'Telecomsector moet onveilige witte vlekken parkeergarages aanpakken'

Er zijn twee gebieden in Nederland waar mobiele telefoons slecht of soms helemaal niet bereikbaar zijn. In grensgebieden en in parkeergarages. In grensgebieden is het nu nog denkbaar dat er blinde vlekken zijn, maar parkeergarages… Het is onvoorstelbaar dat er op plekken midden in de Randstad geen telefoonverkeer mogelijk is, vindt Arjan van de Ruit van ARCADIS. Gelukkig geldt het niet voor alle parkeergarages, want bijvoorbeeld Q-Park heeft het wel goed geregeld.

Naast de garages van de professionele aanbieders zijn er nog heel veel andere parkeergarages die hun zaken op het gebied van bereikbaarheid niet goed voor elkaar hebben. Zo zijn er ongeveer zestig van dat soort gebouwen in handen van gemeenten, maar ook in garages van grote bedrijven in Nederland is er vaak geen of nauwelijks bereik op. ,,Parkeergarages kunnen onveilige gevoelens bij mensen teweeg brengen; vooral ’s avonds laat’’, legt van de Ruit uit. ,,In het geval van een ongeluk of een gevaarlijke situatie is het dan onmogelijk om 112 te bellen. En dat is onwenselijk.

Behoefte aan electrische laadpalen
Ook onwenselijk is dat paperless betalen via de mobiele telefoon niet mogelijk is, iets waar exploitanten in de toekomst meer rekening mee moeten houden. En tenslotte communiceren laadpalen voor het opladen van elektrische auto’s via een simkaart met een clearinghouse, die de elektriciteit vrijgeeft en de rekening stuurt naar de juiste eigenaar. De behoefte aan elektrische laadpalen is allang niet meer incidenteel, maar structureel. Exploitanten die laadpalen willen realiseren in hun garage doen er goed aan om te letten op de locatie en de telecom-bereikbaarheid daarvan.’’

De aanleg van een beter bereikbaar netwerk biedt de gemeente of andere eigenaar ook kansen. ,,Hier kun je bijvoorbeeld denken aan Wi-Fi voor internet of portofoonnetten van beheerders’’, vertelt van de Ruit. ,,Daarnaast maakt een mobiel communicatie systeem de inrichting van de garage flexibeler. Denk aan camera’s via Wi-Fi en zo “on line live” communiceren met auto’s over hoeveel plekken wáár in de garage te vinden zijn en wat een eventuele wachttijd is. Aansluitend op diverse parkeer ondersteunende nieuwe apps die er tegenwoordig zijn (zoals EVA in Amsterdam), waardoor ook sneller en duurzamer wordt geparkeerd!’’

De telecomproviders (KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2) bepalen of en in hoeverre er ook echt verbinding komt op plekken die slecht of geen bereik hebben. ,,Tenzij een gebruiker (een aanzienlijk deel van) de kosten betaalt is dat voor hen vaak geen interessant propositie, want sterk verlieslatend. Een aantal professionele parkeergaragebeheerders heeft dat ook zo georganiseerd en de aanleg zelf betaald.’’ Dat geldt echter niet in alle gevallen in verouderde gemeentelijke parkeergarages en garages van grote bedrijven en andere losse structuren met slecht bereik. Zoals bijvoorbeeld aan parkeergarages bij grote NS stations, ziekenhuizen, sportstadions enzovoort.

Klantvriendelijkheid
De telecombedrijven geven aan dat zij zonder aanzienlijke bijdrage niet overgaan tot de aanpassing van de bereikbaarheid op deze plekken. Aan de andere kant vechten deze ondernemingen een flinke concurrentiestrijd om de gunst van de klant. ,,Het zou van zowel de eigenaren van parkeergarages als de providers getuigen van klantvriendelijkheid en oog voor behoeften van hun klanten om juist wel hierin gezamenlijk te investeren ten faveure van veiligheid, gemak en duurzaamheid.’’

Voor de grensregio’s moeten zo snel mogelijk aanvullende voorzieningen komen. ,,Als een overheid, of dat nu de provincie is of het rijk de veiligheid van zijn burgers echt serieus neemt komen er snel extra palen voor een goede bereikbaarheid’’, vindt Van de Ruit. ,,Voor zowel het individu dat dringend een hulpdienst nodig heeft, als voor de overheid zelf om NL-alerts en amber alerts uit te sturen, die mensen ook echt kunnen ontvangen!’’



Reacties


Laatste nieuws