Interview Joost van Gestel van Camelot: ‘Laat Not in my backyard varen, asielzoekerscentra kunnen overal’

Leegstandsbeheerder Camelot timmert hard aan de weg. Zij zijn al een grote speler op de markt als het gaat om leegstandsbeheer en beveiliging en op de PROVADA brengen zij hun nieuwe tak van sport onder de aandacht. Vastgoedjournaal wilde hier graag meer over weten en interviewde Camelots CEO Joost van Gestel over deze nieuwe ontwikkelingen.

Op het hoofdkantoor van Camelot in Eindhoven vertelt Van Gestel aan VJ: "We houden ons al langer bezig met beveiliging en nu gaan we hier een stap verder in. Op de eerste plaats is bewoning natuurlijk de beste beveiliging, maar als dit niet mogelijk is in een pand dan hebben we 'slimme beveiliging'. Deze draadloze alarmkoffers plaatsen we in een leegstaand pand en wanneer er beweging wordt waargenomen in het gebouw gaat het alarm af richting de meldkamer. Het systeem meldt de inbreker via een sirene dat de meldkamer is gewaarschuwd en dat het verstandiger is er vandoor te gaan."

Ongewenste activiteit waarnemen
Een ander nieuw product in de beveiliging is Camelot Watch Tower. "Via smart cams op een hoge mast wordt een pand dat wordt verbouwd beveiligd", zegt Van Gestel. "Op de hoeken van het gebouw worden torens geplaatst die via line crossing in het beeld van de camera vaststellen dat er ongewenste activiteit is op de bouwplaats. Wanneer er iemand door de vastgestelde lijnen loopt, zoomt de camera in en volgt deze persoon. Via een live view kan de meldkamer direct zien of het inderdaad om een persoon gaat of misschien om een dier. Wanneer er een persoon op de plaats is, wordt de melding direct doorgegeven aan de politie die op deze manier de pakkans vergroot. Dit is een mooie samenwerking tussen de meldkamer, politie en ook de verzekering. Je ziet daadwerkelijk wie er in of om het gebouw is, dus verklein je de kans op loos alarm."

Na een testperiode presenteert Camelot de Watch Tower op de PROVADA. "We staan hier in hal 11, stand 29 met een grote mast en kunnen dit demonstreren. We waren al erkend beveiliger, maar we gaan hiermee een flinke stap verder", zegt Van Gestel trots.

Leegstaand pand als filmlocatie?
Tot zover de beveiligingsservice van Camelot. Want ze zijn ook actief in creatief invullen van leegstaande panden. Wat dacht u bijvoorbeeld van geld verdienen met een leegstaand pand door dit beschikbaar te stellen als film- of fotolocatie? Van Gestel: "Hiervoor hebben wij Camelot Locations opgezet. Hierbij is van alles mogelijk. Zo kunnen we een leegstaande school die wordt gesloopt bijvoorbeeld tijdelijk inrichten als openbare parkeerplaats of kunnen we een gebouw of villa die te huur of te koop staat inzetten als filmset. De televisieserie Penoza heeft bijvoorbeeld gebruik gemaakt op de set van een leegstaand pand dat wij in beheer hebben. Op deze manier is er levendigheid in en om het leegstaande vastgoed en levert het ook nog iets op."

Hier opent binnenkort...
Daarnaast is Camelot ook voorstander van pop-ups. Vooral beleving en reuring vinden zij belangrijk. "Wij hebben zogeheten community managers in dienst die zich richten op groepen met dezelfde behoefte aan woon- of werkruimte. Zij brengen vraag en aanbod bij elkaar. Zo hebben wij bijvoorbeeld modeltreinverenigingen, yogalessen en handwerkgroepen in leegstaande kantoren en winkels geplaatst. Dit kan op allerlei manieren, creatief met handwerk maar ook een DJ die een ruimte huurt in een winkelcentrum om hier muziek te maken. Allemaal groepen die best bereid zijn tijdelijk en flexibel betaald ruimtes af te nemen, maar door makelaars niet kunnen worden bediend. Activiteit in de winkel is veel beter dan alleen een briefje op de ramen met 'Hier opent binnenkort...' of 'Te huur'. Een tijdelijke invulling met veel reuring kan ook bijdragen aan de definitieve invulling", aldus de CEO.

Winkelcentra vs. winkelstraten
Van Gestel vertelt verder dat een winkelstraat echt heel anders is dan een winkelcentrum. "Een centrum is vaak van één eigenaar terwijl panden in een winkelstraat vaak van veel verschillende eigenaren zijn. Dan is het lastiger om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. In België hebben we goede ervaringen met wethouders die meewerken aan een informatieavond voor de verschillende vastgoedeigenaren om actie te ondernemen tegen de leegstand, terwijl dat in Nederland toch vaak nog niet het geval is."

Sociaal beheer
Camelot is een commercieel bedrijf, maar zij hebben ook een groot hart voor sociaal beheer. Zo huisvesten zij tegenwoordig jongeren in bejaardenhuizen waar ook de senioren nog wonen. De jongeren krijgen in ruil voor een wederdienst korting op de huur. Het kan hierbij gaan om een collectief initiatief, zoals samen toneelspelen of muziek maken met meerdere bewoners tegelijk, maar ook om individuele aandacht zoals het meegaan naar de supermarkt met de oude buurvrouw.

Doelgroepen mixen
Van Gestel zegt hierover: "Eerst durfden we niet te mixen en hielden we jong en oud strikt gescheiden, maar uiteindelijk hebben we eigenlijk vanuit de vraag van de ouderen zelf geëxperimenteerd en dit bevalt uitstekend. We willen nu nog een stapje verder gaan in het sociaal beheer en ons ook inzetten voor asielzoekers. We denken hierbij aan het mixen van Nederlanders en asielzoekers in bepaalde complexen. In Duitsland proberen we hier nu een lans mee te breken en dit willen we ook gaan doen in Nederland."

Hij vervolgt: "Nu zijn asielzoekerscentra vaak klein en veel te druk en zijn er hoge kosten voor beveiliging, brandweer en politie. Dit kan naar ons idee flink worden verminderd als we doelgroepen mixen. Dit is niet alleen praktisch, maar ook goed voor de veiligheid en het kweken van begrip aan beide kanten. De maatschappelijke aanvaardbaarheid en acceptatie wordt hiermee enorm vergoot. Wij hebben lering getrokken uit het mixen van jongeren en ouderen en deze ervaring willen wij ook inzetten bij het mixen van Nederlandse jongeren en asielzoekers."

'Not in my backyard'
Op de vraag of er wel plek is voor Nederlanders in de nu al overvolle asielzoekerscentra zegt Van Gestel: "Eigenlijk zijn er in praktijk veel meer panden geschikt als asielzoekerscentrum dan nu wordt gedacht. Als er meer openheid en acceptatie komt kan het eigenlijk overal en hoeven de centra helemaal niet weggestopt te worden. Juist door het mixen gaat het gevoel van 'Not in my backyard' weg en zijn er veel meer mogelijkheden. Het hoeft ook helemaal niet grootschalig te zijn, je kunt ook 20 asielzoekers plaatsen in een leegstaande hogeschool waar al Nederlandse jongeren wonen, gewoon ter integratie. We doen dit nu ook al met Europese arbeiders, dus ik denk als we er allemaal wat meer voor openstaan dat het opvangprobleem wel zal meevallen."

Van studentenuitzendbureau tot...
Waar Camelot vroeger echt specifiek een 'studentenuitzendbureau' was zijn ze dat al lang niet meer. Zij houden zich bezig met verschillende doelgroepen en services en groeien hier nog steeds in. Wat zijn de groeiambities van het bedrijf? Van Gestel antwoordt: "We hebben op zich een unieke positie doordat we actief zijn in zes landen. Elk land heeft zijn eigen problemen en zijn eigen smaakjes. We hebben vooral groeiambities in Frankrijk en Duitsland, dat moet net zo groot worden als Nederland en Engeland. We hebben nu concrete aanvragen liggen voor onder andere Rome en Madrid. Hier gaan we mee aan de slag zoals ook in Frankrijk, waar zelfs de Camelot-wet bestaat. Deze wet maakt het mogelijk om bepaalde doelgroepen, zoals leraren of brandweerlieden, tijdelijk aan de stad te binden doordat zij hier werken. Woningen in de binnenstad zijn vaak te duur en Camelot biedt daar een tijdelijke passende oplossing voor. We hebben in de huidige markt te maken met concurrentie, gelukkig want die moet er ook zijn, maar wij varen onze eigen koers. En deze koers is gericht op permanente innovatie en kwaliteitleiderschap."

Camelot als ontwikkelaar
Ook een redelijk nieuwe tak van Camelot is de ontwikkeltak. "Wij kopen ook zelf kantoren om deze te herontwikkelen tot woonruimte. Wij richten ons hierbij wel alleen op woonruimte voor studenten/jongeren. We hebben interesse in panden in grote steden, maar ook de iets minder grote steden. Het hoeven niet perse studentensteden te zijn, maar de bereikbaarheid moet wel goed zijn dus echt in kleine dorpen zul je ons niet snel vinden", zegt Van Gestel.

PROVADA en VNG
Camelot is momenteel druk bezig om hun boodschap te verspreiden. Dit zullen zij op 2, 3 en 4 juni doen op de PROVADA en in diezelfde periode ook op het VNG-congres in Apeldoorn. Tot besluit zegt Van Gestel: "Op de PROVADA zullen we ons vooral richten op de beveiliging en Camelot Locations en bij VNG meer op de retailmarkt en het mixen van doelgroepen in bijvoorbeeld bejaardenhuizen."

Charlotte Bijenveld



Reacties


Laatste nieuws