woerden. Maar ook hier is ARRA Management de uitdaging aangegaan en dat heeft geloond. “So far, so good”, zegt Van Raak. Uitbreiden naar andere middelgrote gemeenten ligt binnen de mogelijkheden.

Rol van regisseur
De rol van Van Raak bij projecten is die van regisseur. Hij voert altijd zelf het eerste gesprek en zorgt er vervolgens voor dat de juiste mensen om de tafel komen te zitten. “Ik bekijk welk team het beste past bij het project om het concept verder uit te rollen. We maken hierbij gebruik van eigen mensen van ARRA Management, maar ook van ZZP’ers waar we een goede band mee hebben opgebouwd de laatste jaren en waarvan we de expertise goed kunnen gebruiken bij een bepaald project. Elk project heeft dus een eigen team, met mensen die goed zijn in juist dat vakgebied. Dat maakt het ook leuk en onderschrijft ons motto dat het om mensen gaat; de juiste mensen op de juiste plaats op het juiste moment", legt Van Raak uit.

“Wij willen van vastgoed met problemen weer bloeiend vastgoed maken. En daarbij ontzorgen wij de eigenaren in het hele traject, ook juridisch. Alle stukken die de deur uitgaan bij ons, zowel brieven als contracten, worden juridisch getoetst bij onze ‘in house’ jurist en deze begeleidt ook bij bijvoorbeeld het aanvragen van bestemmingswijzigingen. Echt de hele cyclus dus”, besluit Van Raak.

Charlotte Bijenveld



Reacties


Laatste nieuws