Welke retailmerken hebben de grootste groeiverwachting in Nederland?

Vastgoedpartijen met posities in de winkelmarkt kunnen vandaag kennis nemen van het Retail Merkenonderzoek 2015 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Die deed onderzoek onder bijna 2000 consumenten en mat de reputatie en groeipotentie van honderd retailers (online en offline). De complete resultaten zijn na te lezen in het meinummer van onze collega’s van RetailTrends.

Zo blijkt dat online retailer Bol.com het sterkste retailmerk is, waarbij moeder Ahold zelf de tweede plaats bezet en Kruidvat op drie. Bol.com staat ook op één in de top 20 van de ‘brands’ met de hoogste groeiverwachting.

Op 40 factoren beoordeeld
Het Retail Merkenonderzoek 2015 meet de reputatie van de honderd belangrijkste retailers geselecteerd op basis van omzet, bezoekfrequentie en aantal vestigingen. Elke retailer wordt op veertig factoren beoordeeld, waaronder bekendheid, aankoopintentie, groeiverwachting en onderscheidend assortiment. Een groot aantal retailers blijkt met name op dat laatste laag te scoren. Formules als Bristol Formido en Spar eindigen in dit opzicht onderaan in de ranglijst.

Ook is gemeten van welke retailer de meeste groei te verwachten valt. Ook hier eindigt bol.com op de eerste plaats. Discounters Action, Lidl, Primark en Aldi hebben eveneens een positie in de top tien.

Retailmerken met de hoogste groeiverwachting (tussen haakjes de index): 

1             bol.com (100)

2             Action (93)

3             Lidl (76)

4             IKEA (71)

5             Primark (60)

6             Kruidvat (58)

7             HEMA (57)

8             Jumbo (56)

9             Media Markt (55)

10           Aldi (52)

11           Zalando (51)

12           Gamma (46)

13           Albert Heijn (46)

14           Zeeman (45)

15           Xenos (45)

16           Coolblue (45)

17           Karwei (40)

18           Big Bazar (40)

19           C&A (40)

20           H&M (39)



Reacties


Laatste nieuws