UPDATE Eerste SKEPP-pitch van 2015 druk bezocht

Meer dan 150 mannen en vrouwen vonden afgelopen donderdag 8 januari de weg naar de Atoomclub aan de Overschiestraat. Op deze, pal aan de Amsterdamse ringweg A10 gelegen creatieve kantoorplek, werd de eerste SKEPP-pitch van het nieuwe jaar gehouden. Deze keer geen start-ups maar inspirerende voorbeelden van best-practices.

De SKEPP-pitch is langzamerhand een bekend fenomeen. Het idee om jonge bedrijven in korte pitches laten vertellen hoe zij de leegstand willen aanpakken, is ontsproten aan het brein van Mattijs Kaak, Sven Brookhuis en Jan Brink, de trekkers van SKEPP. SKEPP is een herontwikkelaar die met eigen invalshoeken nieuwe en inspirerende werkplekken weet te creëren in lastige kantooromgevingen. Inmiddels met succes zoals tientallen geslaagde transformaties dit bewijzen waaronder de realisaties van HNK kantoren in Amsterdam en Utrecht, Spaces, oVVice en het derde kantoor van de Chinese telecomgigant Huawei in Voorburg.

Kijkje in de toekomst
Op deze donderdag geen pitches van start-ups maar van best-practices zoals de Amerikaanse WeWork flexspace-aanbieder, branchevreemde benchmarks (Starbucks), evenementen (ExpoRally), een adviseur die bedrijven helpt aan Het Nieuwe Werken en een kijkje in de toekomst van de ‘kantoor-community’ door BNR-futuroloog Richard Lamb.

In hun inleiding hielden de SKEPP-voormannen Kaak en Brookhuis hun publiek voor waar moderne werkplekken vandaag de dag aan dienen te voldoen. Steekwoorden zijn gezelligheid, makkelijk bereikbaar, ‘avontuurlijk’, de sfeer van ‘thuis’, het creëren van een community en opvallend, het moet ook ‘gezond’ zijn. Hoe al die aspecten zijn te verenigen, is te lezen in de nieuwe kantoor’glossy’ waarbij de eerste knalgele editie aan het publiek werd uitgedeeld. Een vermakelijk, grafisch prachtig vormgegeven boekwerk dat niet misstaat op de salontafel. Met toekomstvisies, gerealiseerde projecten, vormen van nomadisme, transformaties maar ook hilarische kantoorbeelden uit de ‘nineties’ met bijna vergeten museumstukken als de perforator, rolodex, de filofax en de CD-rom.

Google Glass kansrijk?
De pitches waren zeer divers te noemen. Voor het eerst zelfs een buitenlandse gast. Eyad Zahra kwam hiervoor over uit de Verenigde Staten en vertelde enthousiast over de WeWork-formule. Zo komt aan de Weteringsschans in Amsterdam de eerste buitenlandse vestiging van deze keten. WeWork biedt flexibele kantoorplekken aan voor creatieve zzp’s en startups. Een aanstekelijk verhaal over de  Starbucksformule werd door Rogier van Duivenbooden verteld. De koffieketen mag dan heel bekend zijn met 2100 vestigingen in maar liefs 65 landen, maar minder bekend is dat Starbucks ook speciale ‘formats’ heeft ontwikkeld voor zakelijke omgevingen zoals Starbucks on the Go en Starbucks Office met handzame automatische koffiezetapparatuur. Carolien van de Riet kwam vertellen over de ExpoRally die in oktober dit jaar zal worden georganiseerd. Liefhebbers van sportauto’s en ‘snellere’ klassieke auto’s rijden dan naar de vastgoedbeurs Expo Real en om een dag van het beroemde Oktoberfest mee te pikken.

Zeer dynamisch was de presentatie van futuroloog Richard Lamb over de toekomst van kantooromgevingen. Hij legde de nadruk op de ‘sharing economy’ maar gaf ook aan dat niet alle nieuwe ontwikkelingen kansrijk zullen zijn. In het gebruik van Google Glass ziet hij weinig perspectief. “Je gaat hiermee geen nieuwe vrienden mee maken.” Wat betreft de vergrijzing, die biedt ook veel kansen, verwacht Lamb. De pitches werden afgesloten met een tweegesprek tussen Kaak en Frederik van Steenbergen van het Utrechtse organisatiebureau Ynno. Van Steenbergen adviseert grote organisaties hoe zij hun werkomgeving kunnen verbeteren en geschikt te maken voor Het Nieuwe Werken. De rest van de avond ging onder het genot van een borrel en een hap van ‘de rollende keuken’ geheel op aan de evaluatie van de ‘best-practices’-pitches en de plannen voor het nieuwe jaar. Op naar de volgende SKEPP-pitch! 

Rogier Hentenaar

UPDATE 10/2 Nu met download link naar 'De Nieuwe Dynamiek van Werk organiseren' waarin wordt teruggeblikt op het CoreNet Lagerhuisdebat 2014 aangevuld met de inzichten van adviesbureau YNNO. 



Reacties


Laatste nieuws