Fysieke winkels dichten kloof met online retail dankzij nieuwe marketingtool

Om offline retailers over dezelfde krachtige marketing- en meetinstrumenten te laten beschikken als de online concurrenten bestaat er sinds enige tijd een interessante marketingtool. Deze tool verleidt potentiële klanten om inkopen te doen in de fysieke winkels. In het Amsterdamse winkelcentrum Boven ’t Y is het al ingevoerd. Het gaat om het BlueWave Marketing concept, waarmee de offline winkeliers in één klap hun achterstand goed kunnen maken. Thomas Hasselaar, marketing consultant van BlueWave legt in Vastgoedjournaal (VJ) uit hoe het werkt en op welke voordelen de winkeliers kunnen rekenen.

“De retailwereld is drastisch aan het veranderen. Met de snelle opkomst van mobiele technologieën en de toenemende mogelijkheden van e-commerce hebben de online retailers een voorsprong gekregen. Offline retailers beschikken niet meer over dezelfde marketing en meetinstrumenten als de online concurrenten. Deze achterstandspositie is echter in te lopen”, vertelt Thomas Hasselaar, marketing consultant bij BlueWave.

“Dat kan met het zogenoemde BlueWave Marketing concept. Daarbij wordt content – zoals informatie, aanbiedingen, kortingen, filmpjes, een virtuele tour - naar mobieltjes en tablets – gestuurd die zich in de buurt van de fysieke ‘winkel’ bevinden. Doordat deze in verbinding staan met een Wi-Fi-hotspot (of bluetooth-hotspot) krijgen de offline retailers inzicht in het gedrag van hun klanten door middel van de BlueWave Analytics.”

VJ: Wat is BlueWave Marketing nu precies?

Hasselaar: “BlueWave is een innovatieve marketingtool waarmee fysieke winkels gericht informatie en reclame sturen naar gebruikers van mobiele telefoons, tablets en laptops. Wi-Fi Marketing omvat alles dat zij nodig hebben om volledig inzicht te krijgen in het gedrag van klanten en passanten. Via Wi-Fi kunnen zij hen op een persoonlijke manier benaderen.

VJ: Wie gebruiken het al?

“BlueWave is een beproefd hard -en software systeem en is bewezen succesvol bij bekende ketens zoals WE Fashion, Air France/KLM, Media Markt België, Lucy Chang België etc. Ook het Amsterdamse winkelcentrum Boven ’t Y maakt er gebruik van.”

VJ: Hoe werkt het?

“Het werkt volgens de volgende stappen:

• Ons systeem scant constant naar alle mobiele toestellen in een straal tot 200 meter.

• Bezoekers komen met hun mobiel toestel binnen bereik van de hotspot.

• Het mobiele toestel detecteert automatisch het Wi-Fi-netwerk.

• De bezoeker accepteert het netwerk eenmalig. Daarvoor is geen verdere actie vereist!

• De advertentie of reclameuiting verschijnt op het beeldscherm.

• De bezoeker krijgt aansluitend toegang tot het gratis Wi-Fi-netwerk in het hele winkelcentrum of winkelgebied.”

VJ: Welke analyses kunnen jullie aanbieden?

“BlueWave bezit een brede waaier aan statistieken. Naast actief Wi-Fi aanbieden scant het BlueWave systeem op de achtergrond naar alle smartphones die in de buurt zijn. We maken een onderscheid tussen drie soorten analytics: User Analytics, Location Analytics & Social Analytics.

-User Analytics geeft inzichten als: Hoeveel keer per dag/week/maand komen de bezoekers, hoe lang blijft een bezoeker gemiddeld in de/het winkel(centrum). Optioneel hebben we nog een feature URL Tracking. Deze feature geeft weer waar de bezoekers heen surfen en met welke concurrenten de product/dienst vergeleken wordt. Uiteraard worden deze statistieken anoniem bijgehouden. Het is niet mogelijk om te zien wie waarheen surft; enkel geeft het een globaal beeld van welke sites er worden bezocht.

-Location analytics beantwoord vragen als: Hoeveel bezoekers hebben we per uur/dag/week/maand? Hoe bewegen de bezoekers zich door de winkel of het winkelcentrum? Welke ingang gebruiken ze en waar verlaten ze de winkel? Welke locaties zijn het drukst bezocht? Wat was de invloed van het slechte weer op het aantal passanten en bezoekers?

-Optioneel is Social analytics, deze zijn ter beschikking als we de bezoekers eenmalig om een Facebook Like vragen. Hierdoor kunnen we het profiel van de bezoekers in kaart brengen: naam, geslacht, leeftijd, woonplaats en interesses.”

VJ: Hoe zit het met de kosten?

Hasselaar: BlueWave werkt in veel gevallen zonder investering vooraf. Daarbij is het systeem winstgevend. We proberen altijd een win-win situatie te creëren. Bezoekers zijn tevreden met de faciliteit van supersnel en gratis Wi-Fi. Winkeliers hebben de mogelijkheid om aanbiedingen te sturen naar bezoekers die zich in de buurt of in de winkel bevinden. De retailers betalen hier ook graag voor. Winkel(centra) eigenaren profiteren altijd van de gratis statistieken, waarvoor ze anders vaak hoge kosten aan speciale bureaus moeten betalen.

VJ: Wat onderscheidt jullie van andere Wi-Fi aanbieders?

“Die zijn over het algemeen op te splitsen in twee grote groepen.

- Grote IT-aanbieders en telecomoperators kunnen eveneens een supersnel Wi-Fi netwerk leveren, maar hebben vaak geen of beperkte marketing- en analytics mogelijkheden. Wij kunnen beiden leveren.

- Veel partijen bieden social Wi-Fi aan maar werken met gewone langzame routers. De capaciteit is hierdoor beperkt en eigenlijk alleen geschikt voor bijvoorbeeld kleinere horecazaken waar maximaal 20 gebruikers simultaan van gebruik kunnen maken. Wij maken gebruik van professionele apparatuur die honderden bezoekers een stabiele verbinding kan garanderen.

In tegenstelling tot andere partijen werken wij alleen met gebruikskosten. De winkel of het winkelcentrum betaalt per maand en hoeft dus investering vooraf te doen.”

 “Onze ervaring leert dat winkeliers hiermee eenvoudig tussen de 90.000 en 150.000+ personen bereiken, dit afhankelijk van het aantal passanten op de locatie. Dat zijn allemaal personen of potentiële klanten die zich in het bereik van de winkel bevinden”, aldus Hasselaar.

Hasselaar is bereikbaar op thomas@bluewavemarketing.nl voor meer uitleg. Ook kan hij enkele cases als voorbeeld aanhalen om de kracht van dit systeem voor winkeliers te demonstreren. Meer is te lezen op www.bluewavemarketing.nl



Reacties


Laatste nieuws