Desso en ProRail sluiten deal over duurzame nieuwbouw Utrecht

Desso, een internationaal vooraanstaand fabrikant van tapijten en sportvelden, heeft een contract getekend met ProRail Facilitaire Zaken voor de duurzame inrichting van de nieuwbouw van de Verkeersleidingspost Utrecht. Het contract is een van de eerste in ons land dat is gesloten op basis van de 'Green Deal Circulair Inkopen' en dus het circulaire gedachtegoed. Dit initiatief is erop gericht om producten, materialen en grondstoffen te hergebruiken of te recyclen en hiermee de levenscyclus optimaal te benutten en waar mogelijk te verlengen.

De nieuwe Verkeersleidingspost van ProRail wordt naar verwachting in het voorjaar van 2015 geopend. Desso en ProRail hopen met de nieuwe manier van inkopen de markt voor circulaire producten aan te zwengelen.

De sleutel voor het aanjagen van de circulaire economie ligt bij inkopers. Zij stimuleren en creëren de vraag naar circulair geproduceerde goederen. Teneinde dit te stimuleren is in november 2013 de 'Green Deal Circulair Inkopen' geïnitieerd. Het is een initiatief van MVO Nederland, NEVI, Duurzame Leverancier. PIANOo en de Coöperatie Circle Economy.

Partijen aan het woord
"De ondertekening van de gebruiksovereenkomst met Desso, en dus het eerste circulaire contract van ProRail, is voor ons een belangrijke mijlpaal. Hiermee draagt ProRail bij aan het vertalen van de filosofie van de circulaire economie naar de praktijk, wat goed aansluit bij onze duurzaamheidsdoelstellingen. Als deelnemer aan de Green Deal Circulair Inkopen delen wij ook de opgedane kennis met anderen opdat de circulaire economie een impuls krijgt en dit gemeengoed zal worden", zegt Geerke Versteeg, projectleider facilitaire inrichting NVLU ProRail Facilitaire Zaken.

"We zijn verheugd steeds meer interesse te zien in het circulaire-economiemodel als een nieuwe, positieve stap vooruit voor bedrijven en de maatschappij. Bij Desso hebben we al zes jaar een uitgebreid programma om ons bedrijfsmodel op deze manier te veranderen. Het is direct gerelateerd aan onze kernvisie om producten te leveren die de gezondheid en het welzijn van mensen verbeteren en ook een positieve impact op het milieu hebben", aldus Alexander Collot d'Escury, CEO van Desso.

Milieuvriendelijk
Als Cradle to Cradle®-bedrijf maakt Desso zich sterk voor de ontwikkeling van producten die geschikt zijn voor inname en recycling in een niet-giftige gesloten kringloop, het fundament voor een regeneratieve circulaire economie. Met behulp van een strenge Cradle to Cradle® beoordelingsprocedure wil Desso kunnen waarborgen dat de producten van het bedrijf vervaardigd zijn uit gezonde materialen, goed voor de gezondheid van mensen én onze planeet. De visie van het bedrijf is milieuvriendelijke producten te ontwikkelen die bijdragen aan gezondheid en welzijn in een door de mens gemaakte omgeving.

Uit recent onderzoek blijkt dat de circulaire economie wereldwijd in totaal een biljoen dollars aan kostenbesparing zou kunnen opleveren met een slimmer gebruik van materiaalstromen.

Desso maakt deel uit van een samenwerkingsverband, de Circular Economy 100 , dat wordt georganiseerd vanuit de Ellen MacArthur Foundation. Desso CEO Alexander Collot d'Escury is lid van de stuurgroep van Project MainStream , een multi-industrieel project geleid door de World Economic Forum (WEF) en de Ellen MacArthur Foundation, op het vlak van circulaire economie.

Over Desso 
Desso is een vooraanstaande wereldwijde fabrikant van tapijten en sportvelden en is actief in meer dan 100 landen. De producten van Desso worden geleverd aan kantoren, het onderwijs, de gezondheidszorg, overheidsinstellingen, woningen en ook aan hotels, cruiseschepen en luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast produceert Desso sportvelden van wereldklasse zoals de DESSO GrassMaster®, die is geïnstalleerd op de voetbalvelden van Champions League-clubs en bij de 'voetbaltempel' Wembley.

Tegenwoordig brengen de meeste mensen 90% van hun tijd binnen door, wat heeft geleid tot de bedrijfsvisie: 'Hoe kan de vloer bijdragen aan onze gezondheid en ons welzijn'. Onze missie is om te zorgen dat we unieke producten ontwikkelen die een aanmerkelijk beter binnenklimaat creëren waarin een optimale gezondheid en het welzijn van mensen centraal staat, met positieve gevolgen voor hun prestaties. Dit wordt geleid door ons innovatieprogramma op basis van de drie pijlers Creativiteit, Functionaliteit en Cradle to Cradle®. Meer informatie vindt u op de website



Reacties


Laatste nieuws